۲ تیر ۱۳۹۰، ۱۱:۱۲

گزارش خبری/

پارک خوابی مسافران در همدان پایان ندارد/ همدانیها محروم از فضای پارکها

پارک خوابی مسافران در همدان پایان ندارد/ همدانیها محروم از فضای پارکها

همدان - خبرگزاری مهر: هر ساله با نزدیک شدن به ایام گرم سال و آغاز تعطیلات تابستانی، شاهد حضور شمار زیادی از مسافران به شهر همدان هستیم که پارکها را برای اقامت چند روزه خود در این دیار انتخاب می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، از اولین روزهای ماه خرداد پارک های همدان شاهد حضور مسافران زیادی از شهرهای مختلف جنوب و شهروندان همدانی است که برای گذران اوقات خود در این مکان ها حاضر شده اند.

شب گذرانی مسافران در چادرها پدیده ای قدیمی در همدان است

پر واضح است که شب گذرانی مسافران در چادرهای مسافرتی پدیده ای قدیمی در همدان است و در ایام نوروز و در فصل تابستان چادرهای مسافرتی فراوانی در همدان دیده می شود که از اوایل غروب در گوشه و کنار پارک ها و پیاده روهای همدان برپا می شود.

چادرهای رنگارنگی که به همراه وسایل آشپزیی که معمولا مسافران به همراه خود می آورند نه تنها از زیبایی معابرعمومی می کاهد بلکه مشکلات فراوانی را برای مسافران و حتی ساکنان بومی ایجاد می کند.

این افراد برای خوابیدن و پخت و پز و استراحت بدون پرداخت کوچکترین هزینه ای با از بین بردن زیبایی و آلوده کردن محیط و محوطه محدود پارک چادرهای مسافرتی خود را در گوشه و کنار پارک نصب کرده و بعد از ترک محل، تنها از خود آشغال و زباله بجا می گذارند.

شهرداری پارکهای خاصی را برای اسکان مسافران مشخص کرده است

هرچند که سازمان پارک ها و دیگر سازمانهای شهرداری با هماهنگی مسئولان امنیتی شهر جایگاههایی را برای نصب چادر مسافرتی در همدان مشخص کرده اند اما به نظر می رسد که کنترل و نظارت بر این مقوله آنچنان که باید نیست چنانکه در گذر از برخی میدان های شهر همدان شاهد نصب چادر مسافران در زیر تابلوهای نصب شده مبنی بر "نصب چادر ممنوع"، هستیم!

حال اینکه چرا مسافران پارکهای همدان را برای اقامت چند روزه خود در این شهر انتخاب می کنند جای سئوال دارد.

در نگاه اول شاید این نکته به ذهن برسد که مسافران، نان و آب و مواد خوراکی مورد نیاز خود را را با اندکی جستجو در مغازه های اطراف پارک پیدا می کنند و آب و هوای دلنشین همدان از اواخر اردیبهشت ماه تا پایان شهریور نیز دلیلی دیگر بر این رویداد است.

چمن پارکهای همدان قربانی حضور مسافران می شود

اما آنچه مورد توجه قرار نمی گیرد اینکه چمن و گل و گیاه کاشته شده در پارک های سطح شهر توسط بعضی از مسافران و شهروندانی که در پارک ها سفره خود را پهن کرده اند و بساط میهمانی به راه انداخته اند از بین می رود که این امر نیز از جمله مشکلات حضور بی شمار مسافران در پارک های همدان است.

و اما سئوال دیگر اینست که مسافرانی که اتومبیل های دهها میلیونی خود را روبروی پارک های همدان پارک کرده و برای خواب و استراحت، در پارک، چادر مسافرتی نصب می کنند، چرا به هتل ها و مسافرخانه های همدان مراجعه نمی کنند!؟

همدان چندین هتل و مهمانسرا و مسافرخانه دارد و با این وجود نصب چادرهای مسافرتی در پارک های سطح شهر، توهینی آشکار به فرهنگ و آداب و رسوم مردم دارالمومنین است.

در گفتگو با شماری از شهروندان همدانی که برای گذران اوقات تابستانی خود راهی پارک های همدان شده اند پیرامون چرایی وجود این پدیده در پارک ها به گفتگو نشستیم.

اطلاع رسانی به مسافران در خصوص واحدهای اقامتی تقویت شود

یکی از شهروندان با بیان اینکه از نظر اطلاع رسانی به مسافران در خصوص واحدهای اقامتی مشکل وجود دارد، گفت: تاکنون این کار به درستی صورت نگرفته است.

مریم ندری با تاکید بر اینکه وجود کیوسک های اطلاع رسانی به مسافران در برخی پارک ها که با تردد بیشتر مسافران روبرو می شود، ضروری است، گفت: پارک خوابی توسط مردم یک فرهنگ شده است و این به خاطر کمبود محل های استقرار نیست.

یکی دیگر از شهروندان نیز با گلایه ازمشکلات ناشی ازبرپایی این چادرها گفت: در ایام تابستان تردد درمناطق تفریحی شهر همدان به علت وجود چادرها سخت است.

آمنه اسدی گفت: نصب چادرها و بیتوته کردن مسافران در اماکن تفریحی، منظره نازیبایی به شهرمی دهد و به علت پارک خودروها در حاشیه خیابان ها و حتی پیاده روها، ترافیک تشدید می شود.

برخی از مسافران شئون اسلامی را به خوبی رعایت نمی کنند

اسدی با گلایه از برخی ناهنجاری های فرهنگی ناشی ازسکونت مسافران در حاشیه خیابان ها و اماکن تفریحی گفت: برخی از مسافران شئون اسلامی را به خوبی رعایت نمی کنند و با پوششی که بیشترمناسب منزل است تا اماکن عمومی، در پارک ها و اماکن تفریحی ظاهر می شوند.

یکی از مسافران نیز که از اهواز به همدان سفر کرده است در توضیح اینکه چرا پارک را برای اقامت خود انتخاب کرده، گفت: هزینه هتل ها گران است و نمی توانم برای یک شب اقامت مبلغ عنوان شده از سوی هتلدار را پرداخت کنم.

محسن باجلان افزود: معمولا این کار از نظرمالی به صرفه است هر چند که گاه سرما و بارندگی، کمبود سرویس های بهداشتی و مشکلاتی نظیر آن از شیرینی بودن در دامان طبیعت می کاهد.

پر واضح است که بر این اساس مسئولان شهر و استان همدان باید با قدرت تمام با سوء استفاده از فضای پارک ها مقابله نموده و اجازه ندهند تا افرادی بنام تابستان و بعنوان مسافر تابستانی چادرهای مسافرتی خود را در سطح پارک های شهر نصب کنند.

پارکهای سطح شهر حق مردم همدان و متعلق به مردم است

پارک های سطح شهر حق مردم همدان و متعلق به مردم است و مسافران بدون کسب اجازه از مردم و مسئولان شهر حق نصب چادر مسافرتی را در پارک های عمومی ندارند و باید یا با نصب چادر مخالفت شود و یا اینکه هزینه استفاده از مسافران دریافت شود.

با این تفاسیر مشخص است که متاسفانه فرهنگ پارک خوابی در بین اکثر مسافران ترویج یافته است و مسافران کمتر به هتل ها و میهمان پذیرها مراجعه می کنند و پارک خوابی رویدادی است که به صورت یک عادت درآمده و مسافران به خاطر این که هزینه کمتری مصرف کنند به پارک ها می روند.

از سوی دیگر به نظرمی رسد تا زمانی که بیشتر مسافران به راحتی نتوانند هزینه های اقامت در اماکن اقامتی را بپردازند و برپایی چادرهای مسافرتی، ارزان ترین وآسان ترین راه اسکان شبانه مسافران باشد، حذف پدیده ی چادرخوابی مسافران در همدان کارآسانی نیست.

کد خبر 1342174

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha