۲۵ آبان ۱۳۹۰، ۱۴:۴۶

جشن غدیر در کشورهای مختلف/ مدح مولاعلی(ع) از زبان شاعر هندو

جشن غدیر در کشورهای مختلف/ مدح مولاعلی(ع) از زبان شاعر هندو

مراسم جشن عید سعید غدیرخم، عید امامت و ولایت از سوی رایزنیهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور دوستداران اهل بیت( ع) و ایرانیان مقیم برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، با فرارسیدن عید ولایت و امامت "عید سعید غدیر" جشن  باشکوهی به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در حراره پایتخت زیمباوه برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم گروه سرود کالج حضرت زهرا(س) به اجرای برنامه پرداختند و در ادامه "پورنجف" سفیر جمهوری اسلامی ایران در حراره در سخنانی گفت: توسل و تمسک به اهل البیت (ع) نعمتی است که دیگران از آن بی بهره هستند و عاشقان و دلباختگان حقیقی به درک آن می رسند .
 
قرائت اشعار عربی توسط یکی از شیعیان عراقی و سخنرانی ابوخلیل از شیعیان لبنانی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

فیلیپین
 
جشن غدیر و گرامیداشت دهه ولایت و امامت با حضور ایرانیان مقیم و تعدادی از شیعیان در رایزنی فرهنگی ایران در مانیل پایتخت فیلیپین برگزار شد.
 
در این مراسم برنامه های مختلفی همچون سخنرانی رایزن فرهنگی، سخنرانی سید هاشم موسوی رئیس کالج بین المللی المصطفی (ص)، اجرای سرود توسط تعدادی از دانش آموزان و همچنین اجرای تواشیح توسط طلاب کالج بین المللی المصطفی (ص) ، اجرای برنامه زنده موسقی سنتی ، نمایش کلیپ و ... به انجام رسید.

قزاقستان
 
همچنین مراسم جشن با شکوهی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در شهر آلماتی برگزار شد که طی این مراسم یکی از دانش آموزان ایرانی در وصف حضرت علی (ع) به دکلمه پرداخت و پس از آن گروه سرود مدرسه ایرانی ثامن الائمه سرود خود را اجرا کردند .
 
دکتر نوین استاد دانشگاه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های قزاقستان با موضوع ولایت از دیدگاه قرآن و احادیث  به ایراد سخنرانی پرداخت و غزل خوانی یکی از معلمان مدرسه، مداحی یکی از ایرانیان، اجرای مسابقه جذاب و دیدنی برای کودکان و بزرگسالان و اهدای جوایز بخش پایانی این مراسم بود.
 
بمنظور آشنایی با سیره این امام همام  کتاب، نرم افزار و اقلام فرهنگی مناسبی به کودکان و همچنین بزرگسالان ایرانی و نیروهای محلی اهدا شد.

ترکمنستان
 
رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عشق آباد ترکمنستان نیز با حضور ایرانیان و  شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) ساکن این شهر مراسم ویژه ای را در مسجد فاطمه زهرا (س) مجتمع مسکونی سفارت برگزار کرد.
 
در این مراسم سیدرضا میرمحمدی سرپرست رایزنی فرهنگی به سخنرانی پرداخت و عظمت و بزرگی واقعه غدیر و ماموریت بزرگ پیامبر در این روز مهم و سرنوشت ساز تاریخی را با استناد به دو آیه از سوره مائده ( آیات 3 و 67 ) که اختصاص به چرایی و فلسفه غدیر دارد، تبیین کرد.
 
غنا
 
مراسم عید سعید غدیر خم نیز در سالن کتابخانه امام خمینی (ره) شهر کماسی مرکز استان آشانتی کشور غنا، با حضور "افسری" رایزن فرهنگی ایران، رئیس ، معاونین دانشگاه اسلامی غنا، با هدف تبیین فلسفه غدیر خم بمنظور آشنا نمودن آحاد مختلف مذاهب اسلامی با جایگاه ولایت و امامت در دین مبین اسلام برگزار شد .
 
افسری رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی با عرض تبریک عید سعید غدیر خم عید ولایت و امامت به مسلمانان گفت: فاصله این دوعید بزرگ اسلام عزیز 10 روز است و به عنوان عید ولایت و امامت نامیده می شود . رایزنی فرهنگی با همکاری نهادهای ایران و کمیته های اسلامی غنا این 10 روز را برای معرفی جایگاه ولایت و امامت و ایجاد شناخت بیشتر مسلمانان مذاهب اسلامی از دین مبین اسلام مراسم های مختلفی برگزار می کند.
 
سپس دکتر معصومی رئیس دانشگاه اسلامی غنا در سخنانی پیرامون فلسفه و حکمت غدیر خم وسفر رسول گرامی اسلام (ص) به مکه معظمه و انجام فریضه حجه الوداع و نزول وحی الهی بر رسول خدا در بین مکه ومدینه  در محل غدیر خم و انتخاب جانشینی امیرالمؤمنین علی (ع) به امر الهی با بیان خطبه غدیر بطور مفصل برای حاضرین صحبت کرد.
 
اسپانیا
 
همزمان با اعیاد خجسته قربان و غدیر و در سالروز ولادت امام هادی (ع) مراسم جشنی با حضور شماری از ایرانیان و اسپانیایی ها در روز شنبه 21 آبان ماه برابر با 12 نوامبر در یکی از مراکز فرهنگی شهر مادرید برگزار شد.
 
در این مراسم بخشی از فیلم امام علی (ع) مربوط به واقعه غدیر که با همکاری دانشجویان ایرانی مقیم ترجمه وزیرنویس اسپانیایی شده بود وهمچنین چند نماهنگ در این زمینه به نمایش در آمد.
 
روسیه
 
همچنین مراسم جشن با شکوهی با حضور جمع زیادی از هم میهنان ایرانی، مسلمانان، ایران شناسان و علاقه مندان در سالن هنرمندان شهر مسکو ، از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه برگزار شد.
 
حیدریان کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه ضمن تبریک این عید ولایت و امامت گفت:  روز غدیر روز ولایت، امامت و دیانت است و ملت ایران پیوسته با پیروی همیشگی از حضرت علی(ع) دین خود را مستحکم کرده اند.

صربستان
 
مراسم با شکوه عید غدیر خم در حسینیه اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد با حضور پرشور ایرانیان مقیم صربستان برگزار شد.
 
در این مراسم که با حضور کارکنان سفارت و دیگر نهاد های ایران اسلامی به همراه  خانواده های آنان و جمع کثیری از دانشجویان، تجار و پزشکان ایرانی مقیم صربستان برگزار شد، اشعاری در بزرگداشت بزرگترین عید شیعیان قرائت شد و سپس فیلمی در ارتباط با واقعه عظیم غدیر برای حضار پخش گردید.
 
نخجوان
 
مراسم باشکوه عید سعید غدیرخم عید امامت و ولایت در سالن اجتماعات سرکنسولگری ایران در نخجوان برگزار شد.
 
در این مراسم باشکوه و معنوی که با حضور مسلمانان و شیعیان دوستدار اهل بیت ( ع)، خانواده دیپلماتهای ایرانی، رؤسای دانشگاههای پیام نور مرند و زنوز و دانشگاه آزاد اسلامی مرند برگزار شد، "حجت الاسلام قارداش زاده" در سخنانی گفت: غدیر یعنی اکمال رسالت، یعنی هیچ فردی از امت پیامبر (ص) نمی‌تواند مدعی شود که بدون داشتن ولایت توانسته است به موضوع رسالت و وسعتش دست پیدا کند و تبعیت واقعی از وجود نازنین پیغمبر(ص) داشته باشد.
 
برگزاری ویژه برنامه ادبی" باران غدیر"در دهلی نو

مرکز تحقیقات دهلی نو در سی و هشتمین جلسه انجمن ادبی بیدل، ویژه برنامه ادبی تحت عنوان" باران غدیر" اختصاص داد که با حضور فرهیختگان ادبی  23 آبان ماه در این مرکز برگزار شد.
 
در این برنامه، علیرضا قزوه وابسته فرهنگی و مدیر مرکز تحقیقات دهلی نو به پیشینه غدیر در ادب فارسی پرداخت و با قرائت اشعاری از شاعران بزرگ فارسی، گفت: در گذشته بلوغ شاعران را دو موضوع ؛ یکی نعت پیامبر(ص) و دیگری مدح امیرالمومنین علی (ع) امضا می کرد و تقریبا تمام شاعران بزرگ در نعت پیامبر و مدح مولا علی شعری دارند.
کد خبر 1461358

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha