۹ آبان ۱۳۹۰، ۱۸:۵۳

رفیعی:

مشکلات افغانستان ناشی از سیاست‌های استعماری در این کشور است

مشکلات افغانستان ناشی از سیاست‌های استعماری در این کشور است

قم - خبرگزاری مهر: عضو مجمع اسلامی دین پژوهان افغانستان تأکید کرد: مشکلات افغانستان ناشی از سیاست‌های استعماری و انحراف در جریانات فکری در این کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد طاهر رفیعی، بعد از ظهر دوشنبه در پنجمین نشست علمی جشنواره شیخ طوسی گفت: خطرناکترین جنبش‌های فکری منحرف جنبش‌هایی هستند که از جامعیت هم برخوردارند که جریان جماعت تبلیغ و دیوبندی‌ها در این زمره قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: جریان جماعت تبلیغ گروهی است که محمد الیاس در پاکستان آن را راه اندازی کرد و هدف اصلی آنان این بود که مردم را با احکام ابتدایی و سطحی اسلام آشنا کنند.

رفیعی بیان داشت: اینان معتقد بودند که تبلیغ نباید به مدرسه و مسجد منحصر شود و باید در خیابان، قطار و ... نیز مردم را به دین دعوت و تبلیغ کنیم.

فعالیت جریانات انحرافی در اسرائیل

وی اظهار داشت: این گروه در اسرائیل نیز فعالانه کار می‌کنند و در مصر نیز سایت الدعوه التبلیغ را راه اندازی کرده و مدعی اند تعدادی از عیاشان مصری را در مصر به اسلام دعوت کرده‌اند.

عضو مجمع اسلامی دین پژوهان افغانستان تصریح کرد: سپاه صحابه و طالبان متاثر از اندیشه‌های این گروه هستند‌.

وی تاکیدکرد: تقابل با تشیع مهمترین اصل در افکار جریانات فکری منتسب به اهل سنت است.

رفیعی بیداری اسلامی را ناشی از انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: تغییر در رویکرد جریانات فکری در انقلاب‌های بیداری اسلامی و شکل گیری جریانات افراطی مهمترین آسیبی است که بیداری اسلامی را تهدید می‌کند.

سابقه دیوبندی‌ها

وی درباره دیوبندی‌ها در افغانستان هم گفت: این گروه تربیت شده مکتب شاه ولی الله دهلوی هستند که نگرش سلفیه معتدل و گرایش غلیظی به تصوف و نگرش عقلی غلیظی هم داشتند.

رفیعی افزود: دیوبندی‌ها ابتدا با راه اندازی مدرسه علمیه در شبه قاره و هند جایگاه دینی خود را محکم کردند و سپس وارد عرصه‌های سیاسی نیز شدند.

وی با تایکد بر اینکه جریان بیداری اسلامی در افغانستان بیش از 30 سال است که ادامه دارد، افزود: من معتقدم جریان دیوبندی در افغانستان بیش از آنکه اثر بگذارد اثر گرفته است زیرا افغانستان همیشه در مقابل استعمار قیام کرده است و دوره خاموشی نداشته است و این قیام‌ها را بدون حمایت از دیوبندی‌ها و هندوستان انجام داده است.
 

کد خبر 1448884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha