۱۴ آبان ۱۳۹۰، ۹:۱۳

فرصت حضور نمایندگان حوزه چاپ و فناوری در نمایشگاه مطبوعات فراهم شود

فرصت حضور نمایندگان حوزه چاپ و فناوری در نمایشگاه مطبوعات فراهم شود

حسین انتظامی از کارشناسان عرصه رسانه معتقد است، نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور نمایندگانی از صنعت چاپ و فناوری‌های مرتبط با رسانه پویاتر و تاثیرگذارتر خواهد بود.

حسین انتظامی از فعالان عرصه خبر و رسانه در بازدید از غرفه مهر در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دیدگاه خود درباره این دوره از نمایشگاه را اینگونه بیان کرد: گرچه ما به نمایشگاه‌های تخصصی مطبوعات هم نیازمندیم و اینگونه نمایشگاه‌ها می‌توانند نیاز مخاطب خاص را به خوبی پاسخ دهند، ولی این بدین معنا نیست که نمایشگاهی عمومی همچون این نمایشگاه برای مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار نشود.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه مطبوعات به معنای عام حداقل از این جهت که به نوعی وجهه تبلیغاتی برای رسانه‌ها دارد و فرصت آشنایی بیشتر مردم با رسانه‌ها را فراهم می‌کند، حرکتی ارزشمند است و تداوم آن لازم است.

نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات، در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان بر اساس آمار بازدیدکنندگان درباره کارکرد و نتایج یک نمایشگاه داوری کرد، توضیح داد: اگر بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات شامل اهالی رسانه‌ها و خانواده‌ها و نزدیکان آنها یعنی کسانی که به نوعی خاستگاه آنها رسانه است، باشند قطعا این آمار چندان نشان از کاربردی شدن یک نمایشگاه نیست و لازم است مردم عادی هم به نمایشگاه آمده و از نزدیک با رسانه‌ها آشنا شوند.

به گفته انتظامی، البته نمی‌شود از این کارکرد نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها صرف نظر کرد که فرصتی برای انتقال تجربه اهالی رسانه به یکدیگر است و همچنین فضایی فراهم می‌کند که دست‌اندرکاران رسانه انگیزه بیشتری برای ادامه کار پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های یک نمایشگاه موفق، حضور همه صنوف مرتبط است تا در آن محیط  با آخرین نوآوری‌ها
و خدمات متقابلی که می‌توانند به یکدیگر بدهند آشنا شوند و مذاکره کنند و قرارداد بنویسند. مثلاً خوب است در نمایشگاه مطبوعات علاوه بر حضور رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها و سایت‌ها، همه شرکت‌های توزیع، نمایندگان چاپخانه‌ها، فروشندگان کاغذ، نمایندگی‌های تجهیزات فنی مرتبط با مطبوعات، نمایندگی‌های فروش کامپیوتر و شرکت‌های تخصصی پایین‌دستی نیزغرفه داشته باشند تا حضورشان به رقابت و البته هم‌افزایی منجر شود. اگرچه خوشبختانه امسال گام‌هایی برداشته شد اما امیدواریم در نمایشگاه‌های آتی کاملتر شود.

انتظامی در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره جنبه بین‌المللی نمایشگاه‌هایی چون مطبوعات و خبرگزاری‌ها توضیح داد: یک نمایشگاه به واسطه حضور چند نفر خارجی بین‌المللی نمی‌شود، بلکه باید از فرصت حضور نمایندگان دیگر کشورها به بهترین نحو بهره برد و این تنها شامل حال نمایشگاه مطبوعات هم نمی‌شود، بلکه هر نمایشگاهی که با حضور متخصصان یک عرصه در دیگر کشورها برگزار می‌شود باید به تعامل و ارتباط بیشتر نمایندگان داخلی و خارجی منجر شود.

وی افزود: یکی از مواردی که می‌شود در بحث مطبوعات پیگیری کرد، تفاهمنامه‌های مشترک با رسانه‌های خارجی است تا دفتر نمایندگی آنها را یک رسانه داخلی اداره کند و یا برعکس و این هم بدین معنا باشد که دفتر نمایندگی به نیابت از دفتر مرکزی کارهای رسانه‌ای را در کشور دوم به انجام رساند و از این طریق بسیاری از مشکلات در زمینه اعزام خبرنگار هم برطرف خواهد شد.

این کارشناس رسانه در پایان تاکید کرد: اگر مساله کپی رایت در کشور ما رعایت می‌شد همچنین می‌شد در زمینه تبادل عکس و خبر بین دو رسانه داخلی و خارجی نیز اقدام کرد و از این طریق فرصت تبادل تجربه را هم بیش از پیش فراهم آورد.

کد خبر 1452349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha