۱۷ خرداد ۱۳۹۰، ۹:۰۶

جنگ نرم و روشهای مقابله با آن/

معرفی ابزارهای مختلف جنگ نرم/ مقایسه جنگ نرم با شبیخون فرهنگی

معرفی ابزارهای مختلف جنگ نرم/ مقایسه جنگ نرم با شبیخون فرهنگی

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ابزار جنگ نرم از جنس فرهنگ و هنر است، جنگ نرم را محدود به ایران ندانست و به مقایسه جنگ نرم با شبیخون فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن پرداخت.

حجت الاسلام سیدجواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعریف جنگ نرم گفت: جنگ نرم در واقع تشدید نوعی از تهاجم فرهنگی است که با ترکیبی از عملیات روانی و عمیق تر از تهاجم فرهنگی به مباحث سیاسی، اجتماعی و ... می پردازد.

فرق جنگ نرم با شبیخون فرهنگی

وی جنگ نرم را پیشرفته تر از شبیخون فرهنگی توصیف کرد و افزود: ابزار و روشهایی که در جنگ نرم استفاده می شود همان ابزار تهاجم فرهنگی است اما حرکت آن بسیار قوی تر است. جنگ نرم برخلاف جنگ سخت که با توپ و تانک و سرباز مسلح و... شناخته می شود، با قلمها و نوشته ها و حرکتهای فرهنگی است که دشمن سعی می کند از طریق ابزارهای فرهنگی به اهداف مورد نظر خود  ضربه بزند.
 
ابزار جنگ نرم
 
حجت الاسلام موسوی هوایی ابزار جنگ نرم را از جنس فرهنگ و هنر خواند و تأکید کرد: در بخش دیگری از جنگ نرم دشمن عملیات روانی را از طریق شایعه سازی، دروغ پردازی، ایجاد سوء ظن، اشاعه تهمت و ... دنبال می کند.

وی سخنان اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا در مورد حقوق بشر و آزادی را مصداق عملیات روانی و بهره گیری از ارزشها در جهت اهداف جنایتکارانه خواند و با تأکید بر اینکه جنگ نرم محدود به ایران نیست گفت: آمریکا و لابی صهیونیست برای همه کشورها برنامه جنگ نرم دارند و این مسئله محدود به ایران نیست همانطور که شوروی را از طریق همین جنگ سرد و یا با انقلابهای مخملی ساقط کردند. آنها برای ملتهای اسلامی چون مصر، یمن و... نیز برنامه هایی خواهند داشت.
 
وی خطر نفوذ صهیونیست و آمریکا از طریق جنگ نرم را یک خطر جهانی خواند و افزود: تهاجم نرم یک پروژه جهانی برای نفوذ در آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا، آسیا و حتی استرالیا است برای اینکه ملتهای تحت ولایت خدا را به سمت ولایت شیطان سوق دهند ولو اینکه این ولایت دین مسیحیت و یا دین یهود باشد لذا صهیونیست یهودی و مسیحی را به این منظور ایجاد کرده و بحث نژادپرستی را با این هدف تعقیب می کنند.
 
حجت الاسلام موسوی هوایی افزود: به همین دلیل است که امروز نفوذ صهیونیست را در اروپا بسیار خطرناک است و صهیونیست برای آرمانهای شیطانی خود هزینه های زیادی می پردازد، اما امروز شاهد بیداری ملتهای اروپا به دنبال بیداری اسلامی طبق پیش بینی مقام معظم رهبری هستیم.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دشمن در جنگ نرم با استفاده از ابزار هنر، فرهنگ و به ویژه رسانه، شگردهای جنگ روانی خود را پیاده می کند که شناخت این مسائل برای مقابله با آن به ما بسیار کمک می کند.
 
بازخوانی سخنان امام خمینی و بیانات مقام معظم رهبری
 
وی بر لزوم بازخوانی و ترجمه سخنان امام خمینی(ره) و بیانات مقام معظم رهبری در راستای روشنگری در مورد جنگ نرم تأکید کرد و افزود: اگر منشأها، راهبردها و معیارهای جنگ نرم و اینکه چه مباحثی در رده دشمن شناسی است و چه مسائلی به ضرر دشمن و به نفع کشور و یا بالعکس است تبیین شود ما می توانیم در مقابله با جنگ نرم به سلامت عبور کنیم.
 
وی وقایع پس از انتخابات سال 88 را یکی از مصادیق جنگ نرم خواند و با تأکید بر لزوم شفاف سازی رسانه ای در این مورد، سخنان رهبری را ملاک تشخیص خواند و گفت: در طول سالهای پس از انقلاب دشمن توأمان به مقابله با ایران پرداخته است یعنی هم با جنگ سخت و هم با جنگ نرم و امروز نیز باید گفت که طراح جنگ نرم علیه ایران همان طراح ترورهای سالهای اخیر در ایران است و دشمن از همه روشها برای در هم شکستن ایران بهره برداری می کند.
 
وظیفه رسانه ها و نقش معنویت
 
حجت الاسلام موسوی هوایی افزود: یکی از نمادهای بزرگ جنگ نرم ترکیب منافقانه حق و باطل است که از اول عالم خلقت( داستان هابیل و قابیل) و صدر اسلام و تا به امروز نمونه های زیادی دارد. دشمن در جنگ نرم فضای غبارآلود را برای اینکه مردم نتوانند مسائل را درست بفهمند ایجاد می کند و رسانه ها می توانند هشیارانه به آگاه بخشی مردم با توجه به مواضع رهبری بپردازند.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، آگاهی بخشی، دشمن شناسی، تقویت حس خودباوری و هویت بخشی دینی و ایرانی به جامعه را از جمله راههای مقابله با جنگ نرم برشمرد و گفت: باید فضای جامعه را اخلاقی و محبت آمیز و بر محور عدالت سوق دهیم همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان در مرقد مطهر امام(ره) فرمودند که اگر به اسم انقلابی گری، امنیت را از بخشی از مردم سلب کنیم، این هم از مصادیق انحراف از خط امام است و از سویی نیز تأکید کردند که به بهانه عقل گرایی نباید با دشمن سازش کرد. همه این مسائل خنثی کننده سرفصل های اصلی جنگ نرم دشمن است.
 
وی در پایان تبیین سخنان رهبری از سوی رسانه ها و ارتقای معنویت و اخلاق را از مهمترین ابزارهای مقابله با جنگ نرم دانست و گفت: هرچه جامعه به سمت معنویت پیش برود نفوذ دشمن هم کمتر خواهد شد.
کد خبر 1329018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha