۲۵ مرداد ۱۳۹۰، ۸:۵۶

فضایل اخلاقی امام علی(ع)/

اعتراف دوست و دشمن بر عدالت علی(ع)/ تأکید امیرالمؤمنین بر بصیرت دینی

اعتراف دوست و دشمن بر عدالت علی(ع)/ تأکید امیرالمؤمنین بر بصیرت دینی

دبیر مجمع جهانی اهل بیت با تشریح بصیرت در سیره امام علی(ع)، بر جایگاه عدالت خواهی امام نزد ادیان و فرق مختلف اسلامی تأکید کرد و گفت: ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) بسیار گسترده و همه‌جانبه است و دوست و دشمن بر عدالت حضرت علی(ع) معترفند.

حجت الاسلام محمدحسن اختری دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد شاخصترین ویژگی حضرت علی (ع) گفت: گرچه شخصیت امام علی(ع) دارای ابعاد مختلف و در حد کمال است اما عدالت ایشان از آن جهت معروف ترین ویژگی آن حضرت عنوان شده که دوست و دشمن به آن معترفند و الا حضرت امیر(ع) در همه خصوصیات اخلاقی، عقیدتی، اجتماعی و سیاسی و... سرآمد است.

وی افزود: روایات متعددی در مورد جایگاه و شخصیت حضرت علی از پیامبر(ص) نقل شده است از جمله روایتی است که هم در کتب اهل سنت و هم شیعه بیان شده است که پیامبر خطاب به اصحاب فرمود: أعْلَمُکُمْ عَلِیُّ بْنُ أبِی‌طالبٍ.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت تأکید کرد: ما بر اساس باور مکتبی و دینی خود امیرالمؤمنین را در کنار شخصیت پیامبر اسلام قرار می دهیم آن هم به دلیل فرمایشات و تأکیدات خود حضرت رسول(ص) که می فرمود ای علی تو جان و روح من هستی الا اینکه تو پیامبر نیستی. یعنی پیامبر حضرت علی را در همه جهات با خود یکی می دانستند مگر در پیامبری.

 
وی با استناد به سخنان برخی علمای اهل سنت در مورد شخصیت والای امیرمؤمنان(ع) گفت: ابن ابی الحدید با اینکه یکی از علمای بزرگ اهل سنت و عالم معتزلی است و شرح مفصلی بر نهج البلاغه نگاشته است در مقدمه شرح خود بارها تأکید می کند که علی از همه صحابه مقدم و برتر است. یا جرج جرداق دانشمندی مسیحی است که کتاب «صوت العدالة الانسانیه» را در مورد حضرت علی(ع) نوشته است و حضرت را "فریاد عدالت انسانی" معرفی کرده و بسیاری دیگر امیرالمؤمنین(ع) را مجسم عدالت خواندند تا جایی که می گویند امیرالمؤمنین به خاطر عدالت به شهادت رسید.
 
حجت الاسلام اختری با تأکید بر اینکه امام علی الگوی مردم همه اعصار است، افزود: امیرالمؤمنین(ع) به عنوان انسانی که در 1400 سال پیش با آن شرایط زمانی و مکانی می زیسته است در این دوره نیز ما او را به عنوان انسان برتر و شایسته در تمام دوران زندگانی دنیوی خویش می دانیم چراکه معیارهای الهی برای جامعه بشری همواره به عنوان یک اصلی است که قابلیت اجرا دارد. از آنجایی که اسلام بهترین و کاملترین دین است و پاسخگوی همه نیازهای بشری است پس در این دین شخصیت های برجسته ای که در معرفی دین اسلام نقش آفرین بودند نیز برای همه دورانها می توانند الگو باشند.
 
دبیر مجمع جهانی اهل بیت در مورد جایگاه بصیرت در سیره امام علی(ع) گفت: بصیرت یکی از مهمترین عواملی است که انسان برای تشخیص راه درست از نادرست به کار می گیرد. بصیرت یعنی تشخیص چیزی غیر از آنچه با چشم ظاهری دیده می شود. چه بسا افرادی که چشم دارند اما  بصیرت ندارند و چه بسیار افرادی که چشم ندارند اما از بصیرت برخوردارند. بصیرت یک توانایی و قدرت تشخیص سره از ناسره است.
 
وی بصیرت را یکی از عناصر اصلی پذیرش دین اسلام خواند و تأکید کرد: پذیرش دین اسلام با تقلید و پیروی سازگار نیست بلکه باید بر اساس بینه و استدلال باشد همانطور که در آیت الکرسی آمده است...  لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی ... تبیین یعنی روشن شدن. امام علی(ع) بیش از هر چیز دیگری از بی بصیرتی مردم انتقاد داشت و در نهج البلاغه خطابه های ایشان حاکی از تأکید بر بصیرت داشتن مردم بود که حق و باطل را بشناسند و آنگاه افراد را بر اساس آن بسنجند.
کد خبر 1384021

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha