۲۸ آبان ۱۳۹۰، ۱۴:۵۷

محمدی چهر عنوان کرد:

فرش قم سلیقه خود را به مشتریان تحمیل می‌کند

فرش قم سلیقه خود را به مشتریان تحمیل می‌کند

قم - خبرگزاری مهر: معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت منحصر به فرد بودن را از بارزه‌های شاخص فرش ابریشم قم دانسته و گفت: این صنعت و هنر می‌تواند سلیقه خود را به مشتریان تحمیل کند.

 به گزارش خبرگزاری مهر، امیر محمدی چهر در حاشیه هشتمین نمایشگاه فرش دستباف قم بر مزیت‌های فرش دستباف تأکید کرد و گفت: فرش ابریشم قم دارای ارزش افزوده بالایی است بطوری که از 80 تا بیش از  400 درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی سرانه پائین اشتغال در این بخش را از دیگر مزایای این صنعت دانسته و افزود: با سرمایه گذاری سه تا پنج میلیون تومان می‌توان یک نفر را در این بخش مشغول به کار کرد، در حال حاظر نیز طبق آمارها سه درصد جمعیت استان قم در بخش تولید فرش مشغول به کار هستند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت  با تاکید بر اینکه در قم به طور دائم طرح‌ها و فرش‌های جدید خلق می‌شود اظهار داشت: ما معتقدیم فرش قم با توجه به طرح‌های متنوع، رنگ و نقشه‌های گوناگون جایگاه خود را در سطح کشور و دنیا باز کرده است بطوری که این فرش می‌تواند سلیقه خود را به مشتریان تحمیل کند.

محمدی چهر در ادامه به مشکلات پیش روی تولید فرش پرداخته و گفت: یکی از مشکلات موجود در این زمینه کمبود بافنده است، در شرایط فعلی قشر جوان و تحصیلکرده به دلیل سختی کار و درآمد پائین این کار تمایلی به بافندگی ندارند و جذب واحدهای صنعتی می‌شوند.

آپارتمان نشینی بافت فرش را دچار مشکل می کند

وی افزود: محدودیت‌های آپارتمان نشینی بافت فرش دستباف را در منازل مشکل کرده است و یک بافنده به دلیل ایجاد سر و صدا و نارضایتی همسایگان نمی‌تواند در منزل خود به بافت فرش اقدام نماید.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: تولید کنندگان هنوز خود را با صنعت وفق نداده‌اند بطوری که کارگاه‌های قالی بافی تاکنون شکل نگرفته تا بافندگان بتوانند خارج از منزل و در کارگاه‌های متمرکز به تولید فرش مشغول شوند.

محمدی چهر تولید کنندگان را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: گروه اول استادکارانی هستند که فرش‌های بسیار مرغوب با ارزش افزوده بالای 400 درصد تولید می‌کنند که فرش‌های آنها مشتری زیادی داشته و گاها پیش فروش می‌شود.

وی دومین گروه را تولید کنندگان متوسط به بالا دانسته و اظهار داشت: بافنده این دسته از فرش‌ها به مرور کم می‌شود، چرا که مزد بافت فرش‌های متوسط کمتر از بافت فرش‌های مرغوب است و بافندگان به سمت بافت فرش ممتاز جذب می‌شوند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم از بافندگان خانگی به عنوان سومین دسته یاد کرد و گفت: یکسری از این بافندگان در خود قم مشغولند و بعضی دیگر در شهرهای دور و نزدیک با طرح و نقشه قم به بافت فرش ابریشم میپردازند.

محمدی چهر با اشاره به اینکه بافندگان خانگی از طرح و نقشه‌های قدیمی استفاده می‌کنند گفت: مواد مصرفی این بافندگان از کیفیت بالایی برخوردار نیست و ناچارا تولیداتشان قیمت پائین‌تری معادل نصف قیمت بازار و یا کمتر داشته و مشتری پسند نیست.

وی تاکید کرد: تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت این است که این نوع بافندگان را ساماندهی نماید تا بتوانند از طرحهای جدید و جنس مرغوب استفاده کنند و به سمت و سویی بروند که ارزش افزوده بالا ایجاد نموده و بتوانند فرش تولیدی خود را با قیمت مناسب وارد بازار کنند.
 

کد خبر 1463532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha