۱۸ خرداد ۱۳۹۰، ۱۳:۵۸

همزمان با رونمایی سامانه/

محققان ایرانی موفق به ساخت سامانه راهبری جراحی هوشمند شدند

محققان ایرانی موفق به ساخت سامانه راهبری جراحی هوشمند شدند

سامانه راهبری جراحی هوشمند Intellingent Sugery System که به همت متخصصین ایرانی در مرکز رشد لوازم و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و ساخته شده فردا اول خرداد در بیمارستان امام (ره) رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این سامانه راهبری جراحی هوشمند با کاربرد در جراحی های گوش و حلق و بینی و جراحی مغز و اعصاب از سوی متخصصین و مهندسین ایرانی مرکز رشد لوازم و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و ساخته شده و در بالین مورد آزمایش و بهره برداری قرار گرفته است.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سامانه راهبری جراحی هوشمند یا سیستم Navigation استفاده عملی از فناوری های جدید در علوم پزشکی و روش بکارگیری تکنیکهای پیشرفته نمایش است. در این سامانه آنالیز اطلاعات بر روی تصاویر بدست آمده از روشهای مرسوم مثل سی تی اسکن و ام آر آی انجام می گیرد و با استفاده از سیستم های ردگیری دقیق و تخصصی اطلاعات برای تشخیص و درمان در اختیار جراح قرار می دهد.

این سیستم ردگیری می تواند موقعیت و جهت اشیاء را در فضا مشخص کند و با استفاده از آن می توان موقعیت ابزار جراحی را ردگیری کرد و آن را در تصاویر دو بعدی و یا مدلهای سه بعدی تهیه کرد و به پزشک نشان داد تا وی بتواند با اطلاعات کاملتری از محل ابزار خود و بافت پیش رو، عمل مورد نظر را با حداکثر دقت انجام دهد.

این سامانه ترکیبی از بهترین سخت افزارها و نرم افزارهاست و شرایط ویژه و قابل قبولی برای دسترسی و بررسی اطلاعات مورد نیاز در فیلدهای جراحی در اختیار جراح قرار می دهد. دوربین تخصصی ردگیری دید وسیعی به جراح می دهد و بدون هیچ مشکلی در ناحیه مورد نظر در اتاق عمل قرار می گیرد.

روش کنترل داده ها در این سیستم به این صورت است که جراح یا دستیار وی، تصاویر قبل از عمل را در سیستم بارگذاری می کند و کنترلها و تستهای اعتبار سنجی بصورت مناسب به کاربر داده می شود. جراح می تواند کلیه داده ها را در پایگاه داده‌ها به صورت اتوماتیک ذخیره و تمامی فرآیندها را در رایانه قابل حمل خود طرح ریزی و به راحتی به سیستم موجود در اتاق عمل منتقل کند.

در واقع پزشک می تواند فرآیند جراحی خود را قبل از عمل شبیه سازی و اثرات احتمالی آن را بررسی و در صورت لزوم رویکرد متفاوتی را بکار ببرد و با استفاده از آن عمل انطباق را به صورت دقیق و راحت، بین وضعیت فعلی بیمار و داده‌هایی که قبل از عمل از وی گرفته شده، ایجاد کند.

کد خبر 1330587

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha