۵ تیر ۱۳۹۰، ۸:۵۱

بان کی مون:

مواد مخدر منبع مالی ترویسم است/ تاکید بر نقش رسانه ها در آگاهی بخشی

مواد مخدر منبع مالی ترویسم است/ تاکید بر نقش رسانه ها در آگاهی بخشی

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (26 ژوئن) بازار 61 میلیارد دلاری مواد مخدر افغانستان را منبع مالی تروریسم بین المللی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، بان کی مون دبیر کل گفت: خانواده ها، مدارس، جوامع مدنی و سازمان های مذهبی می توانند نقش خود را در رهائی جوامع از مواد داشته باشند.

در پیام بان کی مون آمده است: قاچاق مواد مخدر که زمانی به عنوان یک مشکل اجتماعی و خلاف اخلاق به شمار می آمد، در سال های اخیر تبدیل به تهدیدی مهم علیه سلامت و امنیت مردم و منطقه شده است. در آفریقای غربی، تجارت جهانی 85 میلیارد دلاری کوکائین، وضعیت پولشـوئی و اعتیـاد را وخیـم تر می کند و بـاعث بی ثبـاتی سیـاسی و تهدید امنیت می شود. هر یک میلیارد دلار حاصل از قاچاق کوکائین خالص که از طریق آفریقای غربی به خیابان های اروپا قاچاق می گردد بیش از 10 برابر استفاده دارد.

وی می گوید: از آنجا که این تهدید بسیار جدی و فوری است، اخیراً گروه کاری جهت ایجاد یک استراتژی در کل نظام ملل متحد تشکیل شده تا واکنش های ما به مواد غیر قانونی و جرم سازمان یافته را از طریق ترکیب آنها در فعالیت های مربوط به پیشرفت، خلع سلاح، و حافظ صلح هماهنگ و تقویت کند.

بان کی مون می گوید: از این طریق سازمان ملل متحد می تواند مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر جرائم سازمان یافته را در یک برنامهَ جهانی برای امنیت و توسعه تلفیق کند.

دبیر کل سازمان ملل افزود: وابستگی به مواد یک بیماری است و نه یک جرم. مجرمان واقعی قاچاقچیان مواد مخدر هستند.اما بخش عرضه تنها نیمی از این معادله است. تا زمانی که تقاضا برای مواد را کاهش ندهیم، هرگز نمی توانیم به مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد بپردازیم.دولت ها مسئول مبارزه با قاچاق مواد و در عین حال مصرف مواد هستند اما جوامع هم می توانند کمک بسزائی بنمایند. جوامع و رسانه گروهی می توانند آگاهی را درباره خطرات مواد مخدر بالا ببرد.

کد خبر 1344215

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha