۱۹ شهریور ۱۳۹۰، ۱۵:۳۳

گودرزیانی:

حوزه هنری در حوزه تاریخ‌نگاری پیشروتر از مرکز اسناد و بنیاد حفظ آثار است

حوزه هنری در حوزه تاریخ‌نگاری پیشروتر از مرکز اسناد و بنیاد حفظ آثار است

احد گودرزیانی معتقد است با وجود چند ارگان فعال چون مرکز اسناد انقلاب و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه تاریخ‌نگاری و تاریخ شفاهی، حوزه هنری برتری خود را در این زمینه حفظ کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، احد گودرزیانی، کارشناس و فعال در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس با بیان این که هنوز تعریف و مصادیق تاریخ شفاهی محل بحث و مجادله است، گفت: وجه اصلی تمایز میان خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی، مساله استناد تاریخی است. در سال‌های اخیر آنچه به عنوان آثار تاریخ شفاهی شناخته یا نامیده شده، آثاری است که به نسبت خاطره‌نویسی‌ها از استناد بیشتری برخوردار بوده و محل رجوع محققان و پژوهشگران تاریخ است اما چنین رجوعی در مورد خاطره‌نویسی‌ها انجام نمی‌گیرد و ژانر خاطرات بیشتر برای لذت بردن ادبی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

گودرزیانی با بیان این که شناخت تمایز بین خاطره نگاری و تاریخ شفاهی می تواند در تقویت و پیشرفت تاریخ شفاهی موثر باشد، گفت: فعالیت در حوزه خاطرات بسیار بیشتر از تاریخ شفاهی بوده و تجربه زیادی در زمینه خاطره نویسی وجود دارد، به طوری که ژانر اصلی ادبیات دفاع مقدس خاطره نگاری است. با این وجود از نیمه دوم دهه 80 آثار مربوط به تاریخ شفاهی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رو به ازدیاد بوده و کارهای خوبی هم انجام گرفته است.
 
این کارشناس حوزه تاریخ شفاهی گفت: رقبای حوزه هنری در زمینه تاریخ شفاهی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هستند، اما حوزه هم به لحاظ سابقه طولانی‌تر و هم به لحاظ دقت در انتخاب نویسندگان و انجام تحقیقات و تالیف آثار، برتری خود را حفظ کرده است.
 
گودرزیانی خواستار تداوم نشست‌ها و تلاش‌های علمی برای ارائه تعریف دقیق از تاریخ شفاهی شد و گفت: این تلاش‌ها به خصوص اگر در ارتباط با مراکز دانشگاهی صورت گیرد از عمق و تاثیر بیشتری برخوردار می شود.
 
وی همچنین برای پیشرفت ادبیات تاریخ شفاهی، برگزاری نشست‌های تخصصی و یا کارگاه‌های ارزیابی را در برای نقد و بررسی آثار این حوزه پیشنهاد کرد.
کد خبر 1403866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha