۲۲ آذر ۱۳۹۰، ۱۸:۰۹

متکی:

سردرگمی امریکا در نهضت های منطقه/ سخنانمان الهام بخش بوده است

سردرگمی امریکا در نهضت های منطقه/ سخنانمان الهام بخش بوده است

وزیر سابق امور خارجه گفت: ما در هیچ زمانی در هیچ کشوری دخالت نکردیم و فقط حرف خود را زده ایم ولی این خود الهام بخش بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر منوچهر متکی عصر امروز در همایشی که به مناسب روز دانشجو در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه 16 اذر در تاریخ جنبش دانشجویی کشورمان همواره درخشیده است تصریح کرد: اغلب کشورهای زخم خورده از سیاست های امپریالیستی شاهد حضور معترضانه قشرهای پیشرو بوده است و حضور دانشجویان در عرصه مبارزات ضد استعماری در ایران نیز در همین راستا تعبیر می شود.

وی جنبش دانشجویی در ایران را حائز دو ویژگی ضد استعماری و ضد استبدادی دانست و گفت: جنبش دانشجویی پیش از انقلاب  در رویکرد استعماری درخشان تر ظاهر شد زیرا نظام مستقر در کشور صد درصد به استعمار وابسته بود از همین رو دانشجویان در 16 آذر با یک تیر دو هدف را نشانه رفتند.

متکی انقلاب اسلامی را نیز حائز همین دو ویژگی عنوان کرد و افزود: بعد از انقلاب اسلامی دانشجویان احساس کردند که مالک کشور خود شده اند و از همین رو با کسانی که 57 سال بر این کشور سلطه داشتند برخورد کرده و در تسخیر لانه جاسوسی انقلابی به مراتب بزرگتر را رقم زدند.

وی رمز تداوم پیشتازی جنبش دانشجویی را در همین مولفه ها خواند و گفت: جنبش دانشجویی با این ویژگی ها مورد شناسایی قرار می گیرد ولی جریانی لیبرال در داخل کشور تلاش کرد که در مقاطعی رویکرد ضدیت با امپریالیسم را کمرنگ و بلکه روابط آنها را عادی کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش انقلاب اسلامی با بیان اینکه گاهی در محیط های دانشگاهی با این پرسش مواجه می شویم که آیا ما در جاههایی در قبال آمریکا تندروی داشته ایم گفت: جنس قطع رابطه ما با آمریکا از جنس قطع رابطه با رژیم صهیونیستی و دولت آپارتاید آفریقای جنوبی نیست ولی یک تاریخ نشان می دهد که آمریکا به خاطر از دست رفتن منافع نامشروعش در ایران همواره موضع منفی بر علیه کشورمان داشته است.

وی افزود: در تمام 10 سال گذشته همه اقدامات آمریکا از یک سو تولید انزجاز و از سوی دیگر کاهش مشروعیت خود در عرصه بین الملل را بدنبال داشته است.

متکی با بیان اینکه دولتمردان آمریکایی تلاش دارند بحران اقتصادی اخیر را یک بحران عادی جلوه دهند  تصریح کرد: جنس بحران تسخیر وال استریت متفاوت  از تمامی بحران های گذشته آمریکا بوده و یک منطق قوی اجتماعی دارد.

وی اضافه کرد: امروز جنبش وال استریت می گوید ما 99 درصدی هستیم در مقابل یک درصدی که باید ریاضت اقتصادی آنها را ما به دوش بکشیم.

متکی ، دولت آمریکا را بزرگترین بدهکار جهان عنوان کرد که 14 هزار میلیارد دلار بدهی کوتاه مدت، 50 هزار میلیارد دلار بدهی میان مدت و 200 میلیارد دلار بدهی بلند مدت دارد و از همه بیشتر به مردم کشور خود بدهکار است.

وی ادامه داد: امروز دولتمردان آمریکا نمی توانند با این منطق برخورد کنند همان گونه که با منطق مردم خاورمیانه نمی توانند برخوردی داشته باشند.

متکی سیاست های آمریکا را سردرگمی در نهضت های اخیر منطقه عنوان کرد و گفت: اگر چه آمریکا سعی کرده است که بر امواج نهضت های منطقه ای سوار شود ولی هنوز واقعیت آن را به درستی درنیافته است.

وی تصریح کرد: شاید آمریکایی ها در سال 57 راضی بودند که شاه برود و حکومتی نیز از سوی امام در ایران تاسیس شود ولی هرگز نمی توانستند بپذیرند که این انقلاب زیربنای حرکاتی اسلامی در منطقه بود.

وی با اشاره به نظامی که تحت عنوان سکولار در ترکیه مستقر است گفت: این نظام هرگز در ترکیه جا نیفتاد و وقتی من خودم در سال 65 در ترکیه بودم پیش بینی می کردم که اسلامگرایانی مثل اردوغان ابتکار عمل در این نظام را بدست گیرند.

متکی خاطرنشان کرد: البته ما در هیچ زمانی در هیچ کشوری دخالت نکردیم و فقط حرف خود را زده ایم ولی این خود الهام بخش بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست های آمریکا طی 10 سال گذشته همه به شکست منتهی شده است ادامه داد: هم اکنون خود آمریکایی ها نظرسنجی کرده اند که 80 درصد تنفر در منطقه نسبت به آنها وجود دارد و این نتیجه عملکرد خود آمریکایی ها بوده است.

متکی با بیان اینکه باید دانشجوی ایرانی افتخار کند که برای عرصه بین الملل پیام داشته است گفت: ما فکر می کنیم مهمترین محصول این نگاه دانشجویان استقلال کشورمان بوده است و اگر امام (ره) هیچ چیز جز استقلال برای کشورمان نمی آورد ارزش دارد که تا آخرین نفس پای این انقلاب بایستیم.

کد خبر 1482912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha