۱۷ آذر ۱۳۹۰، ۹:۳۷

آیین معنوی نخل گردانی لاریجانیها/ اوج ارادت مازنیها به سالار شهیدان

آیین معنوی نخل گردانی لاریجانیها/ اوج ارادت مازنیها به سالار شهیدان

لاریجان - خبرگزاری مهر: مراسم سنتی و مذهبی نخل گردانی که نمادی از حرکت تابوت امام حسین (ع ) بوده، در روستای نوا از توابع بخش لاریجان آمل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نخل گردانی در روستای نوا لاریجان، باشکوه ترین مراسم آئینی مردم خطه مازندران بوده که همه ساله باشکوه خاصی با حضور اقشار زیادی از مردم شهرستان و سراسر کشور در روستای نوای لاریجان آمل برگزار می شود.

مراسم امسال در حالی برگزار شد که وجود برف در مسیر حرکت نخل، مشتاقان به این مراسم معنوی را با مشکل مواجه کرد اما عاشقان به اهل بیت (ع) با گرمای وجودشان سردی برف را در خود آب کردند.

مراسم امسال درپی تعطیلات چند روزه تاسوعا و عاشورا با حضور اهالی روستای نوا و مسافرانی از برخی مناطق کشور با شکوه خاصی برگزار شد.
 
در روایات ذکر شده که امام حسین(ع) را روی شاخه های درخت خرما گذاشته و به محل دفنش بردند و شاید مهم ترین دلیل برای نامگذاری نخل باشد.
 
نخل، در لغت به مفهوم خرما بوده و در اصطلاح حجله مانندی که از چوب می سازند و با انواع شال های ابریشمی رنگارنگ، پارچه های قیمتی و آینه و چراغ آرایش می دهند و به گل و سبزه می آرایند و در روز عاشورا آن را به محلی که مراسم روضه خوانی برپاست می برند و به عنوان تابوت امام حسین حرکت می دهند.
 
در مورد قدمت نخل می توان گفت: شاید نخل همسن و سال تابوت باشد که در حدود هزار سال قبل از اسلام در ایران مورد استفاده بوده است.
 
نخل نوا همانند نخل های دیگر یک نفر بابا یا متولی دارد که همه ساله مسئولیت و مدیریت تدارک و بسیج مالی و انسانی را برای انجام مراسم مختلف برعهده می گیرد.
 
نخل نوا از نظر آذین بندی پوششی سیاه دارد و در تمام سال، در مکان خود از احترام و توجه خاصی برخوردار بوده و اغلب نیازمندان برای گرفتن حاجت خود از صاحب نخل، دخیل می بندند.
 
برخی از مردم در یکی دو روز قبل از ماه محرم در استقبال از این ماه در خانه خود مراسم روضه خوانی برپا می کنند و اطعام می دهند.
 
از روز اول تا هفتم محرم، مردم به عزاداری می پردازند و سعی می کنند در این روزها کلیه نذورات خود را ادا کنند و برای مراسم نخل گردانی آماده شوند. در روز هفتم محرم، مردم روستای نوا و بسیاری از اهالی اطراف به کنار نخلی می روند و به آن سلام می کنند.
 
روز هشتم محرم، نخل را بیرون می آورند و در محله ها می گردانند. مردم به همراه نخل می روند. در روز هشتم، نهم و دهم، همراه نخل گردانی، نذوراتی مانند شیر بین مردم توریع می شود.
 
نخل را به در هر خانه که می برند، صاحب خانه نذر خود مانند شربت، خرما، شیر، دود کردن اسپند را به جای می آورد و اگر نذر قربانی کردن گوسفند باشد قربانی می کند.
 
در شامگاه عاشورا که شام غریبان است، نخل را دور محل می گردانند و همه مردم پا برهنه و شمع به دست همراه نخل به امامزاده محل می روند و تا صبح به سینه زنی و عزاداری می پردازند.
 
کد خبر 1478343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha