۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۹:۲۶

جهت تبادل تجربیات صورت گرفت؛

دیدار رایزن فرهنگی ایران از سازمان حج مالزی/693 هزارمالایی درانتظار حج

دیدار رایزن فرهنگی ایران از سازمان حج مالزی/693 هزارمالایی درانتظار حج

کوالالامپور – دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی طی دیداری از سازمان حج این کشور (تابونگ حاجی ) با مسئولین این سازمان به بحث و گفتگو نشست.

به گزارش خبرنگار مهر ، در ابتدای این دیدار رئیس تابونگ حاجی مالزی ضمن خیر مقدم به معرفی فعالیت های اصلی این سازمان پرداخت و هسته اصلی این فعالیتها را به دو بخش مالی و اجرایی تقسیم کرد.

"داتو پودوکا اسمی" به ماموریت خطیر سازمان حج در تسهیل فریضه حج و ممکن سازی آن برای مسلمانان مالزی اشاره کرد و گفت : این مهم با ایجاد شرایطی نظیر افتتاح حسابهای حج عملی شده است.

وی افزود: افتتاح بیش از 5.7 میلیون حساب حج  از سال 1961 تا کنون امکان سرمایه گذاری و در پی آن تشرف به حج را برای عموم مالزی های میسر کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی تاکنون 693 هزار صاحب حساب حج در لیست انتظار اعزام برای حج قرار دارند.

سپس مدیر امور اجرایی حج مالزی مراحل اجرایی اعزام حاجیان را از این کشور به عربستان سعودی تشریح کرد.

"داتو سید صالح سید عبدالرحمن" گفت : آموزش قبل و طی سفر جهت توجیه حجاج بیت الله از مناسک و شعائر حج و امکاناتی اعم از پرواز، اسکان، خوراک، وسیله نقلیه، امور رفاهی و پزشکی از جمله مهمترین امور اجرایی این موسم می باشد.

وی افزود :همراهی شرکتهای خصوصی اعزام حجاج نیز در این کشور مورد توجه است گرچه از میان 26هزار حاجی اعزامی به حج از کشور مالزی حدود 70 درصد آنها کاروانهای دولتی را به شرکتهای خصوصی ترجیح می دهند.

عبدالرحمن افزود :مبلغ تعیین شده دولتی برای حاجیانی که بار اول مشرف می شوند9980 رینگیت مالزی و برای بار دوم به بعد مبلغ 14340 می باشد که این مبلغ برای سفرحج  40 روزه می باشد که 8 روز اقامت آن در مدینه و مابقی در مکه است .

در ادامه جلسه رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اهتمام کشور مالزی به امر حج را ستوده و به معرفی اهتمام فراوان جمهوری اسلامی ایران به مسئله حج پرداخت.

حجت الاسلام محمد حسن واحدی به اعزام سالانه بیش از یکصدهزار حاجی در حج تمتع از ایران به سرزمین های مقدس اشاره کرد و به درخواست افزایش میزان سهمیه واعزام بیشتر زائران ایرانی از سوی مسئولین ایران و عدم پذیرش آن بدلیل شرایط و فقدان ظرفیت و مشکلات موجود عربستان سعودی پرداخت.

وی در ادامه افزود : ایران اهتمام زیادی برای حج قائل است در حدی که از سوی رهبر جمهوری اسلامی  نماینده ای به طور مستقیم بر امور مرتبط نظارت دارد.

واحدی گفت : ایران در میان کشورهای اسلامی فعالترین بعثه را در موسم حج داراد و بعثه حج جمهوری اسلامی ایران در نقاط مهم و پرجمعیت دو شهر مکه معظه و مدینه منوره واقع شده و مراجعات بسیاری از حاجیان را سامان می دهد.

وی افزود حجاج ایرانی در کاروانهای هماهنگ با مرکزیت سازمان حج سازماندهی می شوند و آموزش حجاج ، امور رفاهی و پزشکی آنان پیگیری می شود این کاروان ها از قبل از شروع سفر حاجی ، به آموزش و تعلیم امور مرتبط با حج می پردازند و امور پزشکی و رفاهی حاجیان را دنبال می کنند به این ترتیب که هر کاروان دارای سه مسئول بوده که عبارتند از: روحانی مسلط بر احکام فقهی حج، مدیر کاروان جهت سرویس دهی و امور اجرایی ویک پزشک متخصص که سلامتی حجاج را پوشش می دهد.

در ادامه حجت الاسلام واحدی پیشنهاد همکاری و تبادل نظر بین ایران و مالزی جهت بهره مندی از تجارب دو طرف  در امور حج را مطرح کرد و اینکه در امر حج تجارب کشور ایران بسیار مفید و قابل استفاده می باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان آمادگی ایران برای اعزام هیئت مالزیایی به ایران و دیدار وگفتگو با مسئولین حج ایران را به مسئولین حج مالزی اعلام کرد و گفت : با چنین ایده ای، مذاکرات کارشناسی و تبادل اطلاعات دو جانبه منجر به تکمیل تجربیات هر دو کشور مسلمان خواهد شد.

واحدی در ادامه پیشنهاد همکاری و برگزاری سمینار مشترک حج در کوالالامپور در اوائل ماه اکتبر سال جاری ( 2011 ) که مصادف با ماه ذی القعده می باشد را بین دو کشور ایران و مالزی مطرح کرد و افزود که این سمینار می تواند درسه سطح  بین المللی، منطقه ای و یا دوجانبه  با شرکت اندیشمندان صاحب نظر دو کشور برگزار شود.

هر دو پیشنهاد رایزن فرهنگی ایران با استقبال مسئولین حج مالزی مواجه و مقرر شد نتیجه پس از بررسی نهائی و تایید وزیر دین مالزی  برای هماهنگی  و پیگیری به طرف ایرانی اعلان گردد.

کد خبر 1311651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha