۹ مرداد ۱۳۹۰، ۱۶:۲۰

توضیحات میراث فرهنگی ایلام در واکنش به انتشار یک خبر

ایلام - خبرگزاری مهر: سازمان میراث فرهنگی استان ایلام نسبت به خبر "شهر تاریخی سیروان همچنان زیر خاک/ مسئولان: برنامه نداریم" توضیحاتی ارسال کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود اسکندری مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در این جوابیه آورده است: ضمن عرض خسته نباشید، نظر به درج خبری با عنوان "شهرتاریخی سیروان همچنان زیرخاک" درتاریخ 5مردادماه 90 در آن خبرگزاری، جهت استحضار جنابعالی و تنویر افکار عمومی موارد ذیل به حضور ارسال می دارد:

1. با توجه به اینکه شهر تاریخی سیروان از مناطق مهم تاریخی استان به شمار می رود و همچنین موضوع ساخت وسازهای غیرمجاز که براساس قانون جرم محسوب می شود در این محدوده رخ می دهد بالطبع این شهر تاریخی و روستای سراب کلان در کانون توجه معاونت میراث فرهنگی و یگان حفاظت استان قرار گرفته است.

2. مزید استحضار اعلام می دارد که هرگونه ساخت وساز غیرمجاز در محوطه ها و ابنیه های تاریخی وفرهنگی طبق قانون جرم محسوب می شود لیکن این اداره کل باتوجه به نوع زندگی مردم روستا طی مکاتباتی به مسئولان کشوری، استانی و محلی خواستار رفع مشکلات و موانع توسعه روستا با نظارت این اداره کل شده است.

3. همانطور که در رونوشت نامه های پیوستی به حضور ارسال شده است این اداره کل هیچگونه مخالفتی با اجرای طرح هادی روستا با نظارت کارشناسان نداشته است.

4. روستای سراب کلان با توجه به پتانسیلهای موجود از طرف این اداره کل در زمره روستاهای نمونه گردشگری استان و کشور قرار گرفته است که باعث شده طرحهای مطالعاتی در آن به تصویب و اجرا درآید.

5. باتوجه به نداشتن سند مالکیت کلیه ساکنین روستا طی نامه شماره مورخ به ثبت اسناد و بنیاد مسکن اعلام شد که صدور سند ملکیت مالکین محترم از نظر این اداره کل بلامانع است و رونوشت این نامه به بخشدار محترم و رئیس شورای اسلامی روستا اعلام گردیده است و چنانچه ساکنین محترم دارای سند مالکیت رسمی شوند دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند کلیه بناهای موجود را خریداری و روستا را جابجا نماید ضمن اینکه زیرساختهای لازم جهت ساخت روستای جدید با وام مسکن روستایی جهت متقاضیان در روستای "لره نی" فراهم شده است که می طلبد مردم عزیز روستا با اخذ سند مالکیت و دریافت قیمت کارشناسی ملک خود در صورت تامین اعتبار اقدام کند.

توضیحات خبرگزاری مهر

1-در این جوابیه به اجرا و اقدامات عملی نشده اشاره شده است و تلاشها تنها در حد نامه و حرف بوده و این اقدامات طی سالهای گذشته هم انجام شده است ولی کار عملی برای نجات شهر تاریخی سیروان و مردم روستا انجام نشده است و این در حد نامه نگاری بوده است.

2- استاندار ایلام در هفته گذشته در سفر به شهرستان شیروان چرداول و در جلسه شورای اداری به این مشکل برای چندمین بار اشاره کرد وقتی از نماینده میراث فرهنگی در شهرستان درباره حل مشکل روستای سرابکلان سئوال کرد مسئول به راحتی جواب داد: برنامه نداریم و استاندار نیز به شوخی به وی گفت: احسنت و خدا پدر و مادرت را بیامرزد! که صدای این گفتگو علاوه بر حضور خبرنگار مهر در جلسه نیز موجود است.

3- در برنامه مردم و مسئولان در شبکه استانی ایلام نیز به این مشکل پرداخته شد و مردم نسبت به این وضع اعتراض داشتند حال چطور گفته می شود هیچ مشکلی برای مردم پیش نیامده است.

4- وقتی وارد روستای سرابکلان می شویم آبهای روی خیابانهای خاکی و وضعیت نامناسب جدول کشی خود حاکی از عدم اجرای طرح هادی روستایی دارد.

5- هرچند مردم روستا نیز باید برای حل این مشکل همکاری کنند ولی تلاشهای صورت گرفته برای جلب رضایت مردم روستا نیز تاکنون بی نتیجه مانده است.

6- در جوابیه گفته شده روستای سرابکلان روستای هدف گردشگری است حال سئوال اینجاست که این روستا که یک مغازه هم ندارد بدون امکانات گردشگری و اوضاع نامناسب شهری چگونه به یک روستای هدف گردشگری تبدیل شده است.

کد خبر 1371617

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha