۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۵:۰۴

گزارش خبری/

پروژه قرن در استانبول/ احداث جزیره ماه و ستاره در آنتالیا

پروژه قرن در استانبول/ احداث جزیره ماه و ستاره در آنتالیا

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: نخست وزیر ترکیه روز پنج شنبه از ایجاد کانال دوم در تنگه بوسفور و پروژه ساخت جزیره مصنوعی به شکل ماه و ستاره در آنتالیا خبر داد.

پروژه قرن برای استانبول
رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در حضور هواداران حزب خود در استانبول پروژه باور نکردنی حزب عدالت و توسعه برای این شهر را اعلام کرد. بنابه گفته های اردوغان دولت در نظر دارد به منظور بالا بردن ایمنی ترانزیت در تنگه بوسفور اقدام به ایجاد یک تنگه  دیگر در این شهر نماید.
 
این تنگه که از آن به عنوان کانال استانبول نام برده می شود دریای سیاه را به دریای مرمره متصل خواهد کرد. طول این کانال 45 الی 50 کیلومتر، عرض آن 150 متر و عمق آن نیز 25 متر خواهد بود. در صورت اجرایی شدن این پروژه استانبول به دو شبه جزیره و یک جزیره تبدیل خواهد شد.
 
ظرفیت عبور کشتی از این کانال روزانه 130 الی 160 فروند خواهد بود که این رقم چهار برابر ظرفیت کانال پاناما خواهد بود و سالانه درحدود 5 میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.بر اساس اعلام صورت گرفته هزینه این پروژه در حدود 20 میلیارد لیر خواهد بود و از منابع داخلی تامین خواهد شد. بنابه اظهارات اردوغان کار کارشناسی برای بستر این کانال 2 سال به طول خواهد کشید .
 
برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت های زمین در اطراف این کانال و سوء استفاده های احتمالی دلالان زمین هنوز محل احداث پروژه به اطلاع افکار عمومی نرسیده است.

جزیره خیره کننده در آنتالیا
طراح پروژه جزیره مصنوعی در آنتالیا "متین هپ گولن" یکی از معماران مشهور ترکیه است. وی در گفتگو با روزنامه خبر ترک اظهار داشت: این پروژه با در نظر گرفتن تمامی شرایط زیست محیطی، آب و هوایی و زمین شناسی در سال 2009 به وزارت فرهنگ و گردشگری ارائه شد که در همان تاریخ از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری به نخست وزیری ارسال شد و حمایت های لازم از سوی نهاد سرمایه گذاری نخست وزیری به عمل آمد. مجوز های لازم برای ساخت این پروژه نیز از وزارتخانه های مربوطه دریافت شده است.

      

ویژگی های این جزیره مصنوعی به شرح زیر خواهد بود: این دو جزیره با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی ساخته خواهند شد و آسیبی به زیستگاه لاک پشت‌ های منطقه وارد نخواهد شد. این جزیره یک کیلومتر از ساحل فاصله خواهد داشت. طول بیرونی حاشیه جزیره به شکل هلال ماه 5 هزار و 795 متر و طول داخلی آن 4 هزار و 170 متر خواهد بود.  

در این جزیره 1480 واحد ویلا در سه نوع مختلف،1600 واحد اقامتگاه،4 هتل، 2 مرکز خرید سر بسته و رو باز ، کلینیک، مدرسه، تاسیسات رفاهی، مسجد و کلیسا نیز ساخته خواهند شد. این پروژه برای 20 هزار نفر اشتغال زایی به همراه خواهد داشت. مدت زمان ساخت تمامی پروژه اعم از زیر ساخت ها و رو ساخت ها ما بین 40 الی 45 ماه در نظر گرفته شده است.   هزینه این پروژه 2 میلیارد و 400 میلیون یورو برآورد شده است. این جزیره دارای فرودگاه و اسکله کشتی نیز خواهد بود.

کد خبر 1300083

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha