۱۶ خرداد ۱۳۹۰، ۱۴:۰۲

گزارش خبری/

اموات مقدم بر زندگان!/ ادامه دفن اموات در آرامستانهای داخل شهر قم

اموات مقدم بر زندگان!/ ادامه دفن اموات در آرامستانهای داخل شهر قم

قم - خبرگزاری مهر: در حالیکه بحث ممنوعیت دفن اموات در قبرستان ها و در جوار امامزادگان داخل شهر قم سالهاست مطرح شده اما با این حال این موضوع در مورد تمام آرامستان ها عمومیت ندارد و مانند بسیاری از موارد دیگر اموات بر زندگان مقدم هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، " انگار آسایش در محله ما معنی ندارد، اینجا سر و صدا همراه همیشگی ساعات استراحت ماست، صدای بلندگوها معنی سکوت را تحت الشعاع خود قرار داده است، ما میزبان عقرب‌ها و حشرات موزی هستیم، خودم و مادر پیرم به بیماری روحی و افسردگی دچار شده‌ایم، پسرم هم خیلی عصبی شده است و ..."

این ها جملات یک خانم خانه‌دار از اهالی منطقه شاه ابرهیم قم در جوار امامزاده ابراهیم(ع) است که برای خبرنگار مهر بازگو می‌کند.

مصلحی ادامه می‌دهد: حتی وقتی برای رفتن به جایی به تاکسی تلفنی زنگ می‌زنیم، آنها می‌گویند محله شما شلوغ است و پر ترافیک و ما نمی‌توانیم برای شما ماشین بفرستیم.

وی در ادامه گفت: همسایه ما چند وقت پیش، خانه دو طبقه خود را که نزدیک امامزاده و محل دفن اموات بود را بعد از مدت‌ها توانست به قیمت پایین 35 میلیون تومان بفروشد اما تازه این اول سختی آنها بود زیرا اگر چه از دست سر و صدا و دیگر مشکلات محله خلاص شدند اما در عوض در چاه مشکل بی‌خانمانی گرفتار آمدند.

مصلحی تصریح می‌کند: چند باری هم برای گفتن مشکلات خود و رسیدگی به آنها به اداره کل اوقاف استان مراجعه کردیم اما پاسخی که از سوی آنها دریافت کردیم این بود که این مکان هم ظرفیت دفن دارد و هم متقاضی دفن اموات.

معتادان در قبرستان آمد و رفت می‌کنند

فاطمه موسوی نیز از دیگر اهالی محله شاه ابراهیم قم در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: ساکنان این محل به دلیل مجاورت با محل دفن اموات در داخل امامزاده شاه ابراهیم با مشکلات زیادی رو به رو هستند که یکی از آنها وجود معتادان در این منطقه است.

وی ادامه می دهد: با وجودی که شب‌ها درب امامزاده را می‌بندند اما خود من بارها شده که در طول روز و به خصوص صبح‌ها دیده‌ام که معتادان در امامزاده تردد دارند و حتی با این که محوطه امامزاده را مرتب جارو می‌کشند، چند بار سرنگ آنان را در محوطه دیدم.

موسوی در ادامه سخنان خود بیان داشت: اگر کسی تحمل این همه مشکلات محله را نداشته باشد، بازهم چاره ای جز ماندن ندارد چون قیمت ملک در این منطقه بسیار پایین است و مثلا برای یک خانه 100 متری بیش از 20 تا 21 میلیون تومان قیمت گذاری نمی‌شود و آنهایی هم خانه قدیمی دارند اگر بخواهند خانه خود را تعمیر کنند تا بیشتر به فروش برسد باز هم اثری ندارد.

مشکل ترافیک به خصوص در شب های جمعه و روزهای پایانی سال

سجاد دلاوری یکی دیگر از ساکنان محله است که در گفتگو با خبرنگار مهر در قم یکی مشکلات اصلی منطقه که بیشتر از همه باعث سلب آسایش مردم منطقه شده است را ترافیک می داند و اضافه می کند: اینجا در اکثر روزها ترافیک زیاد است چه در مواقعی که مراسم تشیع جنازه ای باشد و چه در مواردی که مردم برای سر زدن به اموات خود می آیند.

وی ادامه می دهد: مخصوصا شب های جمعه و روزهای پایانی سال این ترافیک چند برابر می شود و مردم محله را حسابی کلافه و سر در گم می کند، همچنین تردد بسیار مردم باعث شده که گدایان نیز در این محله زیاد باشند.

برای این که از علت تداوم دفن اموات در داخل آرامستان های داخل شهر از جمله امامزاده شاه ابراهیم قم جویا شویم به سراغ متولی این مکان یعنی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم رفتیم.

اوقاف موافق دفن اموات در داخل شهر نیست

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: به هیچ عنوان موافق دفن اموات در داخل شهر نیستیم اما برخی مسائل ما را وادار به موافقت با دفن اموات می کند.

حجت الاسلام غلامرضا ناظمی افزود: هم اکنون ظرفیت بسیاری از قبرستان های قم تکمیل شده است و شورای تامین و برنامه ریزی استان تنها مرجعی است که می تواند دستور عدم دفن اموات در داخل شهر را تصویب کند.

وی با بیان این که از چند سال قبل دفن اموات در قبرستان های داخل شهر شامل قبرستان وادی الاسلام، ابوحسین،شاه محمد قاسم و قبرستان نو ممنوع شده است، اظهار داشت: در مورد این قربستان ها افرادی که سند قبر داشتند جهت دفن اموات خود به بهشت معصومه(س) ارجاع شدند و برای آنان در آن آرامستان قبر در نظر گرفته شد.

افرادی که سند قبر دارند توجیه نمی شوند

ناظمی با بیان این که دفن اموات در برخی قبرستان ها از جمله شاه ابراهیم به طور کامل ممنوع نشده است، ادامه داد: در مورد قبرستان مجاور امامزاده شاه ابرهیم(ع)، افراد چون سند دارند برای دفن اموات خود توجیه دارند و می گویند که این ها قبرهای آبا و اجدادی ماست و اموات ما همچنان باید در آنجا دفن شوند.

اوقاف به دنبال تامین درآمد امامزادگان از طریق فروش قبرهای این مکان ها نیست

وی با بیان این که دفن اموات در آرامستان های داخل شهر تبعات و هزینه های اجتماعی زیادی برای جامعه به دنبال دارد، تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه به مشکلات افرادی که در مجاورت این مکان ها سکونت دارند واقف است و به هیچ عنوان هم به دنبال تامین درآمد امامزادگان از طریق فروش قبرهای این مکان ها نیست اما کسانی که سند قبور در دست آنان است با ما همکاری لازم را انجام نمی دهند و راضی به دفن اموات خود در آرامستان بهشت معصومه(س) نمی شوند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم یادآور شد:‌ با توجه به مشکلات زیاد مردم ساکن در مجاورت این مکان ها این موضوع در جلسه قبور اداره کل اوقاف استان بررسی خواهد شد تا راهکار مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

در این خصوص سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در قم گفت:‌ دفن اموات در محدوده داخل شهر قم یکی از مشکلاتی است که معضلاتی زیادی از جمله ترافیک و مسائل زیست محیطی را به وجود آورده است.

حسن بختیاری تصریح کرد: سیاست مجددانه شورای اسلامی شهر قم بر این است که حدامکان در مجاورت مناطقی که واحدهای مسکونی قرار دارد، دفن اموات صورت نگیرد، اما متاسفانه به هر دلیلی این کار انجام می شود و مردم از این قضیه متضرر می شوند.

گزینه های جایگزین برای دفن اموات در نظر گرفته شود

وی یادآور شد: نکته اساسی که در این رابطه باید اتفاق بیافتد این است که گزینه های جایگزین برای این کار در نظر گرفته شود تا مردم را به سمت آنها هدایت کنیم و در این خصوص نیز گزینه های مختلفی مطرح بوده که تا کنون به جمع بندی نرسیده است.

شورای تامین و برنامه ریزی استان باید بار دیگر ورود پیدا کند

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: تصمیم گیری این کار با شورای تامین و برنامه ریزی استان است و این شورا باید با وجود مشکلات بسیاری که در خصوص دفن اموات در داخل شهر وجود دارد، ورود پیدا کرده و برای خلاصی مردم از این معضلات تصمیم گیری کند کمااینکه چند سال قبل نیز این شورا مصوبه ای داشت که بنابر آن دفن اموات در چند قبرستان داخل شهر قم ممنوع شد.

در این میان چند سالی است که در شهر قم آرامستان بهشت معصومه(س) با ظرفیت بالایی که دارد، به عنوان جایگزینی برای دفن اموات و جلوگیری از دفن آنها در محدوده داخل شهر قم از سوی شهرداری قم در نظر گرفته شده است.

تمرکز دفن اموات در بهشت معصومه امکان خدمات دهی بهتر را فراهم می کند

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری و بهشت معصومه(س)قم نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تمرکز دفن اموات در بهشت معصومه(س)علاوه بر کاهش مشکلات بهداشتی دفن در سطح قبرستان های داخل شهر، امکان توسعه و خدمات دهی بهتر و مناسب در این خصوص را فراهم می کند.

سید جمال الدین حسینی تصریح کرد: در سال های اخیر با اجرای ده ها پروژه در بخش های عمرانی، فضای سبز، مبلمان شهری، توسعه ناوگان حمل و نقل متوفی و توسعه خدمات الکترونیکی توانسته ایم آرامستان بهشت معصومه(س) را به محل مناسبی برای دفن اموات تبدیل کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: فضای کل این آرامستان با تملکی که در حال انجام است به 250 هکتار می رسد که دارای باغ مزارهای عمومی با ظرفیت سه هزار قبر و باغ مزارهای اختصاصی در قطعات چهار و شش نفره به صورت مسقف شده به شکل آلاچیق می باشد.

حسینی اضافه کرد: همچنین باغ مزار علما و روحانیون برای اولین بار در کشور در این آرامستان در حال طراحی و ساخت می باشد، همچنین ساخت و تکمیل باغ مزار هنرمندان و یادمان شهدای مدفون در این آرامستان از دیگر برنامه هایی است که انشاء الله تا پایان امسال به بهره برداری خواهند رسید.

وی به دیگر امکانات در نظر گرفته شده در این آرامستان اشاره کرد و گفت: فعالیت 13 آمبولانس جهت انتقال اموات از داخل شهر به خارج از شهر و استان، حضور مستمر ناوگان اتوبوس رانی در محل جهت انتقال مسافران از داخل شهر به آرامستان و برعکس،احداث پارکینگ در حاشیه باغ مزارها و قطعات،گسترش فضای سبز و مبلمان شهری و ... از جمله برنامه هایی ست که یا اجرا شده و یا در دست اجرا است.

امسال سیستم غسالخانه و سردخانه بهشت معصومه قم مکانیزه می شود

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری و بهشت معصومه(س)قم با اشاره به این که امسال در حدود 25 پروژه عمرانی در آرامستان بهشت معصومه(س) در حال اجرا است، افزود: مکانیزه کردن سیستم غسالخانه و سردخانه به جهت انتقال و جابجایی اموات از جمله این طرح ها است به علاوه امسال کار مطالعاتی طرح جامع فضای سبز و معماری بخش توسعه یافته آرامستان را نیز در دست کار داریم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تعطیلی آرامستان های قدیمی، غیر استاندارد و غیر بهداشتی داخل شهر قم، دفن اموات در آرامستان بهشت معصومه(س) گسترش یابد.

..................................

گزارش از الهام رحیمی

کد خبر 1325931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha