۱۰ خرداد ۱۳۹۰، ۹:۳۶

توسط محققان کشور صورت گرفت/

ارائه دستگاه هوشمند برای تزریق دارو در دام

ارائه دستگاه هوشمند برای تزریق دارو در دام

پژوهشگران کشور دستگاه هوشمند تزریق دارو در حوزه دامپزشکی را عرضه کردند که با استفاده از سنسورها می تواند دارو و یا واکسن دامها را به صورت هوشمند تزریق کند.

ایمان کوشش - مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این دستگاه از سه قسمت تشکیل شده است، گفت: دستگاه تزریق هوشمند داروهای دامپزشکی از سه قسمت عمده شاسی، قسمتهای الکتریکی و قسمتهای مکانیکی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه انرژی این دستگاه از طریق باتریهای لیتیومی قابل شارژ تامین می شود، خاطر نشان کرد: در بخش مکانیکی این دستگاه سنسوری کنار سر سوزن تعبیه شده که قادر است سوزن را به عمق مورد نظر در بدن دام قرار دهد و دارو را تخلیه کند.
 
مجری طرح با اشاره به عملکرد این دستگاه یاداور شد: زمانی که سرنگ بر روی دستگاه قرار می گیرد فرد تزریق کننده با تنظیم میزان عمق مورد برای ورود سر سوزن می تواند نحوه تزریق را تعیین و به راحتی اقدام به تزریق های مکرر کند.
 
کوشش ادامه داد: با ورود سرنگ به عمق مورد نظر، جریان الکتریکی موتور برقرار می شود و با سرعت بالا پیستون سرنگ را به جلو رانده و دارو را در بدن دام تخلیه می کند. پس از تزریق دارو و خروج سر سوزن از بدن دام با فشردن کلید چرخش معکوس موتور، مجددا سرنگ از دارو پر می شود.
 
وی کاهش هدر رفت واکسن و دارو را از مهمترین ویژگی های این دستگاه نام برد و اضافه کرد: افزایش سرعت عملکرد و ضریب دقت بالا، کاهش صدمات فیزیکی به فرد تزریق کننده و دام و افزایش کنترل و رعایت چرخه تزریق واکسن ها از دیگر مزایای این دستگاه است.
 
کوشش با بیان اینکه این دستگاه به ثبت رسیده است، اظهار داشت: دستگاه عرضه شده قابل استفاده در دامپزشکی ها، بیمارستانها و کلینیک های دامپزشکی، مراکز پرورش دام و دانشکدهای دامپزشکی است.
کد خبر 1325021

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha