۱۶ تیر ۱۳۹۰، ۱۱:۳۱

اخبار قضایی جهان در 7 روز/

محاکمه غیابی رئیس جمهور تونس/ در دادگاه جنایتکار صرب چه گذشت

محاکمه غیابی رئیس جمهور تونس/ در دادگاه جنایتکار صرب چه گذشت

محاکمه غیابی بن‌علی و همسرش در تونس، قانون جدید السالوادور در ارتباط با استقلال قضاوت و وکلا و واکنش چین به دستگیری رئیس جمهور سودان از جمله اخبار قضایی جهان در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، راتکو ملادیچ وکیل جنایتکار جنگی صربستان در دادگاه لاهه گفت: به دلیل عدم تفهیم اتهامات موکلم، درخواست به تعویق افتادن روند رسیدگی به پرونده نسل کشی را دارم.

جنایتکار جنگی صربستان در دادگاه لاهه به اتهام نسل کشی در جریان جنگ بوسنی در حال محاکمه شدن است اما در ابتدای دادگاه از صحبت کردن امتناع کرد و سپس با قطع صحبتهای قاضی در روند دادگاه اختلال ایجاد کرد و پس از آن که از سوی رئیس دادگاه به وی هشدار داده شد، گفت که متوجه اظهارات آنها نمی‌شود و شرایط دادگاه اصلا قابل قبول نیست. وکیل وی همچنین از ریاست دادگاه درخواست کرد که ملادیچ از دادگاه خارج شود که با مخالفت روبرو شد اما سرانجام به دلیل رفتار ناخوشایند ملادیچ نیروهای امنیتی وی را از دادگاه خارج کردند.
 
همچنین درخواست به تعویق افتادن روند رسیدگی به پرونده نیز مورد پذیرش دادگاه واقع نشد و قاضی پرونده بار دیگر اتهامات وی را مرور کرد. ملادیچ اظهار کرد: قصد دارم تیم حقوقی خود را خودم تعیین کنم. وکیل وی نیز تاکید کرد که باید به درخواستهای موکلش احترام گذاشته شود.
 
محاکمه غیابی بن‌علی و همسرش در تونس

رئیس جمهور برکنار شده تونس برای به اتهام قاچاق موادمخدر و تسلیحات که وکلایش آن را "نامعقول" خوانده‌اند، به طور غیابی و برای دومین بار محاکمه می‌شود.
 
محاکمه غیابی زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهور مخلوع تونس قرار بود هفته‌ی گذشته انجام شود اما به تعویق افتاد. بن علی و لیلا طرابلسی، همسر وی در حال حاضر نیز به جرم اختلاس از بودجه دولتی پس از آنکه مقادیر فراوانی پول و طلا در جستجوی پلیس از کاخ محل زندگی‌شان یافت شده، به 35 سال حبس محکوم شده‌اند.
 
محاکمه این زوج بدون حضور خودشان برگزار شد، زیرا پس از ناآرامیهای ژانویه هر دوم به عربستان گریختند. بن‌علی متهم به نگهداری از موادمخدر و سلاح در کاخ خود در شمال تونس است. وی هم‌چنین با اتهام قاچاق موادمخدر روبرو است.
 
قانون جدید السالوادور استقلال قضاوت و وکلا را تهدید می‌کند

گابریل کنول یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد که قانون جدید السالوادور که تصمیمات دیوان عالی کشور را به اتفاق آراء مبتنی می سازد، ممکن است استقلال دستگاه قضایی را تضعیف کند.
 
السالوادور به عنوان یک کشور که در حال تقویت دموکراسی است باید توجه خاصی به استقلال کامل قوه قضاییه و اصول تفکیک قوا داشته باشد که در اسناد بین المللی که این کشور نیز عضو آنها است و نیز در قانون اساسی السالوادور لحاظ شده است و دیگر شاخه های دولت نمی توانند عالی ترین دادگاه کشور را وادار کنند تصمیمات قضایی را به اتفاق آراء اتخاذ کند.
 
گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: که این قانون در صورت اجرا شدن مانع فعالیت و عملکرد موثر دیوانعالی کشور شده. و بنابراین حقوق شهروندان السالوادوری را برای اقامه دعوا در آن دیوان در دفاع از حقوق بنیادین شان محدود می‌کند.
 
چین: رئیس جمهور سودان را دستگیر نمی کنم/ ما عضو دیوان کیفری بین المللی نیستیم
 
یک دیپلمات چینی در ژنو گفت که مقام ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر در انتقاد از چین برای قصور در دستگیری عمرالبشیر، رئیس جمهور سودان زیاده روی کرده است.
 
ژیاجینگ اعلام کرد که چین با اظهارات نادی پیلای، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل کاملا مخالف است. پیش از این پیلای به خبرنگاران گفته بود از اینکه چین از عمرالبشیر استقبال کرد و وی را بازداشت نکرد تا برای ارتکاب جنایات جنگی محاکمهخ شود دلسرد شده است.
 
این دیپلمات چینی اعلام کرد که سخنان پیلای "هیچ‌گونه مبنای قانونی" ندارد. زیرا چین اصلا به دیوان کیفری بین‌المللی نپیوسته است. که چین هم چنین "ملاحظاتی جدی" در خصوص مسئول دانستن عمرالبشیر در جنایات ارتکابی در دافور دارد. 
 
گزارش سازمان ملل متحد از تجاوز به 121 زن کنگویی در ماه گذشته

روپر کولویل یک سخنگوی سازمان ملل گفت که بازرسان حقوق بشر این سازمان تایید کردند که دست کم 121 فقره تجاوز به زنان توسط سربازان کنگویی که ماه گذشته به روستاهای شرقی این کشور حمله و آنها را غارت کردند، صورت گرفته است.
 
وی اظهار کرد: کارکنان حقوق بشر سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو تایید کرده‌اند که بین 11 و 13 ژوئن در ناکیل، واقع در استان کیوی جنوبی، تجاوز، غارت و رفتار بی رحمانه و ترذیلی توسط سربازان صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به مصاحبه‌های انجام شده با قربانیان شهود افزود: بنا بر اظهارات آنها، سربازان به 121 زن تجاوز کردند و پول و طلا با ارزش 90 هزار دلار را به یغما برده‌اند.
 
سخنگوی دولت کنگو گفته است که کلنل کیفارو نیراگی ممکن است در پشت اقدام به تجاوز به زنان قرار داشته باشد دفتر پناهندگان سازمان ملل روز 224 ژوئن اعلام کرد که نزدیک به 170 زن مورد تجاوز قرار گرفته‌اند که این رقم بالاترین رقم گزارش شده از تجاوز جمعی به زنان در این کشور در طول یک سال بوده است.
 
---------------
گزارش سید هادی کسایی زاده
کد خبر 1353131

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha