۱۶ خرداد ۱۳۹۰، ۱۵:۱۱

توسط متخصصان آذربایجان شرقی/

نخستین نیروگاه هیبریدی در پایانه های نفتی جزیره خارک نصب شد

نخستین نیروگاه هیبریدی در پایانه های نفتی جزیره خارک نصب شد

تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از نصب نخستین نیروگاه هیبریدی (بادی - خورشیدی) در منطقه پایانه های نفتی جزیره خارک توسط متخصصان آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد فرشبافیان پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه این نیروگاه قابلیت تولید 50 کیلووات انرژی الکتریکی در روز را دارد، افزود: عملیات ساخت این نیروگاه توسط متخصصان گروه انرژی‌های نو جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی چهار ماه و نیم طول کشید و در طول 10 روز در منطقه پایانه های نفتی جزیره خارک نصب شد.

فرشبافیان افزود: محققان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی بصورت شبانه روزی در تلاش بودند تا این نیروگاه بصورت کاملا فنی و مطابق با اصول فناوری روز نصب شود که بحول و قوه الهی این مهم به انجام رسید.

وی بیان کرد: این نیروگاه هیبریدی (بادی - خورشیدی) که توان تولید 50 کیلووات برق را در روز دارد برای روستاهای کمتر از 20 خانوار مناسب است و می‌تواند تمام انرژی الکتریکی آنها را در طول روز تامین کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با بیان این‌که این طرح برای تولید برق الکتریکی به کمک منبع انرژی تجدید پذیر و از نوع بادی و خورشیدی به کار می‌رود، اظهار داشت: برای انتقال برق به صورت کابلی به ازای هر روستا حدود یک میلیارد تومان هزینه صرف می‌شود اما هزینه نیروگاه هیبریدی از مرحله طراحی و ساخت تا نصب کمتر از یک سوم آن می‌شود و این در حالی است که این نیروگاه دارای ویژگی‌هایی مانند تولید انرژی پاک، نگهداری ارزان و راحت نسبت به نیروگاه‌ها و تعمیر و سرویس‌دهی آسان است.

فرشبافیان با اشاره به این که پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی این نیروگاه خریداری شده است، ‌گفت: در حال حاضر تمامی دانش فنی تولید تجهیزات این نیروگاه از طریق مهندسی معکوس توسط متخصصان جهاددانشگاهی این استان به دست آمده و درصددیم که در ساخت نمونه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توانایی تولید نیروگاه‌های هیبریدی (بادی - خورشیدی) از 50 کیلووات تا دو مگاوات در جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی وجود دارد، اظهار داشت: طرح این پروژه به سفارش مدیریت پژوهشی پایانه‌های نفتی جزیره خارک از خرداد ماه سال گذشته نوشته شد و مراحل عملیاتی آن در آبان ماه آغاز و تا پایان اسفند ماه سال گذشته به پایان رسید و هفته گذشته با بارگیری آن به مقصد رسید و در جزیره خارک نصب شد.

این طرح از دستاوردهای فناوری برگزیده ارائه شده در نمایشگاه همت مضاعف، کار مضاعف بود که در اسفند ماه سال گذشته مورد بازدید مقام معظم رهبری قرار گرفت.

کد خبر 1328626

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha