۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۵۹

حجت الاسلام بهجت:

آیت الله بهجت هیچ گاه حاضر نبود خود را مجتهد بداند

آیت الله بهجت هیچ گاه حاضر نبود خود را مجتهد بداند

قم - خبرگزاری مهر: فرزند آیت الله بهجت گفت: آیت الله بهجت با آنکه از اعلم فقهای زمان خود بود اما هیچگاه حاضر نبود خود را مجتهد بداند.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام علی بهجت شامگاه دوشنبه در همایش پارسای پرهیزگار که در پردیس قم دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله العظمی بهجت با اینکه اعلم همه مجتهدان زمان خود بود اما حاضر نبود خودش را مجتهد بنامد و در علم بگوید مساوی دیگران هستم.

وی با بیان اینکه آیت الله بهجت از برملاشدن اسرار روحیش ابا داشت، افزود: تنها در سال آخر عمرش مقداری درباره این مسایل سخن می گفت ولی ما احساس می کردیم که همیشه در محضر امام زمان(عج) حضور دارد.

آیت الله بهجت برای سایرین حجت بود

وی با بیان اینکه امثال آیت الله بهجت حجت خداوند برای دیگران هستند، ادامه داد: نیازی نیست که از هند و چین کسانی بیایند راه را به ما نشان دهند. راه باز و مشخص است و نیازمند این است که به یقین برسیم، چشم و گوش را بر گناه ببندیم و نماز اول وقت را بخوانیم.

فرزند آیت الله بهجت خاطرنشان کرد: رسیدن به خدا ربطی به خواندن فقه و اصول و... ندارد بلکه همه می توانند در صورت رعایت احکام دینی به خدا برسند و در این مسیر قدم بردارند.

اعتقاد بهجت درباره میت

شاگرد آیت الله حسن زاده آملی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا آن مرحوم را در خواب می بیند، گفت: خودش معتقد بود که نزدیکان و اقوام باید میت را فراموش کنند چون اگر فراموش نکنند دچار مشکلات روحی می شوند به همین دلیل کمتر به خواب اقوام هم می آیند.

وی افزود: من امسال مدتی در نجف بودم و در آنجا هر شب به نیت ایشان یاسین می خواندم اما چند شبی وقت نکردم، تا اینکه هفته گذشته فردی به منزل ما آمد و گفت من بعد از خواندن دعاهایی ایشان را در خواب دیدم و آیت الله بهجت فرمودند که به علی بگوئید یاسین من را بفرستد.

بهجت خاطرنشان کرد: با اینکه ایشان وفات کرده اند اما معلوم است که بر مسایل اشراف دارند.

علم سودمند؛ علم همراه با تواضع است

وی با اشاره به برخی ویژگیهای آن مرحوم تصریح داشت: عالمی می تواند از علمش استفاده کند که موجب تواضع او شود و تنها خالصانه برای خدا باشد ایشان در عمل آنقدر متواضع بود که هر قدر بیشتر او را می شناختند بیشتر تواضع می کرد.

وی تاکید کرد: ایشان خودی برای خودش قایل نبود و ما 30 سال در حسرت پرسشهایی از او بودیم که جرئت نداشتیم بپرسیم.

فرزند آیت الله بهجت اظهار داشت: علمای ما سیر علمی داشتند و در علم غور و بررسی می کردند و هر کدام که تعمق بیشتری داشتند موجب ترقی بیشتر آن علم شده اند.

بهجت با بیان اینکه علم باید انسان را به خشیت برساند تا ارزش داشته باشد، اظهار داشت: وی درس خواندن را به بهانه عبادت ترک نمی کرد و به بهانه عبادت از درس خواندن غافل نبود.

وی ترک گناه را عامل موفقیت آیت الله بهجت در رسیدن به این مقامات دانست و تاکید کرد: گناه بر دوش انسان سنگینی می کند و مانع پرواز می شود.

کد خبر 1308578

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha