۲۱ مرداد ۱۳۹۰، ۹:۰۸

گزارش خبری/

تولید 16 درصد ماهی کشور در لرستان/ ظرفیت مغفول مانده صادرات ماهی

تولید 16 درصد ماهی کشور در لرستان/ ظرفیت مغفول مانده صادرات ماهی

خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالی به گفته معاون اداره کل شیلات لرستان هم اکنون 16 درصد ماهی کشور در این استان تولید می شود که همچنان از ظرفیت صادرات ماهی این استان استفاده مطلوب نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان از جمله استانهای غیرساحلی است که دارای سه هزار و 39 دهنه چشمه، بیش از سه هزار و 250 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، هزار و 527 رشته قنات و دو هزار و 450 کیلومتر مسیر رودخانه و آبراهه است که این امکانات استان را دارای قابلیت و چشم انداز تولید 23 هزار تن گوشت ماهی در سال کرده است.

در حال حاضر میزان تولید گوشت ماهی در استان بیش از 14 هزار تن در سال است که رتبه اول تولید ماهیان سردابی را در بین استانهای غیرساحلی از آن خود کرده است.

با این اوصاف وجود این قابلیت در پرورش ماهی در استانی غیرساحلی کمتر مورد توجه قرار گرفته تا صادرات ماهی از لرستان همچنان ظرفیتی دست نخورده باشد.

به هر روی در راستای بررسی و رفع موانع و مشکلات این حوزه اولین جلسه میز تخصصی شیلات با حضور معاونت شیلات استان لرستان، کارشناسان، تولید کنندگان، اتحادیه ها و تعاونی ها در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرم آباد برگزار شد.

معاون شیلات لرستان در این جلسه با بیان اینکه تولید ماهی از سال 73 تاکنون در استان لرستان شروع شده است، گفت: 16 درصد ماهی کشور در لرستان تولید می شود که معادل 14 هزار و 731 تن است.

مهرداد مرادی تصریح کرد: همچنین استان لرستان با تولید 11 هزار و 885 تن ماهی سردآبی که بیش از 13درصد تولید ماهی کشور را در بر می گیرد در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

وی افزود: متاسفانه علی رغم تولید عمده ماهی در لرستان تا کنون صادرات عمده ای از این استان انجام نشده است و فقط توانسته ایم ماهیان گرم آبی به کشور عراق صادر کنیم که آن هم از طریق بازرگانان خارج از استان صورت گرفته است.

معاون اداره کل شیلات استان لرستان عدم وجود صنایع تبدیلی در استان را اصلی ترین مشکل صادرات ماهی از استان عنوان کرد و گفت: ماهی از جمله محصولاتی است که قابلیت فساد پذیری بالایی دارد که نبود صنایع تبدیلی از قبیل بسته بندی و فرآوری مناسب مانع بزرگی در صادرات این محصول محسوب می شود.

وی همچنین به تولید بالای ماهی در شهرستان دورود اشاره کرد و افزود: برگزاری میز تخصصی ماهی در این شهرستان که قطب ماهی استان است می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود باشد.

معاون اداره کل شیلات استان لرستان همچنین بر ضرورت ایجاد بازارچه های عرضه مستقیم آبزیان در شهرستانهای خرم آباد و بروجرد تاکید کرد.

مسئول میز تخصصی شیلات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرم آباد نیز در این جلسه ضمن تاکید بر جایگاه اتاق در فرآیندهای برنامه ریزی، تولید، صادرات و توانایی ایجاد پل ارتباطی بین بخشهای مختلف آمادگی اتاق خرم آباد را برای طرح مشکلات حوزه های مختلف تولیدی - صادراتی در کمیسیونهای هفت گانه جهت بررسی و ارائه راهکارهای مناسب اعلام کرد.

بهروز آرمین فر همجنین با اشاره ظرفیت های موجود در خصوص تولید آبزیان در سطح استان بر لزوم معرفی این ظرفیتها از طریق مکانیزم ارتقاء محصول تاکید کرد.

وی بازاریابی را هنر یافتن مشتریان بالقوه تعریف کرد و ادامه داد: با این اوصاف پایش مناسب مشتریان بالفعل یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

معوقات بانکی، حمل و نقل، سنتی بودن بازاریابی، وجود واسطه ها و نفوذ آنها در بازار، ضایعات بالا، نوسانات قیمت، تهیه مواد اولیه(خوراک ماهی) و نبود بازرگان فعال در این زمینه از جمله دیگر مشکلاتی بود که توسط فعالان اقتصادی در این حوزه مطرح شد.

کد خبر 1381159

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha