۹ تیر ۱۳۹۰، ۱۱:۲۴

جایزه امسال «هانس کریستین اندرسن» به «آلنده» رسید

جایزه امسال «هانس کریستین اندرسن» به «آلنده» رسید

«ایزابل آلنده» نویسنده نامدار شیلیایی جایزه جهانی «هانس کریستین اندرسن» را در سال (2012) از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از PNA، بنیاد ادبی «هانس کریستین اندرسن» که در دانمارک مستقر است، اعلام کرد: «ایزابل آلنده» نویسنده نامدار شیلیایی جایزه امسال (2012) جایزه بخش کودکان این بنیاد را از آن خود کرده است.

این جایزه مهم که «نوبل کوچک» هم خوانده می‌شود، هر دو سال یک بار از طرف دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) به مولفان در زمینه ادبیات کودک تعلق می‌گیرد و در دو گروه نویسنگان و تصویرگران اهدا می‌شود.
 
آلنده 68 ساله و نویسنده رمان‌هایی مانند «خانه ارواح»، «پائولا» و «جایی در اعماق دریا» که پیشتر هم چندین جایزه مهم جهانی را از آن خود کرده بود. جایزه «هانس کریستین اندرسن» را 30 سپتامبر امسال (8 مهر 90) از دست ملکه دانمارک دریافت می‌کند.

او که نویسندگی را از روزنامه‌نگاری آغاز کرد، درباره وردش به دنیای ادبیات از دیداری با «پابلو نرودا» سخن گفته که در آن نرودا استعدادی ادبی در آلنده می‌بیند و او را تشویق به نوشتن می‌کند.

«ایزابل آلنده» دختر «توماس آلنده» عموزاده «سالوادور آلنده» رئیس جمهور فقید شیلی است که بعد از کودتای ژنرال «آگوستو پینوشه» در سال 1973 طی عملیات بمباران کاخ ریاست جمهوری کشته شد.

این نویسنده بعد از گذشت 40 سال از این کودتا، هنوز هم خواستار روشن شدن چگونگی کشته شدن رئیس جمهور سابق شیلی است. به عقیده او «سالوادور آلنده» آنقدر بزرگ و مهم بود که نمی‌توان به راحتی از کنار مرگ او و جزئیات آن گذشت.
 
«ایزابل آلنده» بعد از کودتای پینوشه در شیلی فرار کرد و سال‌های سال در اروپا زندگی را سپری کرد و پس از برقراری دموکراسی به کشورش بازگشت.
کد خبر 1348094

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha