۹ آذر ۱۳۹۰، ۸:۳۴

وافی در گفتگو با مهر:

مداحان به مسائل جامعه توجه بیشتری داشته باشند

مداحان به مسائل جامعه توجه بیشتری داشته باشند

قم - خبرگزاری مهر: دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد جمکران گفت: مداحان علاوه بر ذکر مصیبت باید به مسائل اخلاقی و اجتماعی که جوانان بدان نیز دارند نیز بیان کنند.

حجت الاسلام مرتضی وافی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر با تاکیدات و توصیه‌هایی که علما و مراجع برای دوری مجالس عزاداری از خرافات داشته‌اند این مسائل در مجالس بسیار کاهش داشته است.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات آموزشی و برپایی همایش‌ها و نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد باعث شده تا خرافه گویی و دورغ‌پردازی در ذکر مصائب به شدت کاهش پیدا کند.

دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد جمکران با اشار ه به برخی از راهکارهای کاهش آسیب‌های روضه خوانی عنوان کرد: مطالعه و برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه مادحان و ذاکران در نحوه بهره برداری از مقتل باید به طور مداوم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مقتل خوانی و ذکر مصیبت و ترسیم مصیبت یک علم و هنر است که باید با آموزش فراگرفته شود.

وافی در ادامه اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب بروز خرافات می‌شود این است که ذاکران و مداحان از اشعار بویژه اشعار مصیبتی استفاده می‌کنند و به عبارتی شعر را به روضه تبدیل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در اشعار زبان خیال و اغراق زیاد است اظهار کرد: همین امر باعث می‌شود که در برخی از مواقع اشعاری که با اغراق و قوه خیال سروده شده است در غالب روضه بیان و روضه حالت شعر گونه بگیرد و باعث بروز مسائلی شود که واقعیت ندارد.

دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد جمکران با بیان اینکه برخی از روضه خوانی‌ها به زبال حال صورت می‌گیرد بیان داشت: برای دوری از خرافات در این زمینه نیز باید دو شرط را رعایت کرد.

وی ادامه داد: اولین شرط این است که روضه‌ای که قرار است به زبان حال خوانده شود دارای ریشه و سند تاریخی باشد.

وافی عنوان بیان کرد: به عنوان مثال اگر روضه خوانی برای حضرت رقیه (س) و سربریده و خرابه خوانده شود چون این امر دارای سند تاریخی است مشکلی وجود ندارد اما روضه خوانی برای حضرت لیلا (ع) که مادر علی اکبر بودند و در کربلا نیز حضور نداشتند درست نیست.

روضه خوانی باید درشان اهل بیت باشد

وی شرط دوم روضه خوانی به زبان حال را منطبق بودن روضه‌ها با شان اهل بیت عنوان کرد و بیان داشت: روضه خوانی‌ها باید با عقل و منطق و همچنین مبانی اعتقادی و دینی ما منطبق باشد.

دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد جمکران درادامه به بحث مقدمه ذکر مصائب اشاره داشت و عنوان کرد: برخی مواقع مشاهده می‌شود که برای مقدمه ذکر مصیبت از کرامات و خواب و رویا و معجزات استفاده می‌شود.

بیان کرامات باید با سند و مورد قبول عرف و شرع باشد

وی ادامه داد: بیان اینگونه مسائل باید با سند و به گونه‌ای باشد که مورد فهم و قبول عرف و شرع نیز قرار گیرد که در برخی از مواقع شاهدیم که بدون نقل از سند و یا فردی، خواب و رویا و کراماتی بیان می‌شود که با فهم و عرف جامعه سازگار نیست.

وافی در ادامه با تاکید براینکه مادحان و ذاکران باید علاوه بر ذکر مصیبت و بیان مسائل احساسی در زمینه بیان مباحث مسائل سیاسی نظام نیز وارد شوند بیان کرد: مادحان و ذاکران باید علاوه بر ذکر مصیبت در اشعار و روضه خوانی‌ها به بیان مفاهیم اخلاقی و اجتماعی و مسائلی که جوانان امروز بدان نیاز دارند توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: بیداری که در جهان و منطقه رخ داده است باید تبیین شود و مسائلی برای جوانان جامعه ما بازگو شود تا هوشیاری و بصیرت جوانان ما نسبت به این مسائل بیشتر از دیگر کشور‌ها باشد.

کد خبر 1473262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha