۹ شهریور ۱۳۹۰، ۱۶:۳۰

گزارش خبری تصویری/

عید فطر متفاوت در جهان عرب/دعا برای نابودی اشغالگران و پیروزی انقلابها

عید فطر متفاوت در جهان عرب/دعا برای نابودی اشغالگران و پیروزی انقلابها

مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان، عید سعید فطر را پس از یک ماه روزه داری جشن گرفتند، البته فضای عید در کشورهای مصر، تونس و لیبی که با پیروزی انقلابها همراه شد و کشورهایی مانند یمن و بحرین که مردم مسلمان آن همچنان به مبارزات خود ادامه می دهند، متفاوت از دیگر کشورهای عربی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عید سعید فطر امسال در حالی فرا رسید که جهان عرب با تحولات بزرگی روبرو شده است، سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور غربگرا و سازشکار در مصر، سقوط رژیم زین العابدین بن علی یکی دیگر از دیکتاتورهای مورد حمایت غرب، سقوط معمر قذافی دیکتاتور لیبی و تزلزل در پایه های حکومت دیگر رژیمهای عربی مورد حمایت غرب از جمله بحرین، یمن، اردن و مغرب سبب شده است تا عید فطر امسال در جهان عرب رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

 البته در این میان تحولات سوریه کاملا متفاوت از تحولات کشورهایی همچون لیبی، یمن و ... است، سوریه به دلیل موقعیت خاص و قرار گرفتن در جبهه حامیان مقاومت در معرض شدیدترین هجمه رسانه ای، سیاسی و تبلیغاتی قرار دارد و حتی برخی کشورها و جریانهای مخالف اقدام به ارسال سلاح برای گروههای مسلح تروریستی می کنند تا اوضاع این کشور را بی ثبات کنند، این در حالی است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با حمایت از مطالبات مشروع مردم این کشور، بر عزم خود برای اجرای اصلاحات فراگیر تاکید کرده، ولی همانطور که در دیدار با یک مقام روسی گفته است دشمنان در برابر اجرای اصلاحات مانع تراشی می کنند.

خطیبان حرم شریف مکی و دیگر نقاط جهان اسلام بر اهمیت وحدت و یکپارچگی برای عبور از محنتها و رنجهایی که ملتهای اسلامی با آن روبرو هستند، تاکید کردند.

مصر

در مصر میلیونها نفر در میادین اصلی قاهره و دیگر شهرها برای اقامه نماز عید فطر حضور پیدا کردند، این اولین نماز عید فطر پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک به شمار می رود.

                                              

 نمازگزاران پس از پایان نماز، با سر دادن شعارهایی در حمایت از انقلاب 25 ژانویه بر ضرورت ادامه فشارها برای بازگرداندن کشور به حیات مدنی دموکراتیک در نزدیک ترین زمان ممکن و ضرورت حفظ هویت اسلامی مصر تاکید کردند.

اولین نماز عید سعید فطر بدون مبارک و رژیم دیکتاتوری و سازشکار شور و نشاط خاصی به مصریها داد، آنها برای بازگشت امنیت و ثبات و همچنین تحقق مطالبات انقلاب دست به دعا برداشتند.

خطیب نماز عید فطر در خطبه ای حماسی در میدان التحریر قاهره تاکید کرد عید فطر امسال بسیار بهتر از عیدهای چند دهه گذشته است.

شیخ مظهر شاهین گفت : همه باید بدانند که مصر هرگز به دوره پیش از انقلاب بیست و پنجم ژانویه باز نخواهد گشت و ملت مصر دیگر هرگز به ظلم و ستم راضی نخواهند شد .

وی افزود : اسرائیل باید بداند که مصر قادر است از امنیت و کرامت و حاکمیت خود دفاع کند، این رژیم باید درک کند که مردم مصر پس از انقلاب بیست و پنجم ژانویه با پیش از آن کاملا فرق می کنند.

تونس
تونس هم یکی دیگر از کشورهایی بود که شاهد اولین نماز عید فطر پس از سرنگونی رژیم بن علی بود که در مناطق مختلف کشور برگزار شد.

یمن

در یمن هم شهرهای مختلف از جمله صنعا و عدن و تعز شاهد حضور گسترده مردم در نماز عید سعید فطر بود، جنبشها و ائتلافهای انقلاب مردم یمن ضمن اقامه نماز عید فطر بر ادامه مبارزات خود تا پیروزی نهایی بر رژیم عبدالله صالح که همچنان با تکیه بر حمایتهای غرب از جمله آمریکا و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان در مقابل خواسته های مردم مقاومت می کند، تاکید کردند.

به گزارش الجزیره، کشورهایی همچون عربستان، امارات، مصر، قطر، بحرین، اردن، سودان، یمن، کویت، سوریه، لبنان(به استثنای شیعیان)، الجزایر، موریتانی، تشکیلات خودگردان فلسطین و دیوان وقف اهل سنت عراق روز سه شنبه را عید اعلام کرده بودند،در مقابل لیبی، سلطان نشین عمان، اندونزی و جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه را عید فطر اعلام کردند.

عمان

مردم مسلمان عمان، امروز چهارشنبه نماز عید سعید فطر را در شهرهای مختلف و با حضور گسترده خود اقامه کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری عمان، نماز عید سعید فطر در مسجد سلطان قابوس در استان منح با حضور سلطان قابوس بن سعید برگزار شد.

به هنگام خروج سلطان عمان از مسجد، بیست و یک گلوله توپ به نشانه شادی از فرا رسیدن عید سعید فطر شلیک شد.

نوار غزه

در فلسطین، مردم تحت محاصره غزه و کرانه باختری اشغالی و بیت المقدس اشغالی نماز عید فطر را در فضاهایی متفاوت اقامه کردند.

اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در خطبه های عید سعید فطر در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه تاکید کرد : اشغالگران می خواهند عید فلسطینی ها را با دریایی از خون احاطه کنند، وی گفت : روز عید برای فلسطینی ها، روز بازگشت به سرزمینشان است، سرزمینی که سال 1948 به زور اشغال شده است، عید واقعی زمانی است که اشغالگران از این سرزمین بروند و ظلم و ستم هم پایان یابد.

 هنیه همچنین بار دیگر بر عزم جنبش حماس برای موفقیت آشتی ملی بدون عقب نشینی از مواضع اصولی ملت فلسطین تاکید کرد.

کرانه باختری و قدس اشغالی

مردم مسلمان فلسطین در کرانه باختری اشغالی که هر روز شاهد تجاوزات و اهانتهای صهیونیستها و شهرک نشینان غاصب هستند، نماز عید سعید فطر را در مساجد اقامه کردند.

خطیب نماز عید سعید فطر در رام الله بر ضرورت حفظ وحدت ملی و اهمیت آن در دفاع از طرح ملی فلسطینی و تحقق آرزوهای ملت فلسطین در تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس شریف در مرزهای 1967 تاکید کرد.
 
 

فلسطینی های ساکن قدس اشغالی نیز با وجود محدودیتهای شدیدی که صهیونیستها اعمال کرده بودند، با حضور پرشور خود در مسجدالاقصی، نماز عید سعید فطر را برگزار کردند.

الجزایر

در الجزایر نیز مردم مسلمان این کشور روز سه شنبه را به عنوان عید سعید فطر جشن گرفتند و نماز این عید بزرگ با حضور گسترده مردم برگزار شد.

عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر نیز با حضور در مسجد جامع الجزیره، نماز عید سعید فطر را در کنار مردم اقامه کرد.

قطر

مردم مسلمان قطر نیز روز گذشته، مراسم عید سعید فطر را با اقامه نماز برگزار کردند، این مراسم در مصلی دوحه با حضور شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر برگزار شد.
 
 سرزمین وحی

حرمین شریفین در سرزمین وحی نیز شاهد حضور میلیونی نمازگزاران در روز عید سعید فطر بود و مسلمانان از اقصی نقاط جهان، در جوار بیت الله الحرام و حرم شریف نبوی(ص) خداوند مهربان را به خاطر یک ماه میزبانی شایسته از بندگان خود سپاس گفتند.

به نوشته الوطن، دو میلیون و پانصد هزار نفر در فضایی معنوی در مسجدالحرام و صحنهای اطراف و خیابانهای منتهی به حرم شریف مکی و دو میلیون نفر در حرم شریف پیامبر(ص) و صحنهای اطراف آن نماز عید سعید فطر را برگزار کردند.
 
همزمان با خروج نمازگزاران از مسجدالحرام و صحنهای آن، 21 گلوله توپ به مناسبت عید سعید فطر شلیک شد.

 
 
                                         

سوریه

در سوریه نیز مردم مسلمان این کشور با حضور در مساجد و مصلاها نماز عید سعید فطر را برگزار کردند.

این مراسم در دمشق با حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و قشرهای مختلف مردم برگزار شد که طی آن شیخ بشیر عبدالباری مفتی دمشق، بر اهمیت حفظ وحدت ملی، همکاری و محبت میان قشرهای مختلف مردم تاکید کرد.
 
 
 
وی با اشاره به توطئه های خارجی علیه سوریه وتلاشهای فتنه افکنانه، هدف از آن را وادار کردن سوریه به چشم پوشی از مواضع اصولی خود و خروج از جبهه مقاومت دانست .

به گزارش سانا، در پایان مراسم عید سعید فطر و به هنگام خروج بشار اسد از مسجد، نمازگزاران به گرمی وی را بدرقه کردند.

امارات و کویت

شهرهای مختلف امارات متحده عربی هم روز گذشته شاهد برپایی مراسم عید سعید فطر بود و مردم با تجمع در مساجد نماز این عید بزرگ را بر پا داشتند.

شهرهای مختلف کویت نیز شاهد برگزاری مراسم عید سعید فطر با حضور مسلمانان این کشور بود به طوری که این مراسم در 68 مصلی برگزار شد.

عراق
  
در عراق نیز، آیت الله العظمی علی سیستانی مرجع عالی دینی این کشور امروز چهارشنبه را عید سعید فطر اعلام کرد و شهرهای مختلف به ویژه کربلای معلی، نجف اشرف شاهد حضور باشکوه نمازگزاران در مراسم نماز عید فطر بودند.

به گزارش نهرین، در نجف اشرف برای جلوگیری از اجرای طرحهای تروریستهای تکفیری در حمله به این شهر مقدس، نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کردند.
 

لیبی

مردم لیبی امروز برای اولین بار پس از چندین دهه، ضمن اقامه نماز عید سعید فطر به برکت سرنگونی دیکتاتور مستبد و خونریزی چون معمر قذافی، به جشن و شادمانی پرداختند. هزاران نفر در طرابلس آزاد شده، نماز عید سعید فطر را در فضایی از معنویت و آرامش اقامه کردند.
 
خطیب نماز عید سعید فطر طرابلس گفت : امروز عید واقعی مردم لیبی پس از سقوط قذافی است.
 
وی با توصیف قذافی به طاغوت و ظالم دعا کرد تا خداوند از وی به خاطر جنایاتی که در لیبی مرتکب شد، انتقام بگیرد، این دعا با فریاد الله اکبر هزاران نمازگزار در طرابلس تایید شد.
 
خطیب طرابلس همچنین انقلاب لیبی را بزرگترین انقلاب دوران معاصر توصیف کرد و از مردم این کشور خواست با حفظ وحدت، از تفرقه و دودستگی پرهیز کنند.
کد خبر 1396927

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha