۲۳ دی ۱۳۸۳، ۱۰:۰۳

نگاهي به انتخابات آينده رياست فدراسيون ژيمناستيك

ژيمناستيك روي دارحلقه

دور جديد انتخابات رياست فدراسيون ژيمناستيك در حالي روز سوم بهمن ماه برگزار خواهد شد كه هيچ چهره سرشناس و صاحب نامي در ميان نامزدهاي اين پست به چشم نمي خورد .

 خبرگزاري" مهر": اين در حالي است كه به نظر مي رسد  بسياري از دلسوزان واقعي و خاك خورده هاي ژيمناستيك ، آخرين اميدهاي خود براي عقب ماندگي اين رشته را در انتخابات آينده جستجو مي كنند و اميدوارند تا حداقل اينبار با روي كار آمدن فردي شايسته و آشنا با مشكلات ، ژيمناستيك را بعد از سالها مسير رشد و پيشرفت رهنمون كند . آرزويي كه تجربه سالهاي گذشته نشان مي دهد دستيابي به آن به سادگي امكان پذيرنيست و وجود اختلافات ريشه دار و برخي عوامل سود جو و منفعت طلب كه بودن خود را در گرو همين اختلافات مي دانند ، اجازه نخواهد داد چنين آرامشي بر فضاي فدراسيون ژيمناستيك سايه  اندازد .
واقعيت اين است كه ژيمناستيك ايران جداي از كمبودهايي كه به لحاظ امكانات ، اعتبارات ، قدمت ، اقبال عمومي ، استعدادها و ... همواره با آن روبرو بوده ، اختلافات دروني نيز بعنوان يك عامل بازدارنده اجازه نداده تا اين رشته در فضايي آرام و بدور از تنش فعاليت كند .
مروري بر مديريت هاي گذشته فدراسيون ژيمناستيك گوياي اين واقعيت است كه بخش عمده اي از انرژي و توان مديران گذشته فدراسيون در جهت مقابله و بعضا سركوب مخالفان مصروف شده و اين امر آنان را از برنامه ريزي و اتخاذ تصميمات مناسب در جهت پيشرفت ژيمناستيك باز داشته است .
اين در حالي است كه در تمام سالهاي گذشته به رغم آگاهي مسئولان وقت سازمان هيچگونه تلاشي از سوي دستگاه ورزش براي پايان دادن به اين اختلافات صورت نگرفته و ژيمناستيك در اين سالها با وجود اين بيماري مزمن كج دار و مريز به راه خود ادامه داده است هرچند هرگز راه پيموده شده در جهت پيشرفت و موفقيت اين ورزش نبوده است .

از گذشته پر فراز و نشيب ژيمناستيك امروز به جز چند سالن آنهم غير استاندارد ، يك فدراسيون در حاشيه و درجه چندم ، تعدادي علاقمند و تك چهره هايي كه نه براي قهرماني كه براي روشن ماندن چراغ ژيمناستيك فعاليت مي كنند باقي نمانده است . اين روزها ويرانه هاي ژيمناستيك حسرتي تمام نشدني را بر دل دوستداران و علاقمندان به اين ورزش بر جاي مي گذارد و آنان را در مقابل اين پرسش قرار مي دهد كه چرا ورزش ما مي تواند در رشته فانتزي گلف در آسيا مدال آوري كند ولي رشته پايه و مادر ژيمناستيك كه در كشورمان از سابقه خوبي هم برخوردار است نمي تواند اينگونه بدرخشد . البته كسب مدال در آسيا با توجه به حضور قدرتهاي جهاني نظير چين ، كره ، ژاپن ، قزاقستان و حتي كشورهايي نظير تايلند و هند براي ژيمناستيك كشورمان تاحدودي دور از دسترس و رويايي به نظر مي رسد ولي حداقل مي توان اين انتظار را داشت كه با يك برنامه ريزي چند ساله قهرمانان ما فاصله خود را با مدعيان آسيايي كم و كمتر كنند .
طبيعي است چنين آرزويي مستلزم داشتن تيم ملي اي در خور نام و اعتبار ورزش ايران است ولي متاسفانه فدراسيون در سالهاي گذشته از داشتن چنين مجموعه اي كه در واقع مهمترين كارگرد هر فدراسيوني به شمار مي رود عاجز و درمانده بوده است تا جائيكه امروز ژيمناستيك ايران فاقد تيمي است كه بتواند حتي در عرصه مسابقات غرب آسيا نيز مدال آوري كند .
اين در حالي است كه نسل قهرمانان گذشته ژيمناستيك كشورمان نظير ماهان باژرنگ ، محمود عرب ، هادي قاسمي و ... ثابت كردند كه ايران مي تواند خود را به صف تيم هاي برتر آسيا نزديك كند .
از سوي ديگر بحث امكانات و بودجه هاي لازم براي پيشرفت اين رشته است كه عليرغم شعارهاي سازمان مبني بر حمايت از رشته هاي پايه ، تشكيل كميته تيم هاي پايه شامل ژيمناستيك ، شنا و دو وميداني بمنظور اختصاص اعتبارات ويژه به اين بخش در عمل هيچگونه حمايتي از اين رشته ها صورت نگرفت و ورزشهاي مادر از اين نظرهمچنان در سايه رشته هاي پرطرفداري چون فوتبال ، كشتي ، واليبال روزگار سپري مي كنند .

بهرحال به نظر مي رسد ژيمناستيك در پس سالهاي پر فراز و نشيب خود ، روزهاي پرالتهابي را سپري مي كند و در برابر انتخابي سخت و دشوار قرار گرفته است . آزموني كه اميد مي رود با انتخاب شايسته ترين فرد براي رياست فدراسيون ژيمناستيك اين رشته مهم و اصلي  را در مسير واقعي خود قرار دهد و رشد و شكوفايي آن را باعث شود . 
بيان اين نكته نيز ضروري است كه اميدواريم انتخابات ايندوره در فضايي سالم و بدور از هرگونه اعمال نفوذ از سوي سازمان و حمايت از كانديداي خاص برگزار شود تا اصل شاهد انتخاباتي بدور از شائبه باشيم .
با اين مقدمه كه مروري هر چند گذرا بر وضعيت ژيمناستيك كشور بود ، به معرفي نامزدهاي انتخابات اين فدراسيون مي پردازيم :
*عباسعلي توانا : نايب رئيس هيات ژيمناستيك استان فارس و مدرس دانشگاه آزاد شيراز
* محمد رضا آقايي : مدير كل سابق تربيت بدني استان گيلان
*مسعود سليماني : معاون مدير كل سابق تربيت بدني استان كرمان و نايب رئيس فعلي فدراسيون ژيمناستيك
* حسام الدين نواب : دبير بازنشسته آموزش و پرورش و دبير فعلي فدراسيون ژيمناستيك
* محمد آذرپي : سرمربي فعلي تيم ، قهرمان اسبق تيم ملي
* محمود اصلي : دبير ورزش آموزش و پرورش ، رئيس سابق هيات ژيمناستيك سيستان و بلوچستان و دبير فدراسيون در دوره رياست حسن اسدي
* مهندس مجتبي قاسمي : شهردار سابق منطقه 19 و شهردار فعلي منطقه 8 ، رئيس فعلي هيات ژيمناستيك استان تهران
* جهانگيري : مدير عامل شركت توسعه مهمانخانه هاي ايران و رئيس سابق هيات ژيمناستيك استان كرمان

کد خبر 147725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha