۱۲ خرداد ۱۳۹۰، ۹:۵۳

سلاجقه خبر داد:

10 هزار میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافت

10 هزار میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافت

مهدیشهر - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مجلس شورای اسلامی 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرحهای مقابله با ریزگردها در سال جاری اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی سلاجقه در حاشیه همایش انجمنهای مرتعداری کشور در منطقه حفاظت شده پرور شهمیرزاد در گفتگو با خبرنگاران مهر و ایرنا گفت: پدیده گرد و غبار به یک معضل ملی و اساسی در کشور مبدل شده است که برای پیشگیری از این معضل اعتبار مذکور از سوی مجلس شورای اسلامی به این امر اختصاص یافته است.

ریزگردها تهدید جدی برای جنگلهای زاگرس و خشکی درختان بلوط

وی افزود: بر اساس بررسیها و مطالعات به عمل آمده بحث ورود ریز گرده ها و پدیده گرد و غبار به کشور از طریق استانهای همجوار با کشور عراق یک معضل اساسی است که تهدیدی جدی برای جنگلهای زاگرس و خشکی درختان بلوط محسوب می شود.

سلاجقه ریزگردها را یکی از مخاطراتی دانست که چند سال اخیر کشور را با مشکل روبرو کرده است، گفت: منشاء این پدیده گرد و غبار کشورهای همسایه و مخصوصا کشور عراق و تالاب های خشکیده و خاکی آن است که بیشتر از نوع رس می باشد.

به گفته وی، تمامی پوشش های گیاهی از درختان، درختچه ها و پوشش های مرتعی شدیدا تحت تاثیر از این موضوع قرار گرفته اند.
 
اختصاص اعتبار مقابله با ریزگردها به محیط زیست

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگلها و مراتع متولی مقابله با ریزگردها است، گفت: اعتبار مقابله با این پدیده به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یافته است که امیدواریم در اختیار سازمان جنگلها قرار گیرد.

وی ادامه داد: سازمان جنگلها متولی مقابله با ریزگردها است ولی کارگروه آن در سازمان حفاظت محیط زیست است و باید اعتبارات لازم در اختیار سازمان قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باتوجه به مطالعات جامع دستگاه های تحقیقاتی، اجرایی و آموزشی کشور و نشست هایی که با کشورهای بین المللی منطقه برای پیشگیری از معضل گرد و غبار داشته ایم، طرح هایی را برای مقابله با این مسئله اجرا می کنیم.
 
رفع معضل ریزگردها نیازمند همکاری بین المللی است

به گفته وی، بحث ریز گرده های عربی یکی از پدیده هایی است که تنفس جنگلها را با مشکل مواجه کرده و خوشبختانه حساسیت ملی را به دنبال داشته است و ما به صورت ملی پیگیر این موضوع هستیم.

وی اضافه کرد: رفع معضل ریزگردها نیازمند همکاری بین المللی است و امیدواریم با همکاری بین المللی با این مسئله مقابله اساسی شود.

خسارت ریزگرد ها هنوز برآورد نشده است
 
وی با اشاره به اینکه ایلام پیشانی کشور در بحث ریزگرده ها است، گفت: ما هنوز در خصوص خسارت وارده برآوردی انجام نداده ایم و شاید بیشترین استانی که تحت تاثیر قرار گرفته استان ایلام است.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: تدابیر ویژه ای را برای آن منطقه در نظر گرفته ایم که از همین هفته شروع به اجرا می شود.
کد خبر 1326804

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha