۱۱ مرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۰۷

گزارش مهر/

هشتمین جشنواره بین‌المللی "بسم‌الله" از 13 مرداد آغاز می‌شود

هشتمین جشنواره بین‌المللی "بسم‌الله" از 13 مرداد آغاز می‌شود

فرهنگسرای نیاوران از 13 مردادماه امسال میزبان هشتمین جشنواره بین‌المللی "بسم‌الله" می‌شود.

به گزارش خبرنگار تجسمی مهر، محمدرضا کمره‌ای رئیس جشنواره پوستر "بسم‌الله" صبح امروز 11 مردادماه در یک نشست خبری اظهار کرد: هشت سال پیش ما برگزاری این جشنواره را آغاز کردیم و تنها بخش خصوصی بودیم که با موضوع هنر دینی فعالیتی فراگیر داشته‌ایم. هدف ما از برگزاری این جشنواره، ایجاد یک مرکز ثقل میان هنرمندان و هنر دینی بود.

وی ادامه داد: در جشنواره امسال که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود در 6 محور بسم‌الله، انتظار، مقاومت، عاشورا، رمضان و نوروز فراخوان خود را به 60 کشور و دانشگاه‌های معتبر جهان ارسال کردیم که در آخر 5500 اثر خارجی و داخلی به دبیرخانه ارسال شد. از بین استان‌های کشور، هنرمندان استان آذربایجان شرقی بیشتر اثر را فرستادند و هنرمندان 15 کشور نیز از جمله آمریکا، کانادا، افغانستان، بنگلادش، پاکستان، اردن و کشورهای آسیانه میانه نیز آثاری را ارسال کردند که سهم هنرمندان پاکستانی بیش از دیگران بود.

رئیس جشنواره بسم‌الله در ادامه با بیان اینکه از ابتدا ردیف بودجه‌ای به این جشنواره اختصاص نیافته بود، ابراز کرد: ما کارمان را با گفتن یک بسم‌الله آغاز کردیم و با توجه به اینکه قصد داشتیم با استانداردهای جهانی این جشنواره را برگزار کنیم با ارگان‌های مختلف برای جذب اسپانسر و حامی وارد نامه‌نگاری و مذاکره شدیم.

کمره‌ای افزود: کتاب جشنواره را روز افتتاحیه نمایشگاه در قطع سلطانی و در قالب نفیس منتشر خواهیم کرد. این کتاب به آثار شش بخش جشنواره اختصاص دارد و فکر می‌کنم برای نخستین بار در ایران است که کتاب یک جشنواره از ابتدا برگزاری آن منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه موسسه صبا برای برگزاری این نمایشگاه هزینه‌ چندمیلیونی را مطالبه کرده بود، بیان کرد: با رایزنی‌هایی که برای برگزاری این نمایشگاه در موسسه صبا داشتیم متاسفانه به نتیجه نرسیدیم و متاسفانه این موسسه از برگزاری یک نمایشگاه با محوریت دینی که همزمان با ایام ماه مبارک رمضان است، استنکاف کرد.

رئیس جشنواره بسم‌الله در ادامه این نشست دو خبر نیز برای اهالی رسانه داشت که اعلام کرد: از آنجا که ما قصد داشتیم مکان ثابتی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان دینی داشته باشیم و خلائی برای برگزاری جشنواره بسم‌الله داشتیم، به دنبال کسب مجوز یک نگارخانه بودیم که خوشبخانه نگارخانه ترمه را توانستیم به این امر اختصاص دهیم. قصد داریم هر هفته این مکان در اختیار یک هنرمند بگذاریم تا با کمترین هزینه بتواند آثار خود را به نمایش بگذارد. همچنین با توجه به اقبال کم رسانه‌ها از اخبار جشنواره‌ای همچون بسم‌الله، در پی انتشار یک رسانه اختصاصی بودیم، که مجوز ماهنامه "مکعب" نیز اخذ شده است و از اوایل شهریور نخستین شماره‌اش منتشر خواهد شد.

کمره‌ای در ادامه گفت: آثاری که در جشنواره بسم‌الله پذیرفته شده‌اند توسط سازمان زیباسازی شهر تهران در مناسبت‌های مختلف در سطح شهر تهران نصب می‌شود تا علاوه بر گسترش زیبایی معنوی در سطح شهر، گرافیک رسانه‌ای شهر نیز از این مهجوریت خارج شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی امور فرهنگی و هنری در کشور است در این جشنواره سهم زیادی نداشته است و ما بیشتر از حمایت‌های معنوی این وزارتخانه بهره برده‌ایم که در این راستا قرار است وزیر ارشاد روز پنجشنبه 13 مرداد در روز افتتاحیه نمایشگاه حضور داشته باشند. امیدواریم که این قول عملی شود و ما شاهد حضور ایشان در این مراسم باشیم.

رئیس جشنواره بسم‌الله در مورد گنجاندن بخش‌های دیگری به موضوع بسم‌الله اظهار کرد: از آنجا که انتقاداتی به شما شده بود که موضوع بسم‌الله دیگر تکراری شده است، ما اعلام کردیم که قصد ما یادآوری آیه کریمه بسم‌الله است که تمام رمز و راز قرآن در آن مستتر است و این کار به معنای تکرار و کلیشه نیست. اما برای اینکه تنوع کاری و موضوعی برای گرافیست‌ها به وجود آید تصمیم گرفتیم پنج بخش دیگر نیز به آن اضافه کنیم.

کمره‌ای افزود: تولید فیلم کوتاه با موضوع بسم‌الله موضوع بسیار خوبی است اما جشنواره ما هنوز امکاناتی برای اجرای این طرح ندارد. البته سال آینده قصد داریم بخش مقالات با موضوع تفسیر آیه بسم‌الله نیز ترتیب دهیم تا به محتوای بسم‌الله نیز بپردازیم. در نتیجه کتابی جامع از تفسیر این آیه شریفه خواهیم داشت.

وی همچنین با انتقاد از نویسندگان و فیلمسازان برای استفاده از آیه بسم‌الله در کتاب‌ها و فیلم‌هایشان با فونت ساده، ابراز کرد: ما این همه بسم‌الله با گرافیک زیبا و جذاب داریم که در آغاز کتاب‌ها و فیلم‌ها می‌توانند آذین‌بخش آثار هنرمندان شوند. قصد داریم به کتابخانه مرکزی پیشنهاد دهیم تا فایلی برای بسم‌الله باز کنند تا نویسندگان بتوانند از انواع زیبایی این آیه استفاده بکنند.

کمره‌ای درباره جوایز برگزیدگان گفت: به همراه یک تندیس بسیار نفیس بسم‌الله، به نفر اول هر بخش هفت میلیون ریال، نفر دوم 5 میلیون ریال و نفر سوم 3 میلیون ریال جایزه نقدی اعطا خواهد شد.

رئیس جشنواره بسم‌الله همچنین خبر داد: پس از پایان این نمایشگاه که به مدت ده روز در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد بود، نمایشگاهی در شهر ونکوور کانادا از این آثار برپا خواهیم کرد تا ضمن آشنایی گرافیست‌های کانادایی با هنر هنرمندان ایرانی، مسلمانان کانادایی نیز با محتوای این آثار از نزدیک ارتباط برقرار کنند.

به گفته کمره‌ای، داوران و هیئت داوری آثار این جشنواره عبارتند از قباد شیوا، کامران افشارمهاجر و محمد خزایی. همچنین قرار است یک مراسم رونمایی از کتاب آثار جشنواره در تالار ایوان شمس برگزار شود.

هشتمین جشنواره بین‌المللی بسم‌الله از 13 تا 23 مردادماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

کد خبر 1373656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha