۱۳ تیر ۱۳۹۰، ۱۴:۵۳

خلیلی خشنود اعلام کرد:

عدم هماهنگی وزارت بازرگانی برای اعلام دستورالعمل خرید گندم

عدم هماهنگی وزارت بازرگانی برای اعلام دستورالعمل خرید گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت بازرگانی بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل خرید امسال گندم را اعلام کرده است، گفت: کشور عراق واردات میوه را از ایران ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید خلیلی خشنود امروز در نشستی خبری با اشاره به خرید گندم از سوی وزارت بازرگانی گفت: امسال وزارت بازرگانی دستورالعمل خرید گندم را بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که این موضوع مورد اعتراض وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان است و نامه ای هم در این باره به وزارت بازرگانی ارسال شده و کمیسیون کشاورزی هم اعتراض خود را اعلام کرده است.

وی افزود: سازمان بازرگانی دولتی ایران سال گذشته میزان نیاز کشور به گندم را 9.5 میلیون تن اعلام کرد در حالی که در سنوات گذشته 11 تا 11.5 میلیون تن گندم مرز خودکفایی بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال هم تولید گندم ما بین 13 تا 13.5 میلیون تن پیش بینی می شود اما هنوز سازمان بازرگانی دولتی ایران به طور رسمی میزان نیاز به گندم را اعلام نکرده است و تنها در خبرها حدود 6.4 میلیون تن نیاز به گندم نان از سوی وزارت بازرگانی اعلام شده است.

خلیلی خشنود افزود: بر اساس پیش بینی ما از آنجایی که سال گذشته 5 میلیون تن گندم در سیلوهای سازمان ذخیره شده بود و تا آخر هفته گذشته هم 3 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است بنابراین خریدهای امسال مازاد بر نیاز کشور است.

وی با بیان اینکه خریدهای امسال می تواند به عنوان ذخیره برای سال های بعد نگهداری شود، بیان کرد: یک مشکلی که در موضوع خرید گندم وجود دارد حضور بخش خصوصی برای خرید گندم است که آمار آن به درستی مشخص نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با افزایش قیمت جهانی گندم و جو و با توجه به خرید تضمینی این دو محصول بخش خصوصی وارد کار شده و گندم و جو را می خرد تا بتواند در بازارهای صادراتی سود زیادی را به دست آورد.

خلیلی خشنود با بیان اینکه صدور مجوز صادرات برعهده وزارت بازرگانی است، گفت: هنوز ساز و کار مشخصی برای خرید گندم از سوی بخش خصوصی مشخص نیست و این بخش حجم زیادی از گندم ها را خریداری می کند و تمایل زیادی به خرید گندم نشان داده است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد از نیاز غذایی کشور در داخل تامین می شود، گفت:بخش کوچکی از نیاز غذایی کشور وارد می شود زیرا ما وضعیت رقابتی زیادی در تولید محصول باغی داریم.

صادرات 3.8 میلیارد دلار محصولات کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره صادرات محصولات کشاورزی گفت: در سال 88 صادرات رسمی محصولات کشاورزی بدون محصولات فرآوری شده 3.2 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 89 به 3.8 میلیارد دلار رسید و امیدواریم در سال 90 به 4.5 میلیارد دلار برسد.

خلیلی خشنود با اشاره به موضوع آب در کشاورزی گفت: راندمان انتقال و توزیع آب در کشور پایین است که برای این منظور سرمایه گذاری در توسعه سیستم های آبیاری نوین و انتقال آب در قالب کانال ها و لوله ها از منبع تا مزرعه، برنامه این وزارتخانه است.

وی افزود: در سال گذشته سقف اعتبارات برای اجرای سیستم های آبیاری نوین 50 درصد بود که امسال به 85 درصد رسید و تا سقف 3.5 میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: شورای عالی آب هم هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار برای وزارتخانه در نظر گرفته است.

خلیلی خشنود به توسعه مکانیزاسیون اشاره کرد و گفت: در پایان برنامه چهارم ضریب ما 1.05 در مکانیزاسیون بود که بر اساس برنامه پنجم آن را به یک و نیم می رسانیم که این هدف با تجمیع زمین کشاورزان محقق می شود.

وی افزود: شرکت های خدمات فنی و مهندسی هم در بخش مکانیزاسیون تجهیز می شوند که سال گذشته 11 میلیارد تومان از منابع اعتباری یارانه به این شرکت ها اختصاص یافت البته برنامه ما 45 میلیارد تومان تسهیلات بود که محقق نشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یک سوم منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد، گفت: پیش بینی شده است موجودی صندوق توسعه ملی 30 میلیارد دلار باشد که بنا به قول رئیس جمهور 10 میلیارد دلار آن به بخش کشاورزی اختصاص می یابد.

خلیلی خشنود افزود: با این رویکرد 1500 میلیارد تومان برای افزایش ضریب و درجه مکانیزاسیون سرمایه گذاری می شود که رویکرد اصلی ما تجهیز و خدمات رسانی است.

وی با بیان اینکه کشت در اراضی شیبدار اولویت توسعه محصولات باغی است، بیان کرد: در سال 90 و 91 در مجموع یک میلیون هکتار در بخش باغبانی این عملیات انجام می شود که 500 هزار هکتار از آن در بخش توسعه کشت و محصولات باغی و 500 هزار هکتار دیگر برای اصلاح و نوسازی باغات انجام می گیرد.

عدم تحقق جایگزینی تراکتورهای فرسوده

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اجرای بسته های هدفمندی یارانه ها گفت: در سال گذشته بسته کشاورزی حفاظتی مطرح بود که صد در صد اهداف در این بخش محقق شد و در بسته گلخانه ها در سه پروژه اصلاح سازه ، اصلاح پوشش ها و سیستم سرمایش و گرمایش 36 میلیارد تومان اعتبارات تخصیص داده شد.

خلیلی خشنود با بیان اینکه بسته جایگزینی تراکتورهای فرسوده اجرا نشد، گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای این بسته در سال گذشته تحقق نیافت.

وی با بیان اینکه بالغ بر 2 میلیارد دلار محصول باغی به 100 کشور مختلف صادر شده است، بیان کرد: 150 هزار تن پسته در سال گذشته صادر شد که نسبت به سال قبل 26 درصد از نظر وزنی افزایش داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشور عراق به منظور حمایت از تولید داخل واردات برخی از میوه ها از ایران را به آن کشور ممنوع اعلام کرده است که درخواستی را به وزارت بازرگانی و امور خارجه برای پیگیری این موضوع داده ایم.

خلیلی خشنود افزود: اگر وزارت بازرگانی فعالیت خوبی در بخش صادرات داشته باشد ما نباید با این مشکلات روبرو شویم.

کد خبر 1351178

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha