۳ مرداد ۱۳۹۰، ۱۰:۳۹

پورمحمدی اعلام کرد:

صکوک ارزی اجاره تا پایان سال منتشر می‌شود

صکوک ارزی اجاره تا پایان سال منتشر می‌شود

قائم مقام بانک مرکزی از نهایی شدن بحث صکوک ارزی اجاره در شورای فقهی بانک مرکزی خبر داد و گفت: این صکوک به زودی با تصویب در ارکان بانک مرکزی در سالجاری منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حمید پورمحمدی امروز در همایش تامین مالی از طریق صکوک و نحوه انتشار آن در خصوص اقدامات در حال انجام در کشور برای تنوع بخشی به ابزارهای تامین مالی گفت: بازار بین بانکی با ساز و کارهای شرعی در نظام بانکی کشور فعال شده است.

قائم مقام بانک مرکزی از آماده شدن سامانه الکترونیکی اوراق بهادار، تصویب عقود مرابحه و استصناع و آماده شدن ساز و کار قبولی بازخرید خبر داد و گفت: صکوک مرابحه و سلف در نیمه دوم سال جاری به کار گرفته خواهد شد.

وی گفت: در قالب طرح تحول نظام بانکی پیوندهای بازار پول و سرمایه مستحکم می شود تا میزان خدمت دهی به اقتصاد کشور بیشتر شود. در عین حال، در سال 90 در حوزه نوآوری و تنوع بخشی به ابزارهای مالی اسلامی اقدامات وسیعی انجام خواهد شد.

پورمحمدی از نهایی شدن بحث صکوک ارزی اجاره در شورای فقهی بانک مرکزی غیر از اوراق مشارکت خبر داد و گفت: این صکوک به زودی در ارکان بانک مرکزی به تصویب خواهد رسید و در سال جاری منتشر می شود.

وی با بیان اینکه اوراق استصناع برای پروژه های زیربنایی بیشتر کاربرد دارد، گفت: مصوبه این اوراق نیز در حال نهایی شدن است و به زودی در اختیار بانکها قرار می گیرد.

قائم مقام بانک مرکزی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه خلا بازار ثانویه اوراق مشارکت پر شود، گفت: امیدواریم ساز و کار نقل و انتقال و بازخرید اوراق مشارکت و سایر ابزارها را در بورس داشته باشیم.

پورمحمدی گفت: از صد در صد دارایی های بانکهای جهان 36 درصد آن متعلق به ایران است و با فاصله زیاد پس از ایران عربستان با 16 درصد و مالزی با 10 درصد قرار دارد.

وی با اشاره به رشد صکوک مشارکت در ایران در سال گذشته افزود: کل اوراق صکوک منتشر شده در سطح جهان در سال گذشته 15 میلیارد دلار بوده، این در حالی است که اوراق صکوک مشارکت منتشر شده ریالی توسط بانکها در ایران 156 هزار میلیارد ریال بوده؛ یعنی معادل همان رقم اوراق صکوک منتشر شده در جهان در ایران اوراق مشارکت منتشر شده است.

قائم مقام بانک مرکزی از انتشار 4.5 میلیارد یورو اوراق مشارکت صکوک ارزی طی یکسال اخیر خبر داد و گفت: یک میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی برای پروژه های نفت و گاز در سال گذشته منتشر شده، همچنین 3.2 میلیارد یورو نیزاوراق مشارکت ارزی در چهار ماه گذشته منتشر شده است.

پورمحمدی گفت: استانداردهای احتیاطی ، مدیریت نقدینگی و مدیریت بحران در انتشار اوراق مشارکت برای تامین مالی باید مد نظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود در سال 2015 ارزش دارایی هایی جهان به 315 تریلیون دلار برسد. ترکیب دارایی های جهان نیز نشان می دهد که 83 تریلیون دلار متعلق به دارایی های بانک ها و 60 تریلیون دلار متعلق به بازار سرمایه است. حدود 60 تریلیون دلار مربوط به جی دی پی و 45 تریلیون دلار مربوط به اوراق بدهی جهانی است.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: با وجود تحرک جدی حوزه بازارهای مالی اسلامی در سالهای اخیر کمتر از یک درصد وزن و ثروت جهانی را به خود اختصاص داده ایم.

پورمحمدی گفت: مدیریت نقدینگی در کشورهای اسلامی در سال گذشته با مشارکت بانک مرکزی ایران و 14 بانک مرکزی دنیا، استانداردسازی حسابداری اسلامی، حذف ربا به صورت صد در صدی از بانکهای ایرانی و ... از جمله اقداماتی است که توسط بانک مرکزی در راستای تامین مالی اسلامی طی سالهای اخیر صورت گرفته است.

کد خبر 1366754

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha