۱۲ خرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۲۹

گرشاسبی در گفتگو با مهر:

97 درصد گرد و غبار در ایران منشاء خارجی دارد

97 درصد گرد و غبار در ایران منشاء خارجی دارد

سمنان - خبرگزاری مهر: معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: موضوع ریزگردها عموما منشاء خارجی دارند و بالای 97 درصد گرد و غبار در ایران منشاء خارجی دارد.

پرویز گرشاسبی در گفتگو با خبرنگار مهر در سمنان گفت: بر اساس رصد انجام شده توسط سازمان هواشناسی، سازمانهای محیط زیست و جنگلها در شهر اهواز از 148 روز ریزگرد، دو روز آن منشاء داخلی است.

وی افزود: منشاء این ریزگرد ها با تصاویر ماهواره ای کنترل شده است که عموما از عراق، اردن، روسیه و عربستان است که کشور ما تحت تاثیر خودشان قرار می دهند.

وی با بیان اینکه جهت مقابله با ریزگرد ها دو برنامه در کارگروه ملی گرد و غبار تهیه شده است، گفت: مسئولیت کارگروه با سازمان محیط زیست است.

گرشاسبی اضافه کرد: برنامه داخلی مقابله با ریزگرد ها ادامه برنامه بیابان زدایی در کشور است که تاکنون توانسته ایم دو میلیون و 500 هزار هکتار از مناطق بحرانی بیابان ها را کنترل کنیم.
 
ایران کشور مطرحی در خاورمیانه در خصوص بیابانزدایی است
 
وی با اشاره به اینکه ایران کشور مطرحی در خاورمیانه در خصوص بیابانزدایی است، گفت: سابقه کشور در بیابان زدایی 50 سال است که در این خصوص با کمک دستگاه های دیگر از جمله وزارت نفت در خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بیابان زدایی کرده است.

به گفته وی، با وزارت راه و وزارت نفت توافق نامه هایی داریم که برای حفاظت مناطق خط لوله ها و جاده ها مواصلاتی از بیابان ها کمک کنند.

وی اضافه کرد: امسال هزار میلیارد تومان برای مقابله با ریزگرد ها با برنامه هایی که کمیته و کارگروه ملی گرو غبار ارائه داده در مجلس تصویب شده است.

 
حفظ و احیاء مراتع، جنگل ها و مناطق بیابانی 19 استان کشور
 
معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: این اعتبار برای حفظ و احیاء مراتع، جنگل ها و مناطق بیابانی 19استان بیابانی کشور است که با تخصیص این اعتبارات جهت توسعه و احیاء مرتع، جنگل ها و بیابان های این استان ها اقدام می شود.

مقابله با پدیده گرد و غبار در یک میلیون هکتار از اراضی عراق
 
وی با اشاره به تفاهمنامه ای همکاری با کشور عراق گفت: در صورت تامین اعتبار، کار اجرایی مقابله با پدیده گرد و غبار در یک میلیون هکتار از اراضی کشور عراق آغاز می شود.

گرشاسبی با بیان اینکه دولت عراق تامین اعتبار عملیات مهار بیابان و مقابله با پدیده گرد و غبار در این کشور را متعهد شده است، گفت: در تفاهم نامه ای که با وزیر محیط زیست این کشور منعقد شده است، این کشور تامین اعتبار و هزینه این اقدام را متعهد شده است.

وی افزود: بر این اساس بنا شد تا این عملیات در 1 میلیون هکتار از اراضی عراق، طی 5 سال و هر سال در 200 هزار هکتار انجام شود.

به گفته وی، برای این منظور تامین مالی پروژه از سوی دولت عراق و انتقال تکنولوژی از سوی دولت ایران خواهد بود و انجام این پروژه نیاز به نظارت مستقیم و هدایت کارشناسان ایرانی دارد که به همین منظور کارشناسان ما طی انجام پروژه در کشور عراق حضور خواهند یافت.
 
توسعه جنگل های دست کاشت تا 6 میلیون هکتار

وی با بیان اینکه  باید در عرض 10 سال سطح جنگلهای دست کاشت کشور را تا 6 میلیون توسعه بدهیم، گفت: در حال حاضر حدود 4 میلیون جنگل های دست کاشت بیابانی و غیر بیابانی داریم که برنامه ای را تدوین کردیم و به بخش های مختلف داده ایم.

معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: سالانه باید 3 میلیون واحد دامی را از مراتع خارج کنیم و از نظر اقتصادی باید برای آنها جایگزین پیدا کنیم که مراتع را غنی کنیم تا شاهد کاهش فراسیش خاکی نباشیم.
 
6 میلیون هکتار کانون های بحرانی در کشور داریم

وی با بیان اینکه 32 میلیون هکتار وسعت بیابان ها است، گفت: 6 میلیون هکتار کانون های بحرانی در کشور داریم و در این 50 سال دو میلیون 500 هزار هکتار این کانون ها که مستقیما شهرها و روستاها را کنترل کرده ایم.
کد خبر 1327039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha