۲۲ خرداد ۱۳۹۰، ۱۰:۴۹

غضنفری پیش‌بینی کرد:

رشد 34 درصدی صادرات غیرنفتی

رشد 34 درصدی صادرات غیرنفتی

وزیر بازرگانی اظهار امیدواری کرد با توجه به روند رو به رشد صادرات غیرنفتی از ابتدای سالجاری تاکنون، اهداف صادراتی محقق شود و پوشش صادرات به واردات نسبت به سال 89 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری گفت: با در نظر گرفتن رشد 34 درصدی صادرات غیرنفتی در 2 ماه نخست امسال، بخش عمده‌ای از اهداف برنامه‌های صادراتی در بخش‌های مختلف کالایی محقق می‌شود.

وزیر بازرگانی افزود: براساس پیش‌بینی کارگروه توسعه صادرات برای رسیدن به 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی با احتساب صادرات خدمات فنی- مهندسی برای سال جاری هدفگذاری شده که رسیدن به این هدف در صورت تلاش همه دستگاه‌های دولتی و نیز بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: چنانچه 40 میلیارد دلار از هدفگذاری صادراتی محقق شود با برآورد رشد 10 درصدی واردات نسبت به سال گذشته که میزان واردات سال جاری را به حدود 70 میلیارد دلار می‌رساند نسبت صادرات به واردات به حدود 60 واحد می‌رسد.

وزیر بازرگانی گفت: به نظر می‌رسد امسال نسبت صادرات غیرنفتی به واردات با حدود 18 درصد بهبود به 60 صدم خواهد رسید، به این معنا که در مقابل هر 100 دلار واردات 60 دلار صادرات خواهیم داشت. این نسبت در سال 89 با توجه به ثبت 32.6 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و 64 میلیارد دلار واردات به 51 صدم رسیده بود.

به گفته غضنفری وضعیت صادرات غیرنفتی در سال 89 نشاندهنده آن است که در سال گذشته حاصل از صادرات توانست 51 درصد ارز مورد نیاز برای واردات را پوشش دهد.

وی گفت: سال گذشته از مجموع 64 میلیارد دلار واردات، 55 درصد واسطه‌ای، 13 درصد سرمایه‌ای و 9 درصد مصرفی بوده‌ و 23 درصد واردات نیز امکان طبقه‌بندی در سه گروه مذکور را نداشته‌اند.

وزیر بازرگانی افزود: این نسبت در سال 88 با 55 میلیارد دلار واردات شامل 14.7 درصد کالاهای سرمایه‌ای، 15.3 درصد کالاهای مصرفی، 66 درصد کالاهای واسطه‌ای چهار درصد کالاهای طبقه‌بندی نشده بوده است.

کد خبر 1333079

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha