۵ شهریور ۱۳۹۰، ۱۰:۴۲

هاج در گفتگو با مهر:

"زمان" یکی از مهمترین موضوعات در فلسفه است

"زمان" یکی از مهمترین موضوعات در فلسفه است

استاد فلسفه دانشگاه متروپلیتن منچستر انگلستان با اشاره به اینکه "زمان" یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در فلسفه است، گفت: دیدگاههای مختلفی در مورد زمان از سوی فیلسوفان در طول تاریخ فلسفه ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب "دیدگاه دریدا درباره زمان" اثر جواین هاج از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است.

دکتر جواین هاج استاد کامل دانشگاه متروپلیتن منچستر انگلستان در مورد این اثر و محورهای اصلی آن به خبرنگار مهر گفت: یکی از نکات قابل توجه این کتاب مطالعه تاریخی آن است. مطالعه تاریخی باعث شده تا جزئیات موضوع مورد بررسی دقیق قرار گیرند.

وی افزود: در این اثر نظریه‌های گوناگونی که در مورد زمان و معاصر بودن وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته اند و آرای متفکرانی چون بلانشات، لویناس، دریدا، ارسطو، آگوستین، نیچه، هگل، هوسرل، هایدگر، کانت، فروید، نانسی و ماریون در مورد زمان و معاصر بودن مورد توجه بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در کانون توجه این کتاب دیدگاه هایدگر و لویناس در مورد زمان و معاصر بودن و تفسیر و تقریر دریدا و بلانشات از آن قرار دارد.

مؤلف "دیدگاه دریدا درباره زمان" در ادامه یادآور شد: اگر بخواهیم آرای هایدگر در مورد معاصر بودن را به طور اختصار توضیح دهیم باید گفت که از نظر هایدگر معاصر بودن در ارتباط با مرگ و فناپذیری "دازاین" به عنوان وجودی که رو به فناست قابل فهم است.

وی افزود: این موضوع را هایدگر در کتاب "وجود و زمان" مطرح کرده است. این در حالی است که آثار متأخر هایدگر، این تصویر را پیچیده کرده است. لویناس این جهت‌گیری کلی هایدگر در مورد زمان را با چالش مواجه می‌سازد.

وی تصریح کرد: او از طریق مخالفت با دیدگاههای دیگران در مورد زمان دیدگاه و بنای فکری خود در مورد زمان را می‌سازد. لویناس زمان را بیکران توصیف می‌کند و این در مقابل فناپذیری "زمان" نزد هایدگر است.

این استاد فلسفه تأکید کرد: تقریر دریدا چیزی غیر از این تقسیم زمان به بیکران و فناپذیری است. او مفهوم دیگری از زمان ارائه می‌دهد که به روی آینده گشوده است.

وی در پایان یادآور شد: موضوع زمان یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در فلسفه است و دیدگاههای گوناگونی در مورد آن از سوی فیلسوفان در طول تاریخ فلسفه ارائه شده است.

کد خبر 1391749

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha