۱ آذر ۱۳۹۰، ۱۴:۵۵

الزام اجرایی از تاریخ تصویب/

آیین نامه حجاب و عفاف در دانشگاه علوم بهزیستی ابلاغ شد

آیین نامه حجاب و عفاف در دانشگاه علوم بهزیستی ابلاغ شد

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با توجه به معضلات بدحجابی در سطح جامعه و به منظور حفظ شان و حرمت محیطهای آموزشی و پژوهشی آیین نامه حجاب و عفاف را جهت اجرا در دانشگاه و مراکز وابسته تدوین کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این آیین نامه در جهت حفظ شان و حرمت محیط های آموزشی پژوهشی، صیانت از ایمنی و سرویس دهی مناسب در جهت افزایش اعتماد و اطمینان به محیط های آموزشی و بالینی بیمارستانهای آموزشی، برانگیختن حس اعتماد و اطمینان به محیط های آموزشی و بالینی و ارتقاء سلامت روانی دانشگاهیان و بیماران و مراجعین و با توجه به معضلات بدحجابی در سطح جامعه تدوین شده است.

این آیین نامه پس از تصویب در ستاد دانشگاه از تاریخ 25 مهرماه سال 90 در سطح دانشگاه و کلیه مراکز ذیربط اعم از بیمارستانها، مراکز آموزشی - درمانی و محیط های اداری وابسته اجرایی و لازم الاجرا شده است.

کلیه دانشگاهیان ملزم به رعایت احکام شرعی و قانونی در زمینه حجاب و عفاف هستند

مقررات آیین نامه تصریح می کند کلیه دانشگاهیان ملزم به رعایت احکام شرعی و قانونی در زمینه حجاب و عفاف و رعایت مفاد این آیین نامه هستند و در صورت هرگونه تخلف از ناحیه دانشگاهیان، با فرد خاطی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

مصادیق تخلفات و مقررات مربوطه به حجب و عفاف برای آقایان

موارد تخلف برای آقایان که در آیین نامه ذکر شده است شامل هرگونه آرایش سر و صورت به گونه ای نامتعارف یا معرف طیف و گروه خاص، پوشیدن هرگونه تی شرت و پیراهن تنگ، آستین کوتاه و یا شلوار تنگ و نامناسب با رنگ نامناسب، استفاده از هرگونه زیور آلات و یا عکس روی لباس ها که معرف طیف یا گروه خاص و یا مخالف شئون دانشگاهی باشد(دستبند، گردن بند و... ) است.

همچنین هرگونه رفتار زننده به دور از شئون اسلامی و دانشگاهی اعم از استعمال مواد دخانی، اعتیاد آور، نزاع و درگیری، ایجاد مزاحمت و ... ، انجام هر گونه آرایش و خالکوبی برای روی بدن که در معرض دید باشد و بلند کردن ناخن و یا تزیین آن از دیگر موارد تخلف ذکر شده است.

مصادیق تخلفات و مقررات مربوطه به حجب و عفاف برای خانم ها

همچنین برای خانمها نیز موارد قانونی به صورت مصادیق در آیین نامه ذکر شده است. از جمله موارد مقررات مورد نظر برای خانم ها پرهیز از هرگونه آرایش صورت و استفاده از زیور آلات آشکار، پوشش کامل بدن (به جز قرص صورت و کف دو دست تا مچ) همراه با پرهیز از رنگ های نامناسب و زننده، عدم استفاده از شلوار تنگ، چسبان و کوتاه و یا مانتوهای نامناسب (تنگ، کوتاه، نازک، چاک دار، طرح دار و دارای رنگهای نامناسب و زننده) است.

هرگونه رفتار زننده به دور از شئون اسلامی و دانشگاهی (اعم از استعمال مواد دخانی، اعتیاد آور، چگونگی برخورد با نامحرم، جلوه گری و خود نمایی و... )، انجام هر گونه آرایش و خالکوبی بر روی بدن که در معرض دید باشد، استفاده از زیورآلات به غیر از ساعت و حلقه ازدواج، عدم استفاده از جوراب کوتاه و نازک و کفش های طرح دار مانند چکمه و صندل و... استفاده از کلاه به جای مقنعه و بلند کردن ناخن و یا تزیین آن از جمله این موارد است.

بر اساس مقررات اعلامی در این آیین نامه در مورد کارکنان قسمت های درمانی و بالینی رعایت کلیه موارد آئین نامه "استاندارد های ملی پوشش بیماران و کارکنان موسسات پزشکی" مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت کادر درمانی الزامی است و در صورت عدم رعایت آن، موارد بسته به موقعیت فرد خاطی (استاد ، دانشجو و یا کارمند) جهت برخورد قانونی به قسمت مربوطه ارجاع خواهد شد.

روند اجرایی آیین نامه نیز به این ترتیب است که ابتدا آگاه سازی و ارتقاء بینش و باور دانشجویان در حوزه حجاب و عفاف از طریق برنامه های فرهنگی توسط اداره کل فرهنگی و پس از آن تشویق دانشجویان مقید به حجاب و عفاف اسلامی به صورت موثر با برنامه ریزی در راستای الگوسازی توسط معاونت فرهنگی - اجتماعی صورت می گیرد.

چگونگی برخورد با فرد خاطی

معرفی فرد خاطی توسط حراست و اداره امور دانشجویی فرهنگی به کمیته انضباطی جهت انجام اقدامات مقتضی بر اساس بندهای قانونی موجود در آیین نامه و شیوه نامه انضباطی شورای انضباطی دانشگاه (اعم از ارجاع به دفتر مشاوره ، اطلاع رسانی به خانواده، محکومیت دانشجو به بندهای قانونی مورد اشاره در آیین نامه های موجود) از موارد برخورد با خاطی است.

معرفی افراد خاطی به دفتر مشاوره فرهنگی برای ارشاد و راهنمایی و معرفی استادان و کارمندان متخلف به کمیته تخلفات اداری و کمیته انتظامی اساتید از دیگر موارد برخورد با فرد خاطی است.

این آیین نامه در سومین جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب در 25 مهرماه سال 90 در دانشگاه و همه واحدهای وابسته لازم الاجرا است.

کد خبر 1466413

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha