۷ شهریور ۱۳۹۰، ۱۴:۴۲

الهی/

ساخت مسکن بر اساس معماری بومی در کردستان یارانه می گیرد

ساخت مسکن بر اساس معماری بومی در کردستان یارانه می گیرد

سنندج - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: ساخت خانه های با سبک و معماری سنتی در مناطق گردشگری استان کردستان با تسهیلات و پرداخت یارانه به سازنده آن همراه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر الهی در کارگروه گردشگری استان کردستان اظهار داشت: در مناطق توریست پذیر اورامان تخت، بانه و دیگر مناطق کردستان برای ساخت خانه های قدیمی و با سبک و معماری بومی به افراد سازنده تسهیلاتی در حدود 15 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خانه گردشگری و سویت های مناسب توریست باید در بافت های ارزشمند ایجاد شود، افزود: در فصل گردشگری روستاییان خانه را در اختیار گردشگران قرار داده و از درآمد حاصل از آن استفاده و در فصول دیگر به دلیل اینکه متروک بودن برای ملک ضرر نداشته باشد خود سازنده از آن استفاده کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اشاره به اینکه دادن آموزش در نحوه برخورد با توریست و گردشگر از دیگر برنامه های سازمان به افراد بومی است، بیان کرد: تمام کارها و نحوه ارائه خدمات از سوی این افراد به گردشگران زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.

الهی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی با همکاری بخش خصوصی از طریق فراخوان در مناطق تاریخی اقدام به سرمایه گذاری کرده است، گفت: در حال حاضر هشت روستا با ثبت در آثار ملی و تاریخی کشور به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده اند.

وی ایجاد دهکده گردشگری در نزدیکی دریاچه و سدها را گامی مهم در توسعه صنعت گردشگری استان دانست و گفت: با برنامه ریزی سدها را تبدیل به مکان های با امکانات رفاهی مناسب برای مردم تبدیل خواهیم کرد.

الهی پرداخت 80 درصد اعتبار در طرح های بازسازی از سوی دولت را اقدامی برای حمایت از طرح های بازسازی بافت های فرسوده دانست و بیان کرد: روح بنا در کاربردی بودن آن و گاهی نیاز به تغییر کاربری به فرهنگی نیز احساس خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: یکی از طرح های که در شهرستان سنندج در راستای تغییر کاربری و تبدیل آن به سفره خانه سنتی زیر نظر میراث فرهنگی انجام خواهد شد حمام خان واقع در بازار مرکزی این شهر است.

کد خبر 1395112

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha