۳۰ مهر ۱۳۹۰، ۱۰:۲۹

در گفتگو با مهر مطرح شد:

خشکسالی عامل عدم خودکفایی در تولید گندم و برنج

خشکسالی عامل عدم خودکفایی در تولید گندم و برنج

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تنها عامل در به خودکفایی نرسیدن تولید گندم و برنج در کشور خشکسالی است.

داوود محمد جانی در گفتگو با مهر با اشاره به پیش بینی مجلس و دولت در زمینه پیشرفت بخش کشاورزی اظهار داشت: در زمینه پیش بینی های دولت و مجلس برای پیشرفت بخش کشاورزی طبق برنامه زمانبدی اقدامات خوبی صورت گرفته است منتهی علت به نتیجه نرسیدن برنامه ها خشکسالی های اخیر بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها عامل در به خودکفایی نرسیدن تولید گندم و برنج در کشور خشکسالی است، بیان کرد: اگر در تولید برنج به خودکفایی 100 درصدی نرسیدم خشکسالی باعث شده است.
 
محمد جانی افزود: خشکسالی خطرناکی گریبان کشور را گرفته است به طوری  که طی 4 سال گذشته این اتفاق کش
اورزی را تحت تأثیر قرار داده است.
 
جبران کمبود آب های زیر زمینی 4 سال زمان می برد
 
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل کاهش آب های زیر زمینی اعلام کرد:  در صورتی که میزان بارش ها به حد نرمال برسد 4 سال زمان می برد آب های زیرزمینی جبران شود.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در طول 4 سال گذشته تولید گندم و برنج کاهش جدی داشته است. البته سال زراعی گذشته وضعیت بهتر بود.
 
محمد جانی افزود: با توجه به کمبود آب نتوانستیم در بخش کشاورزی به برنامه های پیش بینی شده برسیم ضمن این که خشکسالی دست ما نیست.
 
وی معتقد است: در بخش کشاورزی با توجه به خشکسالی کشت محصولات و شیوه آبیاری نیاز به تطبیق دارد. زمین های زراعی تحت آبیاری فشرده قرار گرفته است و این شیوه می تواند با کمبود آب مقابله کند.
 
وی در ادامه بیان کرد: هر چند در منطقه نیمه خشک قرار داریم اما واقعیت بروز خشکسالی محرز و آسیب های جدی به کشور وارد کرده است.
 
محمد جانی گفت: متأسفانه شیوه کشاورزی سنتی و استفاده از روش غرق آبی باعث شده تا زمینه را برای کشاورزی مدرن فراهم نکنیم.
 
وی تأکید کرد: با توجه به پیش بینی ها باید کشاورزی ما در خاورمیانه حرف اول را بزند و هر چه سریعتر به خودکفایی برسیم.
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سال 86 در بخش تولید گندم به خودکفایی رسیدیم اما بلافاصله به دلیل بروز خشکسالی دوباره بخش تولید گندم با مشکلاتی مواجه شد.
کد خبر 1439621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha