۱۶ مهر ۱۳۹۰، ۸:۴۳

گزارش خبری/

نگرانی از واگذاری اراضی پارک ملی بمو/ محیط زیست: واگذار نشده است

نگرانی از واگذاری اراضی پارک ملی بمو/ محیط زیست: واگذار نشده است

شیراز - خبرگزاری مهر: در پی نگرانی دوستداران محیط زیست در خصوص واگذاری 114 هکتار از اراضی پارک ملی بمو در فارس مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اعلام کرد اراضی واگذار شده مربوط به پالایشگاه بوده و هیچ ربطی به این پارک ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، خبر واگذاری 215 هکتار از اراضی پارک ملی " بمو" در استان فارس به وزارت نفت نگرانی دوستداران محیط زیست را به دنبال داشت.

در این رابطه دبیر موسسه 13 فروردین با بیان اینکه چندی پیش در سفر رئیس سازمان محیط زیست به استان فارس بیش از 114 هکتار از اراضی پارک ملی بمو به توسعه پالایشگاه اختصاص یافت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این میزان زمین در حالی به پالایشگاه داده شد که متولیان امر ادعا دارند این زمینها مربوط به خود پالایشگاه بوده است.

علی اکبر کاظمینی تاکید کرد: بنا را بر این می گذاریم که گفته مسئولان امر در خصوص اینکه اراضی واگذار شده مربوط به پالایشگاه است درست باشد اما این سوال مطرح می شود که چرا این طرح مدت چهار سال بدون هیچ اقدامی مانده بود و محیط زیست پاسخی نمی داد.

وی با بیان اینکه باید در این واگذاری حریم پارک ملی بمو رعایت می شد، اظهار داشت: در گذشته زمانی پالایشگاه ساخته شده که پارک ملی بمو وجود داشته و نباید خطاهایی که در گذشته در رابطه با ایجاد پالایشگاه در مجاورت این پارک صورت گرفته، بار دیگر تکرار شود.

دبیر موسسه 13 فروردین با تاکید بر اینکه توسعه پالایشگاه در این محدوده به ضرر پارک ملی بمو به شمار می رود، گفت: با توجه به حجم زیاد کارخانجات در محدوده پارک ملی بمو و همچنین شهر زرقان آلودگی در این مناطق به شدت بالاست و به هیچ عنوان طرح توسعه پالایشگاه توجیه ندارد.

کاظمینی یا بیان اینکه پالایشگاه حداقل باید دو هزار متر از پارک فاصله داشته باشد، تاکید کرد: طی مدت اخیر اقدامات زیادی از سوی محیط زیست برای حفاظت از مناطق حفاظت شده انجام شده اما واگذاری اراضی پارک ملی بمو آنهم از سوی محیط زیست جای تعجب است.

وی با بیان اینکه پارک ملی بمو مهمترین پارک جنوب کشور است، اظهار داشت: از دیگر معایب توسعه پالایشگاه می توان به وجود تخت جمشید در نزدیکی این منطقه اشاره کرد و با توجه به اینکه گردشگران زیادی مجبورند برای بازدید از تخت جمشید از این منطقه عبور کنند میزان آلودگی و بوی نامطبوع پالایشگاه آنها را فراری می دهد.

دبیر موسسه 13 فروردین با بیان اینکه این محدوده خانه پلنگ ایرانی است، گفت: این اقدام محیط زیست به هیچ وجه با نظر کمیته کارشناسی استانی و ارزیابی انجام نشده و باید از انجام این کار جلوگیری شود.

وی گفت: توسعه پالایشگاه برای حیات وحش منطقه نیز مشکلاتی را به وجود می آورد.

کارنامی: واگذاری صورت نگرفته است

اما در این میان مدیر کل محیط زیست استان فارس نیز به خبرنگار مهر در این رابطه گفت: واگذاری صورت نگرفته و این اراضی مربوط به خود پالایشگاه است که مجاور پارک ملی بمو قرار دارد اما بنا به نظر منابع طبیعی مربوط به خود پالایشگاه است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در پاسخ به این سئوال که "توسعه پالایشگاه برای حیات وحش مشکل ایجاد نمی کند"، اظهار داشت: قرار است که پالایشگاه اقداماتی انجام دهد که یکی از آنها این است که سیستم پالایش آن، آنلاین باشد تا این مسئله هم از محیط زیست استان و هم در تهران رصد شود.

وی ادامه داد: همچنین باید ایستگاه سنجش ثابت آلودگی هوا در حوزه زرقان نصب شود و در زمان ساخت ناظری گذاشته تا آخرین استانداردهای جهانی از سوی پالایشگاه رعایت شود.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه وزارت نفت متعهد به انجام این اقدامات است، گفت: همچنین باید نسبت به بهینه سازی پالایشگاه موجود که بخش عمده ای از آن فرسوده شده اقدام کنند همچنین تصفیه خانه خوبی راه اندازی شده و لاگنهایی که وجود دارد باید تا پایان سال 90 مدیریت کنند به طوریکه آب خروجی بدون تصفیه نداشته باشیم.

ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: با این تدابیر اتخاذ شده به نظر می رسد که نگرانیهایی که احتمالا در خصوص آلودگی هم بوده وجود نخواهد داشت.

کد خبر 1425612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha