۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۱۱

با رای دادگاه یونان/

پسرخوانده بیوه کازانتزاکیس وارث آثار نویسنده شد

پسرخوانده بیوه کازانتزاکیس وارث آثار نویسنده شد

دعوای هفت ساله بر سر حق کپی‌رایت آثار نیکوس کازانتزاکیس با رای دادگاه یونان به نفع پسرخوانده بیوه نویسنده تمام شد.

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از گاردین، بیش از 40 سال پیش النی همسر نویسنده مشهور یونانی با پاتروکلوس استاویروس زبان شناس متولد قبرس آشنا شد و پانزده سال بعد در حالی که خود 70 سال داشت و آن مرد 55 سال، او را به عنوان پسرخوانده و وارث قانونی‌اش پذیرفت.

استاویروس در‌باره نزدیکی خود به بیوه کزانتزاکیس می‌گوید: او مادرم بود و من پسرش. زمانی که النی در سال 2004 چند ماه قبل از این که به 101 سالگی برسد و در بیمارستانی در آتن بستری بود، دستان مرا در دست خود داشت و مرا به نام پسرش، عزیزترین پسرش می‌خواند.

بعد از مرگ بیوه کازانتزاکیس گروهی از دوستداران آثار این نویسنده با جمع‌آوری طوماری با بیش از 4هزار امضاء از 92 کشور، استاویروس را متهم به کوتاهی در نشر آثار کازانتزاکیس کردند و خواستار آن شدند که حق مالکیت آثار از وی گرفته شود که پس از سالها تلاش با رای قاطعانه دادگاه شکست خوردند.

نیکوس کازانتزاکیس نویسنده، شاعر، خبرنگار، مترجم و جهانگرد یونانی در سال 1883 در شهر هراکلیون در کرت زاده شد و در سال 1957 در فرایبورگ آلمان درگذشت. او نویسنده‌ای بود که دغدغه جامعه بشری در آثارش موج می‌زد.

از رمانهای کازانتزاکیس می‌توان به زوربای یونانی، مسیح باز مصلوب، آزادی یا مرگ، سرگشته راه حق و گزارش به خاک یونان اشاره کرد.

برخی آثار نیکوس کازانتزاکیس در دوره‌های مختلف به فیلم تبدیل شده‌اند که آنکه باید بمیرد، زوربای یونانی و آخرین وسوسه مسیح از آن جمله‌اند.
 

کد خبر 1300762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha