۲۳ خرداد ۱۳۹۰، ۱۶:۰۷

کارگاه "حکمت اسلامی و عالم معاصر" برگزار می‌شود

کارگاه "حکمت اسلامی و عالم معاصر" برگزار می‌شود

کارگاه "حکمت اسلامی و عالم معاصر"، صبح فردا، سه‌شنبه، 24 خردادماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در کارگاه "حکمت اسلامی و عالم معاصر" که با هدف بررسی آراء آیت‌الله جوادی آملی، علامه جعفری، علامه طباطبایی و شهید مطهری برگزار می‌شود، دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی و دکتر حسین کلباسی اشتری سخنرانی کوتاهی خواهند داشت و در ادامه دکتر رضا داوری اردکانی با موضوع "امکان هم‌سخنی با حکمای مسلمان؛ از آرمان تا واقعیت" سخن خواهد گفت.

همچنین هم‌زمان چند نشست تخصصی در بخش جنبی برگزار می‌شود که سخنرانان در آنها موضوعات مرتبط با حکمت و فلسفه در دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی، علامه جعفری، علامه طباطبایی و شهید مطهری را بررسی می‌کنند.

در نشست اول با موضوع "حکمت اسلامی و دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی" حجت‌الاسلام حمید پارسانیا موضوع "حقوق بشر"، حجت‌الاسلام محمدرضا مصطفی‌پور موضوع "حکمت اسلامی و رابطه انسان و طبیعت" و حجت‌الاسلام مرتضی واعظ جوادی موضوع "بازشناسی ساختار علم دینی" را از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌دهند.

"حکمت اسلامی و علامه جعفری" عنوان دمین نشست این کارگاه است که دکتر عبدالرحیم گواهی در آن درباره "کرامت انسانی از منظر استاد جعفری"، دکتر محمد حسین مظفری پیرامون "مبادی و مبانی نظریه حقوق بشر اسلامی از نگاه علامه جعفری" و دکتر سید یحیی یثربی در باب "حقوق بشر و رابطه آن با ادیان" سخن خواهند گفت.

سومین نشست هم درباره "حکمت اسلامی و علامه طباطبایی" خواهد بود که دکتر قاسم پورحسن، دکتر محمدرضا اسدی و دکتر حسین کلباسی اشتری در آن به ترتیب درباره "نقش باورهای پایه در نظام معرفتی علامه طباطبایی"، "تحلیل رویکرد وجودشناسانه علامه در باب علم (با تأکید بر علم حضوری)" و "جستارهایی در باب مقام حکمت شیعی از دیدگاه علامه طباطبایی" سخنرانی خواهند کرد. سخنران ویژه این نشست دکتر غلامحسین ابراهی دینانی است که درباره "آینده فلسفه اسلامی" سخن خواهد گفت.

در نهایت در نشست چهارم دکتر عبدالرزاق حسامی‌فر، دکتر مسعود امید و دکتر علی اکبر احمدی در سخنرانیهای خود، نقد ایده‌آلیسم، نسبت معرفت‌شناسی و روان‌شناسی ادراک و الهیات جدید را از دیدگاه شهید مطهری بررسی می‌کنند.

کارگاه "حکمت اسلامی و عالم معاصر"، صبح فردا، سه‌شنبه، 24 خردادماه 1390 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، خیابان ایران‌شناسی (64 غربی) برگزار می‌شود.

کد خبر 1334539

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha