۲۹ خرداد ۱۳۹۰، ۱۰:۳۱

بعنوان پایگاهی اطلاعتی از حج؛

نخستین دانشنامه تاریخی حج منتشر می‌شود

نخستین دانشنامه تاریخی حج منتشر می‌شود

عربستان مقدمات انتشار نخستین دانشنامه تاریخی اسلامی درباره حج، مکه، مسجدالحرام و مسجدالنبی در مدینه را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عرب نیوز، مؤسسه تحقیقاتی حج  و بنیاد تحقیقات و آرشیو عبدالعزیز درحال فراهم کردن مقدمات انتشار نخستین دانشنامه اسلامی درباره حج هستند.

ناصر باقیم از مؤسسه تحقیقاتی حج عربستان گفت: این دانشنامه تمام موارد مرتبط با حج، مکه و دو مسجد مقدس مکه و مدینه را ثبت می کند و همچنین سمینارها و نشستهایی مرتبط با موضوعات این دانشنامه برگزار می شود.

وی افزود: مؤسسه تحقیقاتی حج درحال حاضر بانک اطلاعاتی داشته و به ثبت تمام موضوعات تاریخی مربوط به حج طی 25 سال گذشته پرداخته است و با توجه به توافق میان محققان و مؤسسه برای استفاده از منابع تاریخی مکه قصد داریم این بانک اطلاعاتی را به نوعی ارائه کنیم که در دسترس جهان اسلام قرار گیرد.

عبدالله ابن صالح از بنیاد تحقیقات و آرشیو عبدالعزیز و همچنین مدیر این پروژه یادآور شد: این پروژه دربرگیرنده سه مرحله نوشتن و مستند کردن درباره موضوعات و عناصر حج طی دوره های تاریخی مختلف ، ثبت و نگارش فعالیتهای بخشهای دولتی و غیر دولتی درباره حج و ثبت حرکتهای زائران در جهان اسلام است.

این دانشنامه قصد دارد پایگاه اطلاعاتی از حج فراهم کرده که دربرگیرنده آثار، نسخ خطی، سفر و ادبیات زیارت در کشورهای اسلامی در دوران گذشته و معاصر به تمام زبانها باشد و همچنین آمار و اطلاعات تحقیقاتی را نیز دربرگیرد.
 

کد خبر 1338512

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha