۸ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۵:۲۵

با ایجاد یک کانال؛

ترکیه دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می کند

ترکیه دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می کند

دولت ترکیه از تصمیم خود برای ایجاد کانالی طولانی تر از کانال سوئز برای متصل کردن سواحل شمالی و جنوب غربی این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه از احداث کانالی طولانی تر از کانال پاناما و کانال سوئز در این کشور خبر داد.

وی با اعلام این مطلب در نشست حزب حاکم "عدالت و توسعه" گفت این کانال به عرض 500 و عمق 80 پا بین دریای سیاه در شمال و دریایی مرمره در جنوب غرب ترکیه حفر شده و می تواند زمینه های فراوانی برای اشتغال زایی در کشور ایجاد کند.
 
با این حال جناحهای مخالف دولت ضمن انتقاد از این طرح و غیرعملی خواندن آن، دولت را به ایجاد بازار کار و سرمایه گذاری برای شرکتها و صنایع حامی خود متهم می کنند. برخی نیز با توجه به در پیش بودن انتخابات پارلمانی ترکیه، هدف از اعلام چنین پروژه ای را تلاش حزب حاکم برای حفظ اکثریت در پارلمان می دانند.
 
با این حال اردوغان هدف از این پروژه را که نیویورک تایمز از آن با عنوان "پروژه جنون آمیز" یاد کرده حفر کانالی به طول حدود 30 مایل (48 کلیومتر) در امتداد تنگه بوسفور به منظور ایجاد مسیری برای عبور کشتیها از مرکز استانبول عنوان کرده است.
 
گفتنی است در حال حاضر تنگه بسفر شاهد عبور روزانه دهها نفتکش و کشتی حامل مواد شیمیایی و پتروشیمی و دیگر کالاهای تجاری است.
کد خبر 1299870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha