۲۵ آبان ۱۳۹۰، ۱۴:۴۵

توحدی:

100 اثر صنایع دستی نامزد دریافت نشان اصالت بین المللی می شود

100 اثر صنایع دستی نامزد دریافت نشان اصالت بین المللی می شود

قزوین - خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: امسال 100 اثر صنایع دستی کشورمان برای دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت محصول به یونسکو معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ویدا توحدی ظهر چهارشنبه در اولین جلسه داوری نشان ملی مرغوبیت محصولات صنایع دستی منطقه شمال کشور که با حضور کارشناسان و داوران میراث فرهنگی استانهای کشور در محل اداره میراث فرهنگی قزوین برگزار شد گفت: مهر اصالت یک موضوع جدی است تا صنایع دستی در حوزه بین اللملی هم مطرح شود.
 
توحدی گفت: خوشبختانه ایران توانسته در معرفی آثار رکورد کشورهای مختلف را بشکند به طوری که در طی سالهای 2007، 2008 و 2010 موفق به دریافت 16 نشان اصالت شده است.
 
وی افزود: در سال 2007 تعداد شش اثر از استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس و زنجان، در سال 2008 تعداد 45 اثر از اردبیل، سمنان، چهار محال و بختیاری، تهران، همدان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان، زنجان، مرکزی، لرستان و گلستان و در سال 2010 تعداد 65 اثر از اصفهان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، فارس، لرستان، مرکزی، همدان، تهران، زنجان، سمنان، کرمان، مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، کردستان، گیلان و یزد مهر اصالت دریافت کردند.
 
وی گفت: هنرمندان کشورمان در رشته های صنایع دستی استعداد زیادی دارند و کار آنها بین المللی است و ما وظیفه داریم ضمن کمک به ارتقاء کیفی این آثار ارزشمند به بازاریابی محصول هم کمک کنیم.
 
صنایع دستی ایران در جهان معرفی می شود
 
مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآورشد: برای کیفی بخشیدن به کارها برنامه جامعی داریم و همه باید دست به دست هم دهیم تا با معرفی صنایع دستی در مجامع بین المللی به هنرهای دستی رونق بخشیم.
 
این مسئول اظهارداشت: باید در این زمینه رکورد بزنیم و برای استفاده از فرصت ها برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت، داوری آثاری که قابلیت دریافت مهر اصالت را دارند توسط کارشناسان انجام می شود که با این کار هم آثار شاخصی به یونسکو معرفی می شود و هم امکان دریافت مهر اصالت این آثار بیشتر خواهد شد. 
 
وی افزود: باید بهترین آثار در داوری ها مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتواند نظر مجامع جهانی را به خود جلب کند که در این میان خیلی از شرایط و موارد باید لحاظ شود که تنوع، ابتکار، خلاقیت از جمله آنهاست.
 
محور داوریها جهانی است
 
توحدی یادآورشد: در داوری آثار، مسائل استانی به هیچ وجه ملاک نیست و نگاه داوران فرا استانی و فرا ملی است زیرا هر اثر نشانگر کار هنرمندان کشور است نه یک منطقه به همین دلیل امسال این داوری در قزوین برگزار شده که می تواند الگوی سایر استانها باشد.
 
وی بیان کرد: انتخاب داور و کارشناسانی از استانهای مختلف می تواند به ارزیابی دقیق آثار هم کمک کند که امروز آثار صنایع دستی هشت استان کشور مورد قضاوت قرار می گیرد.
 
ملاک انتخاب: شکل، مواد اولیه طبیعی، خلاقیت، بازاریابی 
 
وی توجه به فرم و شکل هر اثر را در دریافت نشان اصالت مهم دانست و گفت: شکل صنایع دستی از نگاه مصرف کننده بسیار مهم و تعیین کننده است و داوران حتما باید به فرم اثر و حجم و اندازه و وزن آن توجه کنند.
 
توحدی بیان کرد: استفاده از مواد اولیه طبیعی، کیفیت اثر هنری، صداقت در بیان ویژگی های صنایع دستی هم برای داوران ملی و هم بین المللی مهم و حیاتی است و باید این موضوع بطور جدی در کارها لحاظ شود.
 
مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین تصریح کرد: آثار منتخب بدلیل ارزش و نفیس بودن در محل داوری باقی خواهد ماند و به صورت دقیق حفظ خواهد شد و در سال آینده به محل داوری بین المللی که در ایران یا یکی از کشورهای جهان خواهد بود ارسال و شرکت داده خواهد شد.
 
وی اظهارامیدواری کرد پس از قزوین، جلسات داوری آثار در سایر استانها هم با دقت و کیفیت مناسب برگزار شود.
 
کارشناسان ارزیابی آثار برای دریافت مهر اصالت را آغاز کرده اند و نتایج نهایی عصر امروز چهارشنبه اعلام می شود.
کد خبر 1461331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha