۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۴۱

در پاسخ به مهر عنوان شد:

8 هزارپرونده موقوفه خواری درنوبت رسیدگی/ زیارت 100میلیون نفر زائر ازامامزادگان

8 هزارپرونده موقوفه خواری درنوبت رسیدگی/ زیارت 100میلیون نفر زائر ازامامزادگان

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در سالهای گذشته بیش از 12 هزار پرونده موقوفه خواری در دادگاه‌های کشور در نوبت رسیدگی قرار داشت، گفت: این آمار هم اکنون به 8 هزار پرونده کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، تقی رضا یار صبح شنبه در نشست خبری با بیان اینکه 127 هزار موقوفه در کشور ثبت شده است، گفت: در بخش بقاع متبرکه 10 هزار بقعه مبارکه که شامل هشت هزار و 50 امامزاده است در سطح کشور در اختیار مدیریت سازمان اوقاف قرار دارد.

وی افزود: در سال گذشته طراحی سامانه جامع اطلاعات و آمار موقوفات و بقاع متبرکه، سنددار کردن 5 هزار و 900 موقوفه بدون سند، صدور 52 هزار مفاصاحساب و ثبت 900 وقف جدید از مهمترین دستاوردهای سازمان اوقاف در سال گذشته بوده است.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی گفت: سالیانه 100 میلیون نفر زائر از بقاع متبرکه زیارت می‌کنند. همچنین در سال گذشته برای تکمیل زیرساخت های لازم جهت فعالیت‌های فرهنگی در بقاع 280 امامزاده را نوسازی و هزار و 77 بقعه متبرکه را تعمیر و بهسازی کردیم.

وی با بیان اینکه 90 درصد امامزاده‌ها به دلیل ضعف مالی توان فعالیت فرهنگی را ندارند، گفت: باید مردم را در اداره امامزادگان مشارکت دهیم که بدین منظور در سال گذشته 12 هزار نفر از معتمدین محلی را شناسایی و ساماندهی کرده و به عنوان هیئت‌ امنای امامزادگان کشور منصوب شدند. همچنین نیات واقفینی را که وقف آنها فرهنگی بوده ولی قید مکان نداشتند به سمت امامزادگان منتقل کردیم.

رضایار برگزاری مراسم سراسری یاس نبوی ویژه رحلت حضرت فاطمه زهرا(س)،‌ نشاط معنوی برای ایام تابستان، دهه ولایت برای ایام عید قربان و عید غدیر، بصیرت عاشورایی در ایام محرم و صفر و آرامش بهاری در ایام نوروز را پنج برنامه مهم و اساسی سازمان اوقاف برای فرهنگ‌سازی در بقاع متبرکه عنوان کرد و افزود: در تعطیلات نوروز امسال 46 میلیون زائر از امامزادگان بازدید کردند.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه از چه ابزاری برای تهیه این آمار استفاده شده است، گفت: ما در امامزادگان هم دوربین مداربسته داریم و هم اعضای هیئت امنا تعداد حاضران در مراسم را شمارش می‌ کنند پس مطمئن باشید آمار واقعی است.

رضایار مهمترین برنامه‌های سال 90 سازمان را در سال جهاد اقتصادی افزایش 100 درصدی درآمدها از راه بهره‌وری موقوفات کشور، محاسبه عادلانه و به روز مال‌الاجاره از موقوفات و همچنین توسعه وقف‌های جدید عنوان کرد و افزود: هدف‌گذاری ما در سال 90 ساماندهی 4 هزار موقوفه جدید است.

وی افزود: در سال90، 667 بقعه با اعتبار 20 میلیارد تومان نوسازی و دو هزار و 31 امامزاده هم با اعتبار 55 میلیارد تومان مقاوم سازی و تعمیر و مرمت می‌شوند. همچنین شعار دیگر سازمان در سال 90 جهاد فرهنگی بوده که در نظر داریم زیرساخت فعالیت‌های فرهنگی را از 805 امامزاده به هزار و 21 امامزاده افزایش دهیم تا یک میلیون شهروند در فعالیت‌های قرآنی آزادگان شرکت کنند. همچنین ساخت 850 کتابخانه و اعزام 4 هزار مبلغ از برنامه‌های سازمان اوقاف در سال 90 است.

رضایار در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید که انتقال فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی به امامزادگان موجب تضعیف جایگاه مساجد در کشور شود، گفت: وظیفه سازمان اوقاف تنها احداث مسجد و تکمیل مسجد است و حق ندارد در برنامه‌های داخلی مساجد وارد شود. برای همین در سال گذشته 40 میلیارد تومان و در سال 90، 100 میلیارد تومان برای احداث دو هزار و 335 مسجد جدید و همچنین تعمیر و تکمیل 5 هزار و 266 مسجد در کشور اعتبار ویژه‌ای اختصاص داده شده است.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به چند پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اوقاف به چه موقوفاتی نیاز دارد و برای امامزادگان مخروبه و بدون متولی چه تصمیمی گرفته شده است، گفت: بیشترین موقوفات در سال گذشته موقوفات قرآنی و اهل بیت(ع) بوده است ولی سازمان اوقاف به موقوفاتی برای توسعه جنبش نرم افزاری، ایجاد دانشکده قرآنی، توسعه بهداشت و درمان، انرژی هسته‌ای و زیرساخت های فرهنگی و علمی نیاز دارد.

وی افزود: در مورد امامزادگانی که به قول شما مخروبه هستند و هزینه‌ای برای ساخت آنها انجام نشده باید بگویم شما 20 میلیارد تومان اعتبار را تقسیم بر 8 هزار امامزاده کنید که تنها به هر امامزاده 5/2 میلیون اعتبار می‌رسد که یک سوم این اعتبارات از طریق دولت، یک سوم آن استانی و یک سوم آن مردمی است که البته سازمان در نظر دارد تا به تدریج امامزاده‌هایی را که موقوفه و زائر ندارند احیا کند.

رضایار با اعلام اینکه در سال جاری 2 هزار و 326 مسابقه قرآنی در کشور برگزار می‌شود گفت: تمامی این مسابقات در امامزاده‌ها و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.

همچنین وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان اوقاف به فعالیت‌های قرآنی کمک می کند، گفت: هر تشکل قرآنی غیر از مکان می‌تواند از سازمان اوقاف درخواست کمک کند که براساس نیت واقفین کمک‌ها انجام می‌شود.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری سوگواره یاس نبوی در اواخر این هفته خبر داد و افزود: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، تقویت حضور مردم و ترویج فضائل و سیره فاطمی از اهداف این برنامه است که در دو هزار و 500 بقاع متبرکه برگزار می‌شود و در روز شنبه 17 اردیبهشت روز وفات فاطمه زهرا (س) از 10 صبح تا اذان ظهر با قرائت زیارتنامه حضرت زهرا(س) خطبه فدکیه، قرائت قرآن و سخنرانی در این مراسم برگزار می‌شود.

کد خبر 1300772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha