۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۴۸

صندوق بین المللی پول :

آمار نرخ رشد اقتصادی ایران را اصلاح می‌کنیم

آمار نرخ رشد اقتصادی ایران را اصلاح می‌کنیم

معاون صندوق بین‌المللی پول نرخهای اعلامی رشد اقتصادی ایران توسط این صندوق را به‎دلیل عدم دسترسی به اطلاعات آماری، برآوردی اعلام کرد و گفت: با کسب اطلاعات جدید به خصوص از بخشهای صنعت و کشاورزی برآوردهای قبلی در این باره را اصلاح خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیئتی از صندوق بین المللی پول به ریاست دومنیک گیون معاون دپارتمان آسیای مرکزی و خاورمیانه صندوق بین المللی پول با محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی در محل معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد دیدار کرد.

در این دیدار دومنیک گیون با بیان اینکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در فاز اول موفقیت آمیز بود، گفت: ما با دقت اصلاحات اقتصادی ایران را دنبال می کنیم و در زمینه اصلاح نظام یارانه ها خواستار انتقال تجربه ایران به کشورهایی هستیم که هنوز هم یارانه سهم قابل ملاحظه ای در تولید ناخالص داخلی آنها دارد.

در این دیدار، هیئت صندوق بین المللی پول از فرزین درخواست کرد که گزارش آخرین آمار صرفه جویی در حاملهای انرژی، اثرات اجرای قانون برروی خانوارها و بنگاهها و اثرات اجرای قانون بر توزیع درآمد و سایر متغیرهای اقتصاد کلان را در اختیار آنها قرار دهد.
 
یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این نشست، پیش بینی صندوق بین المللی پول در مورد نرخ رشد اقتصاد ایران بود که معاون وزیر اقتصاد ارقام پیش بینی شده از رشد اقتصاد ایران در گزارشهای IMF را نادرست و غیر واقعی دانست و نمایندگان صندوق بین المللی پول نیز ضمن تأکید بر برآوردی بودن نرخهای اعلام شده، دلیل ارائه این ارقام را عدم دسترسی به اطلاعات آماری لازم دانستند و اعلام کردند با کسب اطلاعات جدید به خصوص از بخشهای صنعتی و کشاورزی نسبت به اصلاح برآوردهای قبلی اقدام خواهند کرد.

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود ارقامی را از نرخهای رشد اقتصادی ایران در سال های 2008 و 2009 منتشر کرده بود که به اعتقاد کارشناسان با واقعیتهای اقتصاد ایران منطبق نبود. این ارقام با ارقام اعلام شده توسط بانک جهانی نیز بسیار اختلاف داشت.

صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال 2009 را حدود 1/0 درصد و برای سال 2010 حدود 1 درصد اعلام کرده بود.

همچنین در این دیدار دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه ها با بیان اینکه در سال جاری دغدغه ها در مورد پرداخت های نقدی به خانوارها تاحد زیادی کاهش یافته است، گفت: سیاستهای ما در سال جدید بر بخش تولید متمرکز است و در این رابطه قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز پیش بینی های خوبی داشته و از تغییر ساختار تولید حمایت می کند.

وی افزود: حمایت ما از بخش تولید شامل 2 نوع سیاست است، یکی بسته های حمایتی اعتبار انرژی و دیگری بسته هایی که از تغییر تکنولوژی و نوسازی کارخانجات حمایت می کند.
کد خبر 1301927

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha