۲۳ شهریور ۱۳۹۰، ۸:۵۱

10 درصد جمعیت یزد اتباع بیگانه هستند/ تاثیر اتباع بیگانه بر فرهنگ کار

10 درصد جمعیت یزد اتباع بیگانه هستند/ تاثیر اتباع بیگانه بر فرهنگ کار

یزد - خبرگزاری مهر: یزد یک میلیون نفری مهمانان خوانده و ناخوانده بسیار دارد تا حدی که 10 درصد جمعیت استان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ جمعیت قابل توجهی از ابتاع بیگانه یزد را افاغنه تشکیل می دهند به نحوی که اکنون بیش از 92هزار افغانی مجاز و غیرمجاز در استان یزد زندگی می کنند.

به طور قطع حضور این اتباع محاسن و البته معایبت بسیاری دارد که این امر حاصل تاثیرگذاری سالها اقدامات این افراد در کشور ایران و به ویژه استانهای شرقی و مرکزی از جمله یزد است.

اتباع بیگانه افغانی در بسیاری موارد توانسته اند در استان یزد تاثیر گذار باشند و البته این تاثیر گذاری تقریبا در همه موارد برای استان مشکل ساز بوده است.

تاثیر بر فرهنگ کار مشکل اصلی حضور اتباع بیگانه در یزد است

ازدواج با زنان ایرانی و تولید فرزندان فاقد شناسنامه و بی هویت، تاثیر منفی بر فرهنگ کار و ... از مواردی است که می توان به عنوان تاثیرات منفی حضور این اتباع در یزد به آن اشاره کرد.

اما مهمترین تاثیر، تغییر فرهنگ کار توسط اتباع است زیرا با شرایطی که آنها کار می کنند، نه کارگر ایرانی حاضر می شود کار کند نه کارفرمای ایرانی حاضر است شخصی به جز افاغنه را به کار بگیرد.

به همین دلیل اگر افاغنه از یزد خارج شوند بسیاری از کارها بر زمین می ماند.

با غیرقانونی اعلام کردن ارائه کار به اتباع بیگانه افغانی، اکنون که فصل برداشت پسته و برخی دیگر از محصولات کشاورزی است، باغداران در شهرستانهای مختلف از جمله مهریز و اردکان بی کارگر مانده اند و خانواده ها برای جمع آوری محصول بسیج شده اند.

عدم حضور کارگران افغانی در کوره پزخانه و سنگ بریها این مراکز را به تعطیلی می کشاند

عدم حضور آنها همچنین سبب می شود کوره پزخانه ها، سنگ برهای و ... تعطیل شوند زیرا کارگران ایرانی حاضر نیستند با این دستمزد کم و ساعات طولانی کار و کار سخت و طاقت فرسا به فعالیت بپردازند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجریان خارجی استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر برای 35 هزار افغانی استان یزد کارت صادر شده و با توجه به اینکه تعدادی نیز مجاز هستند اما اقدام به دریافت کارتهای خود نکرده اند، 40 هزار افغانی مجاز در یزد وجود دارد.

 

 
اکنون بین 35 تا 40 هزار افغانی مجاز و دارای کارت در استان یزد وجود دارند و بیش از 52 هزار افغانی غیرمجاز که این تعداد حدود 10 درصد جمعیت استان یزد را تشکیل می دهند 
مدیرکل امور اتباع بیگانه و مهاجران استان یزد

هادی هادی‌نسب عنوان کرد: بیش از 52 هزار افغانی غیرمجاز نیز در استان یزد در حال تردد و زندگی هستند.

وی بیشترین تعداد افاغنه اعم از مجاز و غیرمجاز را ساکن شهرستان یزد اعلام کرد و افزود: بیشترین افاغنه در یزد و در روستاهای نزدیک به یزد و بافت تاریخی زندگی می کنند.

هادی نسب، ازدواج با ایرانیان، هویت فرزندان آنها و تاثیر بر فرهنگ کار را از مهمترین مشکلاتی اعلام کرد که اتباغ افغانی برای ایرانیان ایجاد کرده اند.

وی افزود: افغانی ها حاضرند در هر شرایطی کار کنند و با توجه به اینکه بیمه نمی خواهند و با شیفتهای شب و کارهای سنگین مشکلی ندارند، کارفرماها دیگر راضی نمی شوند با کارگران ایرانی که هم بیمه می خواهند هم حقوق بالا و تن به کارهای سخت نمی دهند، همکاری کنند.

هادی نسب بیان داشت: اکنون کارفرماها مدافعان کارگران افغانی هستند و از نبود آنها گلایه می کنند.

وی افزود: کشاورزان، گلخانه داران و بسیاری مشاغل دیگر تمایل به همکاری با اتباع افغانی دارند.

استادکاریهای ساختمان اکنون تنها به دست افاغنه انجام می شود

هادی نسب با بیان اینکه بسیاری از افاغنه در مشاغلی وارد شده اند که آینده استان را تهدید می کند، یادآور شد: اکنون کارهای کچکاری، بنایی، نجاری، شومینه کاری و بسیاری از امور ساختمانی به دست افاغنه انجام می شود و به محض اینکه به استادکار تبدیل شوند و سکان کار در اختیار آنها قرار گیرند،‌ دیگر آنها برای انجام کار شرایط تعیین می‌ کنند و کار ایرانیان معطل آنها خواهد ماند.

 

 
انجام کارهای کلیدی به ویژه در بخش ساختمان توسط افاغنه، در آینده برای استان یزد مشکل آفرین خواهد بود زیرا با استاد شدن در این امر و نبود گچکار و نجار و ... ایرانی، دیگر شرایط کار را اتباع بیگانه تعیین می کنند 
هادی نسب

وی افزود: این در حالی است که این مشاغل در گذشته نه تنها در یزد بلکه در سایر نقاط کشورمان به صورت استاد بنایی انجام می شد اما کم کم این موضوع رنگ باخته و کار به افاغنه واگذار شده است.

هادی نسب در مورد مشکلات ازدواج اتباع بیگانه با ایرانیها عنوان کرد: اغلب خانواده های ضعیف دختران خود را به عقد و ازدواج اتباع بیگانه در می آورند اما از آنجا که عقد آنها توسط یک عاقد بسته شده اما در هیچ کجا ثبت نشده است، اغلب زمانی که فرزندان آنها به سن مدرسه می رسند یعنی حدود 10 سال پس از ازدواج متوجه این وصلت می شویم زیرا آنها می خواهند برای فرزندان خود شناسنامه بگیرند تا بتوانند در مدرسه ثبت نام کنند و آنگاه است که ازدواج خود را به ثبت می رسانند.

وی عنوان کرد: ازدواجهای قبل از سال 85 به این شکل ثبت می شود اما ازدواجهایی که بعد از سال 85 انجام شده باشد به هیچ وجه ثبت نخواهد شد که این امر به طور قطع مشکلاتی را برای فرزندان این خانواده ها به وجود خواهد آورد.

ازدواج با دختران ایرانی و تولد فرزندان بی هویت مشکل اصلی استان یزد است

هادی نسب تاکید کرد: گرچه مجوز دختران ایرانی با اتباع بیگانه بسیار محدود صادر می شود، اما این افراد می توانند برای رفع مشکلات بعدی از مجوز امور مهاجرین و اتباع بیگانه استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به جرائمی که در استان یزد رخ می دهد افزود: پنج تا شش درصد جرائمی نظیر موادمخدر و سرقت توسط اتباع بیگانه افغانی رخ می دهد و بخشی نیز به طور غیرمستقیم توسط آنها صورت می گیرد.

هادی نسب عنوان کرد: سرقتهای شهری اغلب کار افاغنه نیست اما سرقت کابل و سیم و .... اغلب توسط افغانی ها گزارش شده است.

وی در مجموع معتقد است: گرچه حضور افغانی ها مشکلات بسیار فرهنگی را به دنبال دارد اما اگر حضور محدود این افراد به درستی مدیریت شود، در بسیاری مشاغل می توانند کمک کار ایرانی ها باشند.

هادی نسب تاکید کرد: اگر افاغنه نباشند، سنگبریها، کوره پز خانه ها و بسیاری مشاغل دیگر تعطیل خواهند شد.

با این وجود نمی توان گفت که افاغنه به طور قطعی آسیبی بزرگ برای استان هستند زیرا آنها در بسیاری موارد بار مشاغل سخت را در مقابل دستمزدهایی پایین به دوش می کشند.

کار و حضور افغانی ها باید مدیریت شود

اما مشکل اصلی اینجاست که اینها اغلب مدیریت نمی شوند و با اقداماتی نظیر ازدواج با ایرانیها و تولد فرزندان بی هویت، تاثیرگذاری مستقیم بر فرهنگ کار، تاثیرات فرهنگی و .... شهر و مردم آن را دچار مشکل می کنند.

اینکه حدود 10 درصد جمعیت استانی را افاغنه تشکیل دهند نیز خود جای بسی تعجب است زیرا به هر ترتیب این افراد نیز زاد و ولد می کنند و جمعیت آنها به تدریج هر روز زیاد و زیادتر می شود به نحوی که اکنون مشاهده می شود برخی روستاهای اطراف یزد که اصلا در داخل شهر واقع شده اند نیز اکرم آباد، اغلب افغانی هستند.

بافت تاریخی نیز از حضور افاغنه بی نصیب نمانده و در بخشهایی از آن افغانی ها ساکن شده اند و به طور فرهنگ محله را تحت تاثیر قرار داده اند.

کد خبر 1407323

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha