۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۵:۵۶

حیدری‌پور:

مرمت یک قلعه تاریخی قاجاری در اصفهان آغاز شد

مرمت یک قلعه تاریخی قاجاری در اصفهان آغاز شد

اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مرمت قلعه تاریخی قمیشلو تیران این استان از دوره قاجاریه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر از اصفهان، اسفندیار حیدری‌پور با اشاره به آغاز مرمت قلعه قاجاری قمیشلو در شهرستان تیران استان اصفهان، افزود: فاز اول قلعه تاریخی قمیشلو تیران با هدف حفظ و نگهداری این بنای تاریخی با هزینه‌ای بالغ بر 50 میلیون ریال از اعتبارات استانی مرمت خواهد شد.

وی با اشاره به شرح عملیات اجرایی مرمت این بنا اظهار داشت: تراشیدن دیوارهای ضلع شرقی حیاط اندرون، کندن کف اتاق‌های ضلع شمال حیاط اندرون، اجرای گچ و خاک اتاق‌ها و اجرای آجرفرش روی پشت بام از جمله عملیات اجرایی است که در این بنا صورت خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان قدمت این بنا را مربوط به دوره قاجاریه ذکر کرد و ادامه داد: این بنا با شماره 5437 در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه قلعه تاریخی قمیشلو پس از مرمت، علاوه بر حفظ بافت تاریخی، تغییر کاربری می‌دهد، تصریح کرد: این قلعه تاریخی پس از مرمت، به هتل سنتی تغییر کاربری خواهد داد. 

به گزارش مهر، این قلعه تاریخی در شکارگاه منطقه حفاظت شده قمیشلو در حدود 23 کیلومتری جنوب غربی شهر شاهین‌شهر واقع شده است.

به استناد کتاب خاطرات ظل‌السلطان، این قلعه بخشی از بناهایی است که به دستور وی در این منطقه خوش آب و هوا به منظور ییلاق و شکار بنا شده و بعد از وی نیز توسط پسرش صارم‌الدوله مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این قلعه در زمینی به مساحت 9 هزار مترمربع توسط چندین حصار و برج محصور شده و مشتمل بر حیاط خلوت‌ها، اصطبل‌ها، انبار، محل استقرار نگهبانی و خدمه، حمام و فضاهای متعدد است که دو حیاط خلوت و ساختمان اندرونی و بیرونی است.

کد خبر 1312313

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha