۱۵ مرداد ۱۳۹۰، ۱۱:۴۸

رمضان و قرآن/

انتقاد از کم‌توجهی به تدبر در قرآن/ فهم قرآن زمینه عمل به آموزه‌های الهی است

انتقاد از کم‌توجهی به تدبر در قرآن/ فهم قرآن زمینه عمل به آموزه‌های الهی است

عضو کمیسیون قرآن و عترت مجلس با معرفی نهادهای مسئول در راستای نهادینه کردن تدبر در قرآن کریم، از کم توجهی به این مهم انتقاد کرد و گفت: فهم قرآن، زمینه عمل به آن را فراهم می‌کند.

لاله افتخاری عضو کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت تدبر در قرآن بویژه در ماه مبارک رمضان به خبرنگار مهر گفت: در قرآن به تدبر در آیه های آن بسیار تأکید شده است و حتی کسانی را که با این نگاه به قرآن مراجعه نمی کنند مورد مواخذه قرار می دهد. بنابراین فهم قرآن و انس به آن بسیار مهم است چون با این شیوه زمینه عمل به قرآن هم فراهم می شود.

وی توجه مردم به قرائت قرآن در ماه رمضان را مناسب دانست و گفت: خوشبختانه در ماه مبارک رمضان افراد تلاش می کنند حداقل یک ختم قرآن داشته باشند که این کار ارزشمند است چون تلاوت قرآن و حتی نگاه به آن عبادت محسوب می شود ولی افراد باید در کنار تلاوت قرآن زمانی را هم به تدبر در آن اختصاص دهند. باید در جلسه های تلاوت قرآن درباره تفسیرها و برداشتهای قرآن هم با هم گفتگو کرده و درباره نحوه تحقق دستورات آن با هم بحث کنند.

عضو کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای نهادینه شدن تدبر در قرآن باید تمرین و ممارست وجود داشته باشد و از سوی دیگر نهادهایی مثل صدا و سیما، آموزش و پرورش و ... هم باید برای آموزش آن برنامه ریزی کنند. با گسترش این کار و آموزش مستمر آن این امر به تدریج نهادینه می شود.

افتخاری درباره نهادهای مسئول در این امر یادآور شد: صدا و سیماٰ آموزش و پرورش، وزارت علوم و... به طور مستقیم در این امر مسئول هستند. بعنوان مثال آموزش و پرورش باید افراد را از سنین کودکی برای این امر آموزش دهد و صدا و سیما و آموزش عالی هم برای آموزش و گسترش این مهم در افراد بزرگسال برنامه هایی مدون کنند.

وی ضعف عملکرد نهادهای مسئول در این زمینه را یادآور شد و گفت: هنوز برای تدبر در قرآن برنامه ریزی جامعی در نهادهای مرتبط با آن صورت نگرفته است اما امیدواریم با فعالیت های شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این امر توجه شود.

کد خبر 1376380

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha