۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۰:۳۸

حیدرنیا در گفتگو با مهر:

زنجیره تولید صنعت پتروشیمی در ایران بومی می‌شود

زنجیره تولید صنعت پتروشیمی در ایران بومی می‌شود

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به بومی سازی 27 کاتالیست پرمصرف صنایع پتروشیمی از برنامه ریزی برای بومی سازی زنجیره کامل تولید محصولات پتروشیمی در برنامه پنجم توسعه خبر داد.

احمد حیدرنیا در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه ایران برای خودکفایی در ساخت کاتالیستهای پتروشیمی و شیمیایی، گفت: در حال حاضر ساخت 27 کاتالیست پتروشیمیایی به طور کامل در داخل کشور بومی سازی شده است.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه هم اکنون برنامه ریزی گسترده ای برای بومی سازی کل فرآیند تولید محصولات پتروشیمی آغاز شده است، تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مشارکت مراکز دانشگاهی کشور قصد دارد تمامی کاتالیتسهای پتروشیمی و شیمیایی را در داخل کشور بومی سازی کند.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه در برنامه پنجم توسعه ایران از واردات تمامی کاتالیستهای پتروشیمی به خودکفایی می رسد، تاکید کرد: بر این اساس این خودکفایی با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود و پیش بینی می شود با این تولیدات ارزآوری و صرفه جویی قابل توجه ارزی در سطح صنعت پتروشیمی حاصل شود.
 
به گزارش مهر، در حال حاضر به طور سالانه 350 هزار تن به کاتالیست برای تولید بنزین در سطح صنایع پتروشیمی نیاز است که در شرایط فعلی امکان تولید 10 هزار تن از این محصول استرتژیک در داخل کشور فراهم شده است.
 
پیش بینی می شود با افزایش تولید داخلی و خودکفایی از واردات این کاتالیست سالانه 50 میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل ضمن آنکه برنامه ریزی برای بومی سازی تولید کاتالیست اکسید روی در داخل کشور آغاز شده است.
 
از سوی دیگر در شرایط فعلی بومی سازی چرخه تولید کاتالیست پروکسید آغاز شده است. این کاتالیست در بیش از 40 واحد پتروشیمیایی کاربرد دارد که که نیاز داخلی کشور حدود 300 هزار تن برآورد می شود و امکان صرفه جویی چهار میلیون دلاری در این بخش وجود دارد.
 
جلیل سبحانی مدیر عامل اسپک هم اخیرا با تاکید بر اینکه با افزایش فشارهای بین المللی نام بسیاری از کاتالیستهای پتروشیمی و شیمیایی مورد نیاز صنایع داخلی در لیست تحریم قرار گرفته است، گفته است: هم اکنون 67 درصد نیازهای پتروشیمی از خارج کشور تامین می شود که با برنامه ریزی بخشی از نیازها در برنامه پنجم بومی سازی خواهد شد.
 
کد خبر 1301689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha