۱۵ آذر ۱۳۹۰، ۹:۵۸

«گلبرگ‌های رضوی» منتشر شد

«گلبرگ‌های رضوی» منتشر شد

«گلبرگ‌های رضوی» شامل مطالب تاریخی، حکایات و اشعار مختلف درباره شخصیت حضرت رضا(ع) با گردآوری و تنظیم محمد مطهر توسط انتشارات نقش اندیشه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «مقدمه»، «صلوات‌ مخصوصه حضرت»، «در یک نگاه» و «یا ثامن‌الحجج (رباعی)» بخش‌های تشکیل‌دهنده دیباچه این کتاب هستند و بعد از این بخش‌ها، کتاب وارد متن اصلی یا گلبرگ‌های خود می‌شود. در صفحات آغازین این بخش می‌توان موضوعاتی مانند مکارم اخلاقی امام رضا (ع)، مسیر حرکت امام رضا (ع) در ایران، شرفیابی دعبل در روز عاشورا به خدمت رضا (ع) و ... مطرح شده‌ است.

«دستورات بهداشتی حضرت رضا (ع)»، «صحبت امام (ع) به زبان هندی»، «فضیلت‌ روز غدیر»، «دعای حضرت قبل از شهادت»، « کیفیت شهادت امام»،‌ «قضیه دفن پیکر مطهر امام»، «چگونگی ساخت بنای بارگاه مطهر حضرت رضا (ع)»، «حکایت خادمی شاه عباس»، «نحوه تشرف آیت‌الله العظمی بهجت به حرم» و ... از دیگر مباحثی هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

در این کتاب همچنین درباره بخش‌های مختلف حرم امام رضا (ع) از جمله قسمت نقاره‌خانه و چگونگی اجرای رسم نقاره زنی مطالبی آمده است. وسایل نقاره‌زنی و دسته‌های نقاره‌زنی که از 3 دسته تشکیل می‌شود، از موضوعاتی هستند که در این بخش به آن‌ها پرداخته شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

مردی به نام جلودی با سپاه خود به خانه امام رضا (ع) حمله کرد. امام (ع) متوجه حمله او شد. زنان را داخل اتاقی جا داد و خودش بر در خانه ایستاد. جلوی گفت من مامورم داخل خانه شوم و تمام اشیاء زنان را غارت کنم. امام (ع) فرمود: من آن‌چه دارند از آنان می‌گیرم و برای تو می‌آورم. امام چند بار سوگند خورد تا جلودی راضی شد. امام داخل اتاق شد و آن‌چه زنان از زیورآلات و حتی چادر داشتند، از آن‌ها گرفت و به جلودی داد.

چندین سال بعد همین شخص را به خاطر جنایاتش پیش مامون آوردند. همین که چشم امام رضا (ع) به او افتاد، به مامون فرمود: این پیرمرد را به من ببخش! مامون گفت: این همان کسی است که نسبت به دختران پیامبر(ص) آن جنایات را انجام داده و آن‌ها را غارت کرده است. جلودی متوجه شد که حضرت رضا (ع) با مامون صحبت می‌کند. رو به مامون کرد و گفت: یا امیر تو را به خدا سوگند، سخنان این مرد را درباره من قبول مکن. مامون به حضرت رضا (ع) گفت: ببینید خودش راضی نیست. ما هم به سوگند او احترام می‌گذاریم و گفته‌اش را می‌پذیریم. به جلودی گفت: به خدا قسم که سخن امام رضا (ع) را درباره‌ات نمی‌‍پذیرم و دستور داد او را به قتل رساندند.

«گلبرگ‌های رضوی» با 428 صفحه، شمارگان 3 هزار نسخه و قیمت 7 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 1477096

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha