۱۴ آبان ۱۳۹۰، ۱۳:۴۰

بسته حمایتی صنعت زنبورداری در بلاتکلیفی

بسته حمایتی صنعت زنبورداری در بلاتکلیفی

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور اعلام کرد: باوجود تمام پیگیری‌ها بسته حمایتی از صنعت زنبورداری در کشور که در حدود 180 میلیارد تومان است هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عفت رئیسی مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بسته حمایتی در نظر گرفته شده در صنعت زنبورداری گفت: سال گذشته در اواخر دی بسته حمایتی به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد که قرار بود پس از آن اجرایی شود اما تاکنون خبری نشده است.

وی در زمینه بیمه زنبورداران نیز اظهار داشت: اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما تا زمانی که زنبوردار از بیمه برخوردار نباشد به نظر ما اجرایی نشده است.

رئیسی در رابطه با بسته حمایتی از صنعت زنبورداری تاکید کرد: این بسته در حدود 180 میلیارد تومان بوده که برای حفظ صنعت زنبورداری کشور اختصاص داده شده.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور خاطرنشان کرد: پیگیری هایی در این زمینه انجام داده ایم اما هر بار که مراجعه کردیم به ما گفته اند بودجه نداریم اگر بودجه نیست باید برای همه تولید کننده ها وجود نداشته باشد.

وی افزود: صنعت زنبورداری باید مورد حمایت قرار گیرد این صنعت 143 برابر به افزایش کیفی محصولات کشاورزی در کشور کمک می کند چرا که پتانسیل این صنعت در کشور وجود دارد.

رئیسی در زمینه دخالت تشکل ها در تعیین بودجه گفت: درخواست زنبورداران این است که تشکل ها را در مواقع اختصاص بودجه دعوت کنند درخواست ما از مسئولان این است که توجه بیشتری به این صنعت داشته باشند ضمن اینکه حذف واسطه ها و منع دخالت دولت در امور تشکل ها از دیگر مواردی است که باید مورد اهمیت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این صنعت به هیچ وجه آلودگی زیست محیطی ندارد و هزینه بر نیست تنها نیازمند برنامه ریزی دقیق است با اینکه ما برنامه ریزی دقیق در این رابطه داریم اما بودجه در اختیار ما قرار داده نمی شود چه اشکالی دارد که تشکل ها برای بودجه دعوت شوند.

رئیسی در ادامه به وجود 200 شرکت تعاونی و 18 اتحادیه در زمینه تولید عسل فعالیت می کنند اشاره کرد و گفت: اتحادیه زنبورداران به دنبال توانمندسازی این صنعت است اما بدون بودجه این امر به سختی صورت می گیرد.

وی در رابطه با اجرایی کردن استاندارد تولید عسل گفت: تلاش هایی در این رابطه کرده ایم تا استانداردی برای تولید عسل تدوین شود با اجرایی کردن استاندارد تولید کننده با کیفیت بهتری محصولات خود را ارائه می کند از سوی دیگر به جلوگیری از واردات بی رویه عسل کمک کرده ایم.

مدیرعامل اتحادیه  سراسری زنبورداران کشور یادآور شد: سال گذشته شاهد ورود یک کشتی عسل چینی به کشور بودیم که متاسفانه پس از ورود متوجه نشدیم در کجا توزیع شده است بنابراین بهتر است با مرکز گمرک ایران نیز هماهنگی هایی را در رابطه با این مسئله داشته باشیم. هر چند ورود عسل به کشور ممنوع نیست ولی تعرفه گمرکی آن افزایش یافته است.

رئیسی در رابطه با نحوه کنترل کیفیت عسل اظهار داشت: تست عسل در آزمایشگاهها در حدود 400 هزار تومان برای تولید کننده هزینه دارد بنابراین با توجه به مشکلات هیچ کدام رغبتی به این اقدام ندارند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های ما این است که آزمایشگاهها پس از تست یک عسل نظرات متفاوتی را ارائه می کنند و تولید کننده را با مشکلاتی مواجه می سازند. لذا وجود آزمایشگاههای معتبر و تجهیزات مدرن از ضروریات این صنعت است.

کد خبر 1452788

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha