۱۹ خرداد ۱۳۹۰، ۱۰:۱۴

غفلت مسئولان از عهدنامه مالک اشتر/ درسهای زندگی و بندگی در نهج‌البلاغه

غفلت مسئولان از عهدنامه مالک اشتر/ درسهای زندگی و بندگی در نهج‌البلاغه

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با تأکید بر اینکه عهدنامه امیرالمومنین به مالک اشتر که بهترین شیوه حکومتی مبتنی بر آموزه‌های دینی و انسانی و اسلامی بوده مورد غفلت قرار گرفته گفت: درسهای زندگی و بندگی در نهج‌البلاغه بیان شده است .

حجت الاسلام حسن ملک محمدی نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در رابطه با ویژگیهای نهج البلاغه اظهار داشت: نهج البلاغه اقیانوسی از معارف الهی و درسهای آموزنده است که سعادت بشریت و حیات طیبه را تضمین می‌کند.

وی افزود: نهج البلاغه بخشی از سخنان نورانی امیرالمؤمنین علی (ع) بوده و همانگونه که قرآن بین مسلمانان مهجور مانده نهج البلاعه نیز مهجور است و یک گنج ناشناخته محسوب می شود.

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به ساختار موضوعی نهج البلاغه اظهار داشت: نهج البلاعه مرکب از نامه ها، خطبه ها و کلمات قصار امیرالمؤمنین علی (ع) که در حقیقت علوم و فنون و درسهای زندگی و بندگی در آن بیان شده است.

وی یادآور شد: درسهایی در امور سیاسی، فرهنگی و در امور اجتماعی و راز و رمزهای بندگی و معارف الهی در زمینه های توحید نبوت و معاد در این کتاب وجود دار، حقیقاً سراسر نهج البلاغه حکمت، بلاغت و فصاحت و نورانیت بوده و بخشهای زیادی از نهج البلاغه مغفول مانده است، به ویژه در شرایط فعلی عهدنامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر که بهترین شیوه حکومتی مبتنی بر آموزه های دینی و انسانی و اسلامی است مورد غفلت سیاستمداران و مسئولان قرار گرفته است. اگر عهدنامه مالک اشتر را با تمام قوانین کشورها مقایسه کنیم، از همه قوانین کامل تر و جامع تر و حکیمانه تر است که مطابق با فطرت و فضیلت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بااشاره به خطبه همام که باید بیشتر مورد توجه ویژه قرار گیرد گفت: خطبه همام است که یکی از یاران وفادار امیرالمؤمنین پس از شنیدن این خطبه که توصیف صفات متقین است روح از بدنش مفارغت کرد. همچنین خطبه ای که امیرالمؤمنین بدون نقطه بیان کرده و خطبه ای که امام اول شیعیان آن را بدون الف بیان و از عجایب سخنان امیر مؤمنان است و نشان می دهد که همه علم اولین و آخرین در وجود وی جمع شده بود.

وی تأکید کرد: باید اعتراف کنیم که از نهج البلاغه بسیار غفلت کرده ایم و این غفلت هم در حوزه های علمیه، هم در مراکز دانشگاهی و هم در سطح جامعه و هم در مراکز سه قوا قابل مشاهده است.

کد خبر 1330816

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha